• 2
  • 3
2019-09-06, 15:05
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Förr fick man en matrekvisition att handla för men det blev krångel med dessa då inte alla tog emot dom samt att man var tvungen att handla för allt på en gång. Då kollade dom inte upp vad eller var man handlat, tvivlar på att dom gör det med kontantkort.

Rekvisition har man fortfarande här i krokarna så det är nog olika från kommun till kommun.
Citera
2019-09-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Förr fick man en matrekvisition att handla för men det blev krångel med dessa då inte alla tog emot dom samt att man var tvungen att handla för allt på en gång. Då kollade dom inte upp vad eller var man handlat, tvivlar på att dom gör det med kontantkort.

Jag blir mest nyfiken; Är det kod till kortet? Kan du använda det flera gånger? Är det ett liknande flyktingar får? Dom får eller fick ett ica-kort förladdat att handla med.
Även jag fick matrekvisitioner förr i tiden. Visste inte att det fanns kort?
Citera
2019-09-06, 18:40
Medlem
Qusimotos avatar
Ett bankkort du får av soc som enbart kan handlas med ej ta ut cash, samt att den summan du får på kortet dras sedan av på din riktiga socbidrag
Citera
2019-09-14, 12:49
Medlem
Det är nya riktlinjer avseende våld i nära relation och ett område som ska prioriteras både utifrån ekonomiskt bistånd och övriga instanser inom socialtjänsten. Det innebär i praktiken att individer som blir utsatta för våld i nära relation får bistånd akut oavsett hur den ekonomiska situationen sett ut sedan tidigare. Det görs inledningsvis ingen utredning. Hjälpen måste komma fort och socialtjänsten frångår därav den fyrkantighet som annars finns vid handläggning av försörjningsstöd.
Citera
2019-09-15, 21:00
Medlem
I min kommun får man också rekvisition av Soc när det är akut för att handla mat. Bara en butik som man kan använda den i och det är allmänt pinsamt att stå där när det är kö och alla bakom förstår hur fattig man är (har hänt mig hehe).

Jag under om det finns restriktioner på vad man får köpa? Minns inte hur det var. Okej att rekvisitionen bara tas emot av en butik så man får hålla sig till den men är dett fritt fram generellt att köpa tobak för matpengarna?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in