• 1
  • 2
2019-09-06, 06:28
Medlem
luslusens avatar
Hej

Var hos soc idag då jag blivit utsatt för våld i nära relation och var tvungen att sjappa för att klara livhanken.
Jag var av förklarliga skäl både nervös och uppjagad och glömde ställa vissa frågor.
Kanske finns någon här som vet.

Enligt info jag fick kan man få ett bankkort laddat med en viss summa för att kunna köpa mat akut.
Gäller dessa endast i vissa affärer typ Coop, ICA, Willys o.dyl eller kan man även handla hos ”turken på hörnet”?
Eller skall man ta ut pengarna i kontanter?
Går det ens?

Många frågor jag vet, men detta är första gången jag hamnat i en sådan här situation och behövt söka akut hjälp.

Vore jättetacksam om någon som vet hur det funkar kan förklara lite.
Citera
2019-09-06, 06:38
Medlem
När jag fick hjälp med mat pengar. Så satt dom in pengarna på mitt bankkort. Man brukar få för två veckor åt gången. Hoppas du är nöjd med svaret.
Citera
2019-09-06, 06:43
Medlem
Finnj-vels avatar
Tänk på kontoutdraget, vad säger dom om dom ser att 65:- gått till Turkmannens Kiosk ©?

Har soc öppet dygnet runt förresten?
Citera
2019-09-06, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Tänk på kontoutdraget, vad säger dom om dom ser att 65:- gått till Turkmannens Kiosk ©?

Brukar finnas en soc jour att kontakta för just sådana här saker.
Citera
2019-09-06, 06:54
Medlem
Nej går inte att omsätta kortet till cash. Dina möjligheter att köpa knark för pengarna finns inte.
Citera
2019-09-06, 06:55
Medlem
Om de bryr sig om vad du handlat så kommer de be dig att spara alla kvitton. Men jag är rätt säker på att du får pengarna och kan använda dem som du vill. Bäst är att fråga din handläggare!

Socialjouren har öppet dygnet. Är man i akut behov av hjälp kan man ringa dit. Men vanliga frågor är bättre att man tar med sin egen handläggare på kontorstid. Om man inte har en handläggare så kan man ringa socialtjänstens reception.
Citera
2019-09-06, 06:55
Medlem
luslusens avatar
Enligt info jag fick får man ett kort från dom laddat med en viss summa pengar.
Inget sätts in på mitt konto. Detta gäller alltså akuta matpengar.
Får man löpande försörjningsstöd sätts dom pengarna in på ditt eget bankkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av henkej1969
När jag fick hjälp med mat pengar. Så satt dom in pengarna på mitt bankkort. Man brukar få för två veckor åt gången. Hoppas du är nöjd med svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel

Vad spelar det för roll om man handlar hos turken på hörnet?
Dom flesta har ju rätt mkt blandade varor och är det sent och det enda nära som är öppet bör det knappast vara problem att köpa en limpa bröd, mjölk o. dyl för att klara sej till nästa dag.

Vissa sockontor har s.k jour efter ordinarie öppettider och det finns även ett i centrala stan som är öppet sju dagar i veckan, endast stängt 03:30-08:30 p.g.a städning bl. a.
Citera
2019-09-06, 06:57
Medlem
Duerfs avatar
Det går att bara tillåta köp med kort i vissa terminaler som är registrerade för matköp. Så det kommer bara fungera i matbutiker och restauranger. Huruvida socialen gör detta med just det här kortet kan jag inte säga.
Citera
2019-09-06, 06:58
Medlem
luslusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Nej går inte att omsätta kortet till cash. Dina möjligheter att köpa knark för pengarna finns inte.

Så enda gången du använder cash är till knark?
Skall tänka på det om jag nånsin mister allt förstånd och börjar knarka.
Citera
2019-09-06, 07:02
Medlem
Förr fick man en matrekvisition att handla för men det blev krångel med dessa då inte alla tog emot dom samt att man var tvungen att handla för allt på en gång. Då kollade dom inte upp vad eller var man handlat, tvivlar på att dom gör det med kontantkort.

Jag blir mest nyfiken; Är det kod till kortet? Kan du använda det flera gånger? Är det ett liknande flyktingar får? Dom får eller fick ett ica-kort förladdat att handla med.
Citera
2019-09-06, 07:05
Medlem
Det brukar vara ett maestrokort man får som är laddat med en summa pengar. Du kan handla vart du vill och du kan ta ut pengarna från kortet om du önskar. Nu kan i och för sig socialtjänsten i din kommun ha ett annat system och någon annan form av kort.

När det rör våld i nära brukar man vara försiktig med att sätta in pengar på en individs konto och använder sig därför av kort tillhandahållet av socialtjänsten.

När någon söker akut vet man inte hur stort skyddsbehovet är eller hur våldet ser ut mer än att det är akut. Förövaren kanske har tillgång till den drabbades konto, BankID eller till och med har bankkortet. Att då föra över pengar till individens konto skulle kunna få förödande konsekvenser om förövaren kollar historik och ser vart individen handlat maten.
Citera
2019-09-06, 07:12
Medlem
luslusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Det brukar vara ett maestrokort man får som är laddat med en summa pengar. Du kan handla vart du vill och du kan ta ut pengarna från kortet om du önskar. Nu kan i och för sig socialtjänsten i din kommun ha ett annat system och någon annan form av kort.

När det rör våld i nära brukar man vara försiktig med att sätta in pengar på en individs konto och använder sig därför av kort tillhandahållet av socialtjänsten.

När någon söker akut vet man inte hur stort skyddsbehovet är eller hur våldet ser ut mer än att det är akut. Förövaren kanske har tillgång till den drabbades konto, BankID eller till och med har bankkortet. Att då föra över pengar till individens konto skulle kunna få förödande konsekvenser om förövaren kollar historik och ser vart individen handlat maten.

Du har helt rätt i det.
Dom frågade ingående ifall mitt ex på något sätt har tillgång till eller kan komma åt mitt konto eller bankkort.
Frågade även om exet kan min kod eller lösen till diverse grejer och även om jag givit exet fullmakt till något öht.
Dom verkar verkligen veta vad dom sysslar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in