Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-24, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mongolidkines
Kommuner sätter aldrig upp fartkameror om det inte är ekonomiskt lönsamt. Och om fartkameror satts upp, men något år senare visar sig vara olönsamma stängs de av eller plockas ned.

Men korkade svennar tror att de sätts upp för att rädda liv. Fartkameror är ENBART en ekonomisk investering från kommuner och inget annat. Trafikböter i Sverige är dessutom sjukt dyra om man jämför med andra europeiska länder. Det handlar bara om pengar. Som vanligt.

Hur ska vi få svennar att fatta detta?

Uppenbarligen har du aldrig satt din fot på en svensk väg eftersom du inte kan något alls om Sverige!
Citera
2024-10-24, 10:45
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Kommuner sätter aldrig upp fartkameror om det inte är ekonomiskt lönsamt. Och om fartkameror satts upp, men något år senare visar sig vara olönsamma stängs de av eller plockas ned.

Men korkade svennar tror att de sätts upp för att rädda liv. Fartkameror är ENBART en ekonomisk investering från kommuner och inget annat. Trafikböter i Sverige är dessutom sjukt dyra om man jämför med andra europeiska länder. Det handlar bara om pengar. Som vanligt.

Ha ha. Du får det att låta som det vore en hemlighet.
Naturligtvis är det så. Detta tillsammans att dom sänker hastigheten från 90 till 80 så att det blir en annan klass på vägen så slipper dom en massa underhållsarbete som kostar pengar
Citera
2024-10-24, 12:27
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ha ha. Du får det att låta som det vore en hemlighet.
Naturligtvis är det så. Detta tillsammans att dom sänker hastigheten från 90 till 80 så att det blir en annan klass på vägen så slipper dom en massa underhållsarbete som kostar pengar
Det är en teori och mycket möjligt sann. Här är en annan; sänk hastigheten från 90 till 70, sätt upp fartkameror. Många kör fortfarande runt 80-90 av gamla vanor och kai-ching i kassan- mera bötespengar till myndigheterna.
Citera
2024-10-24, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förslaget gick inte igenom.
Nej, men däremot kommer de nya som börjar sättas upp nu, mäta med radar redan 100 meter innan kameran, och sen tas fotot när man är nära den som vanligt. Nu blir det till att bromsa betydligt tidigare för fartdårarna. (Om uppgiften stämmer vill säga. Vet inte vad nu.se är för sajt.)
https://nu.se/storsatsar-pa-nya-fartkameror-200-platser-arligen/
Citera
2024-10-24, 23:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Hela poängen med kamerorna är att myndigheterna vill stjäla pengar. Har ingenting med trafiksäkerhet att göra.
Om någon tror annorlunda så är dom jubelidioter och förtjänar att bli uppäten av råttor.

Men är det så svårt för dig att hålla en given hastighet? För mig stör det mig inte att det finns kameror, men för dig verkar det vara ett stort problem? Är det rätt uppfattat?

Va glad då att Sverige inte ännu möter medelhastigheten mellan olika kameror, men det kommer säkert inom kort. Bör du ens få köra bil? Varför är du stressad? Är det för att du tycker det är roligt att köra fort eller för att du gillar att bryta mot lagen? Ser fram emot ditt svar 😊
Citera
2024-10-25, 10:05
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Men är det så svårt för dig att hålla en given hastighet? För mig stör det mig inte att det finns kameror, men för dig verkar det vara ett stort problem? Är det rätt uppfattat?

Va glad då att Sverige inte ännu möter medelhastigheten mellan olika kameror, men det kommer säkert inom kort. Bör du ens få köra bil? Varför är du stressad? Är det för att du tycker det är roligt att köra fort eller för att du gillar att bryta mot lagen? Ser fram emot ditt svar 😊
Nu bor jag inte i Sverige så jag skiter i det. Anledningen att jag kör fort när jag är i Sverige är att ofta så är hastighetsgränserna satt löjligt låga, speciellt där kamerorna finns. Med syfte på att bötfälla folk och få in pengar. Det är bara det detta handlar om; PENGAR!
Har inte ett dugg med trafiksäkerhet att göra. Det fattar varje tänkande människa utom de som har sväljt koolaid.
Citera
2024-10-25, 10:27
Citat:

vet inte om du såg min länk ovan, men nya fartkameror kommer att börja sättas upp snart

Dessa kameror kommer att mäta hastigheten 100 meter innan kameran och det är ganska långt ifrån, så där kommer många av dessa fartdårar fastna som tidigare bromsat in 20 m innan.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Generalknase 2024-10-25, 11:33
Moderator
Nu räcker det med tjafs, OT raderat, i fortsättningen blir det varning.
2024-10-26, 02:47
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vet inte om du såg min länk ovan, men nya fartkameror kommer att börja sättas upp snart

Dessa kameror kommer att mäta hastigheten 100 meter innan kameran och det är ganska långt ifrån, så där kommer många av dessa fartdårar fastna som tidigare bromsat in 20 m innan.
Fast vem är så okunnig att de inte känner till att det bara är att fälla ner solskyddet? Polisen har under 20 års tid klargjort detta på sin hemsida (mellan raderna).
Sista stycket (fetat) är dock en lögn. Polisen skickar inte ut någon förfrågan när förarens ansikte ej syns på bilden.

Citat från polisens hemsida:

Så bearbetas bilden som kameran tar
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.
Citera
2024-10-26, 03:10
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Fast vem är så okunnig att de inte känner till att det bara är att fälla ner solskyddet? Polisen har under 20 års tid klargjort detta på sin hemsida (mellan raderna).
Sista stycket (fetat) är dock en lögn. Polisen skickar inte ut någon förfrågan när förarens ansikte ej syns på bilden.

Citat från polisens hemsida:

Så bearbetas bilden som kameran tar
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.
Fick fråga om det med ett par påminnelser när jag körde min egna bil. Det var 2016 och kanske har det ändrats sedan dess.
Citera
2024-10-26, 03:30
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Fick fråga om det med ett par påminnelser när jag körde min egna bil. Det var 2016 och kanske har det ändrats sedan dess.
Även före 2016 har jag blivit fotad många gånger utan att få några brev.
Hur mycket kunde man se av förarens ansikte när de skickade ut brev till dig?
Citera
2024-10-26, 03:37
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ja problemet är att staten har bara fartkamerorna för att få in pengar och de sedan säger att det har med trafiksäkerhet att göra. Något som vi alla vet är en lögn (även om vissa idioter faller för det). Om staten var ärlig åtminstone och kom ut och sa att de vill ha pengar, jag skulle kunna respektera det.
Men inte när de ljuger och behandlar allmänheten som de gör, de måste tro att vi går på deras lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in