2025-02-01, 22:20
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja. Men då får man lägga ner lite tid på att få det rätt.

Vi lägger faktiskt ner en hel del tid på att flytta trådar och diskutera var tråden skulle kunna passa. Och när så är möjligt så flyttar vi den. Om det saknas något i trådstarten eller något behöver ändras i den brukar i allafall jag förmedla detta i korgningsmeddelandet. Inte alla trådar lämpar sig för flytt - men många av dem gör såklart. Ibland kan en tråd funka i två olika forum och då brukar jag kommunicera med trådstartaren vilken aspekt denne vill få belyst. Ett alternativ är också att tråden är ett tag i ena tills diskussionen dör ut och sedan flytta tråden.

Jag vet vet inte vad du vill komma och förstår inte riktigt din replik.

"Men då får man lägga ner lite tid på att få det rätt."

Ja det var väl exakt det jag menade när jag frågade personen om man kan återposta sin TS fast i rätt forum.

I övrigt så är det väl inte er moderatorer jag angriper utan snarare personen jag skrev till, eller?

Men du kanske bara svarade mig för att klargöra ett och annat (hoppas jag i alla fall).

MVH

//FFVF

PS. Ja du är en moderator som tar ditt uppdrag på stort allvar.
Du är snäll och hjälpsam så du får ett 💗 i förskott även om alla hjärtans dag är först den 14nde.
Användarna i forumet ska vara glada och tacksamma över att det finns moderatorer som dig Maviel.
Citera
2025-02-01, 22:28
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Som sagt, jag vet inte hur mjukvaran för forumet är uppbyggd men om det i praktiken tar moderatorerna samma tid och energi att flytta till papperskorgen som att flytta till rätt delforum så ser jag det som mer effektivt att flytta rätt och därefter (antingen vid första eller x antal felplaceringar) eventuellt varna TS för felaktigt placerande av trådar.

Så nu har du gått från att mods alltid ska varna om man postar i fel delforum till att de ska ev varna vid X antal felplacerade trådar.

I det delforum som dom modererarar i eller menar du att dom ska hålla koll på alla flyttningar som sker?

För övrigt så vet jag inte om man kan flytta trådar hursomhelst utan att en moderator i mottagande forum är okej med det.

Men det kan säkert Maviel eller någon annan moderator i detta forum svara på.
Citera
2025-02-01, 23:08
Medlem
Ruskigbusss avatar
Som Maviel skriver - vi flyttar ganska många trådar. Och vi diskuterar sinsemellan om vilka forum som kan passa en tråd bättre.

Personligen flyttar jag trådar där jag ser att trådskaparen har ansträngt sig, men kanske tänkt på ett sätt som gör att tråden inte får den respons den borde få, eftersom den ligger i ett mindre lämpligt forum.

Trådar som börjar med "Mod får flytta" - brukar ha sämre chans. Vi vet att vi får flytta. Vi behöver inte trådskaparens tillstånd.

Trådar där det är uppenbart att trådskaparen inte ens brytt sig om att kolla lämpligt forum - flyttas inte - mer än till papperskorgen. Om det inte uppstått en livlig och intressant diskussion, trots forumvalet.

Om man är osäker så kan man t ex rapportera sin egen tråd och fråga om den hamnat rätt.

Slutligen - om en tråd hamnat i papperskorgen och det finns skäl att den i stället ska flyttas till ett forum, så kan vi fiska upp dem. RP:a trådstarten i så fall och föreslå ett bättre forum, så kanske är någon mod överens och ger tråden en ny chans.
Citera
2025-02-01, 23:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
För övrigt så vet jag inte om man kan flytta trådar hursomhelst utan att en moderator i mottagande forum är okej med det.

Men det kan säkert Maviel eller någon annan moderator i detta forum svara på.

Från forum man inte modererar kan man inte flytta någonting ifrån, verken till forum man moddar eller någon annanstans heller.

I de forum man modererar (+Papperskorgen) kan man flytta vilka trådar man vill till vilket annat forum som helst. Man kan flytta dem utan något godkännande eller liknade hur man vill. Däremot vill man oftast kolla med de som modererar där först om det är okej, men det går alltså att flytta utan att fråga först om man vill.
Senast redigerad av Ancistrus 2025-02-01 kl. 23:58.
Citera
2025-02-02, 00:04
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Från forum man inte modererar kan man inte flytta någonting ifrån, verken till forum man moddar eller någon annanstans heller.

I de forum man modererar (+Papperskorgen) kan man flytta vilka trådar man vill till vilket annat forum som helst. Man kan flytta dem utan något godkännande eller liknade hur man vill. Däremot vill man oftast kolla med de som modererar där först om det är okej, men det går alltså att flytta utan att fråga först om man vill.

Det var precis så jag trodde men då jag är moderator kan jag ju inte förklara hur ni jobbar.

Du är också en väldigt vettig, tillmötesgående och trevlig i tonen, moderator Ancistrus.

Du får också ett 💗 av mig i alla hjärtans dags present i förskott!
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-02-02 kl. 00:06.
Citera
2025-02-02, 08:29
Medlem
Kan väl finnas en funktion för mods där tråden läggs i limbo (enbart synlig för TS via länk i ett varningsmeddelande) i x antal timmar där TS har tid på sig att ändra och återpublicera innan den tas bort för gott.
Citera
2025-02-02, 09:39
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Slutligen - om en tråd hamnat i papperskorgen och det finns skäl att den i stället ska flyttas till ett forum, så kan vi fiska upp dem. RP:a trådstarten i så fall och föreslå ett bättre forum, så kanske är någon mod överens och ger tråden en ny chans.

Det där rådet håller inte moderator i papperskorgen med om. (FB) Att kommunicera med en Moderator efter Papperskorgen
Citera
2025-02-02, 10:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Om arbetet med att kasta en tråd eller flytta en tråd i praktiken är detsamma så ser jag inte skillnaden. Trivseln skulle öka för både de som postar i trådar - som senare blir papperskorgade men även för de som startar dessa trådar som inte behöver lägga tid på att göra samma jobb igen.

Som sagt, jag vet inte hur mjukvaran för forumet är uppbyggd men om det i praktiken tar moderatorerna samma tid och energi att flytta till papperskorgen som att flytta till rätt delforum så ser jag det som mer effektivt att flytta rätt och därefter (antingen vid första eller x antal felplaceringar) eventuellt varna TS för felaktigt placerande av trådar.

Nej. Startar man felaktiga trådar idag så kastas de oftast, i mitt fall så flyttas de och bidrar till fortsatt diskussion samt att TS eventuellt får en läxa i form av varningar.

Starta trådar rätt så är det inget problem - starta en eller två trådar felaktigt > flyttas till rätt forum och du får en varning att skärpa dig inför framtiden eller avstängning.

Nej det tar inte samma tid i anspråk. Att papperskorga en tråd går snabbt och görs med några få klick. Att flytta en tråd tar längre tid då vi brukar fråga mottagande forum och invänta svar innan flytt.
Citera
2025-02-02, 10:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det där rådet håller inte moderator i papperskorgen med om. (FB) Att kommunicera med en Moderator efter Papperskorgen

Man kan höra av sig till moderatorn som korgade tråden och överklaga det hela. Händer ganska ofta. Man kan även lyfta tråden i denna tråd:

(FB) Varning! Papperskorgen har för HÖG kvalitet! HJÄLP!!!
Citera
2025-02-02, 10:36
Moderator
Maviels avatar
Infogar tråden här då diskussionerna hör ihop.

/Moderator
Citera
2025-02-02, 15:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om mod skulle flytta alla trådar som startas i fel delforum skulle folk aldrig lära sig och mod i "AI - Artificiell intelligens" skulle få mycket jobb.
Jo om man flyttade rätt men samtidigt gav trådstartaren en varning för felplaceringen så skulle det nog vara mer effektivt att få trådstartaren att tänka till nästa gång men samtidigt så skulle man inte döda diskussionen på samma sätt som när bra men felplacerade trådar kastas i korgen.
Då får man ett straff som bara drabbar den TS som placerat tråden fel och inte andra användare.
Citera
2025-03-04, 20:04
Avslutad
För många trådar hamnar i papperskorgen igen. Det är få som startar trådar i vissa delforum som det är. Också obegripligt att dessa inte hamnat där

(FB) Aldrig haft en hobby
(FB) Vill få mer användbara fötter

Den övre låst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in