Citat:
Det har hänt att jag slängt full funktionsdugliga trådar i korgen med anledning att de är rejält felplacerade. På samma sätt som det kanske kan antas att TS av lathet felplacerar sin tråd så kan man nog också anta att jag av lathet inte orkar göra min uppgift att vägleda denne i dessa fall. Ibland tar det dåliga humöret över. Jag ska bättra mig.
Tycker den avgörande frågan här är hur stor tråden hunnit bli. Även en felplacerad bra trådstart kan papperskorgas med gott samvete om den ännu inte fått mer än nått enstaka svar, då med en hänvisning till att TS är välkommen att försöka igen i ett mer lämpligt forum. Har dock tråden växt till flera sidor med diskussion av kvalitet är det svagt av moderator att bara slänga den.
Citat:
Jag tycker att det ofta är bättre att stänga en tråd, än att kasta den i Papperskorgen. Att sammanfoga dem är inte alla gånger så lyckat. Det funkar ibland, men blir rätt rörigt om det är större trådar. Ditt exempel ovan är inte heller unikt.
Tråden (FB) Här är ASAP Rockys dom - Vad tycker du om straffet? (98 inlägg) startades i Aktuella brott och kriminalfall, vilket är rätt forum. Men eftersom domen även diskuterades i tråden (FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart. (+21 000 inlägg) i Kändisskvaller så kastades ABoK-tråden i Papperskorgen.
Konsekvensen blir att de som lagt ner tid på att svara i tråden senare upptäcker att deras inlägg kastats i Papperskorgen. Vilket skapar onödiga motsättningar, och dessutom får konsekvensen att alla diskussioner ska tryckas in i en stor "samlingstråd".
Men att ha ett flertal olika trådar i samma ämne är inte heller så lyckat. Det blir rörigt för samtliga. Om vi låser en tråd, så löser vi inte så mycket ifall en ny tråd startas en kort tid därefter. Antalet inlägg i en tråd är inte heller ett bra riktmärke alla gånger då vissa forum har väldigt många inlägg per dygn. De 98 inläggen i tråden ovan som jag hänvisar till postades under tidsperioden 81 minuter.
admin
Tråden (FB) Här är ASAP Rockys dom - Vad tycker du om straffet? (98 inlägg) startades i Aktuella brott och kriminalfall, vilket är rätt forum. Men eftersom domen även diskuterades i tråden (FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart. (+21 000 inlägg) i Kändisskvaller så kastades ABoK-tråden i Papperskorgen.
Konsekvensen blir att de som lagt ner tid på att svara i tråden senare upptäcker att deras inlägg kastats i Papperskorgen. Vilket skapar onödiga motsättningar, och dessutom får konsekvensen att alla diskussioner ska tryckas in i en stor "samlingstråd".
Men att ha ett flertal olika trådar i samma ämne är inte heller så lyckat. Det blir rörigt för samtliga. Om vi låser en tråd, så löser vi inte så mycket ifall en ny tråd startas en kort tid därefter. Antalet inlägg i en tråd är inte heller ett bra riktmärke alla gånger då vissa forum har väldigt många inlägg per dygn. De 98 inläggen i tråden ovan som jag hänvisar till postades under tidsperioden 81 minuter.
admin
Är kanske inte helt enkelt att fixa, men det hade varit najs om man kunnat citera även ur den låsta ASAP-Rocky-tråden, men då få svaret automatiskt till den gällande och ännu öppna tråden.
I det fallet tycker jag låsningen verkar ok. Båda trådar behandlar samma affär, och bara för ett domslut fallit behöver man inte skapa en ny tråd. Alla i den gamla tråden har så klart koll på det. Samma med den där Elin Erson-bruttan. Men mitt förslag vore då att om man vill citera ur den tråd om Erson eller Rocky som med rätta låsts, så kan man göra det, men svaret hamnar i den öppna tråden.
Men sen om nån vill skapa en tråd av typen "Kommer vi få se en massa copycats på Elin nu?" eller "Har Elin någon diagnos?" så tycker jag de frågeställningarna är tillräckligt specifika för att inte slänga sådana trådar med hänvisning till den existerande jumbo-tråden.
Gillar ditt resonemang på denna tråds titel.
Minns mycket väl när du modererade och att även du satt lås på trådar vilket i mångt och mycket kan falla under en "dålig ide" men liksom du så gömmer jag mig bakom argumentet att det är ju bara att backa upp någon annans idé så avsäger man sig ju sitt personliga ansvar gentemot att faktiskt svara sakligt eller hur?
självkritik välkomnas nog av många här. En spontan fråga som poppar upp i huvudet;