2019-09-07, 00:13
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det har hänt att jag slängt full funktionsdugliga trådar i korgen med anledning att de är rejält felplacerade. På samma sätt som det kanske kan antas att TS av lathet felplacerar sin tråd så kan man nog också anta att jag av lathet inte orkar göra min uppgift att vägleda denne i dessa fall. Ibland tar det dåliga humöret över. Jag ska bättra mig.

Tycker den avgörande frågan här är hur stor tråden hunnit bli. Även en felplacerad bra trådstart kan papperskorgas med gott samvete om den ännu inte fått mer än nått enstaka svar, då med en hänvisning till att TS är välkommen att försöka igen i ett mer lämpligt forum. Har dock tråden växt till flera sidor med diskussion av kvalitet är det svagt av moderator att bara slänga den.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker att det ofta är bättre att stänga en tråd, än att kasta den i Papperskorgen. Att sammanfoga dem är inte alla gånger så lyckat. Det funkar ibland, men blir rätt rörigt om det är större trådar. Ditt exempel ovan är inte heller unikt.

Tråden (FB) Här är ASAP Rockys dom - Vad tycker du om straffet? (98 inlägg) startades i Aktuella brott och kriminalfall, vilket är rätt forum. Men eftersom domen även diskuterades i tråden (FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart. (+21 000 inlägg) i Kändisskvaller så kastades ABoK-tråden i Papperskorgen.

Konsekvensen blir att de som lagt ner tid på att svara i tråden senare upptäcker att deras inlägg kastats i Papperskorgen. Vilket skapar onödiga motsättningar, och dessutom får konsekvensen att alla diskussioner ska tryckas in i en stor "samlingstråd".

Men att ha ett flertal olika trådar i samma ämne är inte heller så lyckat. Det blir rörigt för samtliga. Om vi låser en tråd, så löser vi inte så mycket ifall en ny tråd startas en kort tid därefter. Antalet inlägg i en tråd är inte heller ett bra riktmärke alla gånger då vissa forum har väldigt många inlägg per dygn. De 98 inläggen i tråden ovan som jag hänvisar till postades under tidsperioden 81 minuter.

admin

Är kanske inte helt enkelt att fixa, men det hade varit najs om man kunnat citera även ur den låsta ASAP-Rocky-tråden, men då få svaret automatiskt till den gällande och ännu öppna tråden.

I det fallet tycker jag låsningen verkar ok. Båda trådar behandlar samma affär, och bara för ett domslut fallit behöver man inte skapa en ny tråd. Alla i den gamla tråden har så klart koll på det. Samma med den där Elin Erson-bruttan. Men mitt förslag vore då att om man vill citera ur den tråd om Erson eller Rocky som med rätta låsts, så kan man göra det, men svaret hamnar i den öppna tråden.

Men sen om nån vill skapa en tråd av typen "Kommer vi få se en massa copycats på Elin nu?" eller "Har Elin någon diagnos?" så tycker jag de frågeställningarna är tillräckligt specifika för att inte slänga sådana trådar med hänvisning till den existerande jumbo-tråden.

Gillar ditt resonemang på denna tråds titel.
Citera
2019-09-07, 00:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatojin
Nej, men tid att svara mig hade du Minns mycket väl när du modererade och att även du satt lås på trådar vilket i mångt och mycket kan falla under en "dålig ide" men liksom du så gömmer jag mig bakom argumentet att det är ju bara att backa upp någon annans idé så avsäger man sig ju sitt personliga ansvar gentemot att faktiskt svara sakligt eller hur?

The more the merrier.

Jag tror du missade detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men har jag låst någon tråd när jag var moderator tar jag så klart emot kritik kring låsningen. Kan inte ha varit många jag låst - om ens någon.

Ja, självklart har jag tid att svara dig istället för att sitta på måfå och leta och läsa låsta trådar. Och jag förstår inte på vilket sätt jag är osaklig när jag backar upp någon annans idé utan att jobba för den. Det är väl ganska vanligt att göra så. Att man säger att det och det forumförslaget var bra inklusive admins förslag utan att jobba för att det ska genomföras.

Jag använde sökmotorn och hittade bara två gånger där jag som moderator skrivit att jag låst eller stängt en tråd. Och det var temporärt för att rensa OT och trams. En vanlig arbetsmetod. Sedan låste jag upp trådarna igen.

(FB) Botkyrka: 30-årig kvinna gruppvåldtagen av 10-20 män aug 2016 - flera timmar
(FB) Marina Stjärnholm dömd för trakasserier via Facebook och telefon

Tror jag kan ha gjort nåt liknade i Bjärredtråden. Kanske också i tråden om Jean-Claude Arnault.

Jag var också med om att jag genom ett misstag råkade låsa en tråd nån timme. Kom åt en funktion i modereringen när jag skulle göra något helt annat. Men direkt andra nämnde för mig att tråden låsts (startades det till och med en klagotråd om det?), så låste jag upp den igen.

Men du verkar veta att jag låst trådar permanent. Detta är inget som jag hittar i sökfunktionen. När man låser en tråd brukar man lämna ett meddelande där man skriver att tråden låsts eller stängts. Men det finns bara två såna meddelanden i min historik och det är de två ovan. Dvs temporära för städning.

Men eftersom du vet att jag låst trådar permanent, så verkar du ha koll på vilka. Bara att presentera dessa, så ska jag absolut ta till mig kritik kring låsningarna som jag förstår du inte tycker är korrekt utförda. Men i nuläget minns varken jag eller sökmotor att jag låst trådar definitivt. Så jag kan inte bemöta kritiken.

Så om du har tid får du gärna ta fram de låsta trådarna som du hävdar att jag låst.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-09-07 kl. 01:34.
Citera
2019-09-07, 00:54
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Tråden jag skapade om vilket yrke som har kåtast kvinnor kastades i papperskorgen trots att den hade bra flyt och att det är ett ämne som intresserar många män. Sex kommer alltid vara intressant. Dom andra trådarna som kastats har jag accepterat mods resonemang men jag ser gärna att denna skickas tillbaka. Varför är det inte hög kvalité att vilja diskutera kåta kvinnor och korrelationen till yrken men fetischtrådar är okej?
Citera
2019-09-07, 01:32
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det har hänt att jag slängt full funktionsdugliga trådar i korgen med anledning att de är rejält felplacerade. På samma sätt som det kanske kan antas att TS av lathet felplacerar sin tråd så kan man nog också anta att jag av lathet inte orkar göra min uppgift att vägleda denne i dessa fall. Ibland tar det dåliga humöret över. Jag ska bättra mig.

Ja det är klart att du ska bättra dig nu när chefen uppmärksammat hur du och dina kollegor arbetar.
Citera
2019-09-07, 01:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tycker den avgörande frågan här är hur stor tråden hunnit bli.

Håller med fullständigt. Varför papperskorga en levande tråd?

(Nu vet jag inte hur jag själv betedde mig när jag var moderator. Nån som kan google-kungfu och se om jag papperskorgat en levande tråd? (Det skulle ge mig en riktigt stor skämskudde))
Citera
2019-09-07, 02:07
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Ja det är klart att du ska bättra dig nu när chefen uppmärksammat hur du och dina kollegor arbetar.

Du fattar tydligen inte. Moderatorer följer Admins direktiv och regler.

Det Admin tagit upp här är att HAN insett att de direktiv och regler han skapat inte ledigt till de resultat han vill och därför omvärderar han dessa och försöker modifiera dessa så att resultatet blir bättre enligt det utfall han vill ha.

Alla moderatorer på flashback kommer såklart följa detta. De som inte gör det kommer inte vara moderatorer, de kommer bli av med den rollen. Precis som alltid när en moderator gör saker admin inte vill.

Och utifrån det kan du säkert också ta beslutet (om du är intelligent nog) att alla moderatorer som är här har Admins förtroende och har följt Admins regler och direktiv.

Jag tycker att Admin ska förtydliga det, för detta moderator-hat som framkommer i tråden och som inte motsägs är avskyvärt och helt kontraproduktivt för hela ämnet som Admin tar upp i denna tråd.
Citera
2019-09-07, 07:09
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs

Jag tycker det är bra med självkritik. Vilket är orsaken till att jag startade den här tråden. Men min kritik var aldrig riktad mot moderatorerna, utan snarare mot mig själv som inte agerat i frågan tidigare. Det har inte funnits några tydliga regler och riktlinjer gällande hur vi ska hantera Papperskorgen. Det finns exempel på trådar där jag anser att moderatorn agerat direkt felaktigt, men i majoriteten av fallen så har de agerat helt korrekt enligt regelverket. Trots att jag, och många andra, anser att en flytt till Papperskorgen var direkt felaktigt.

Vad jag har gjort är att granska situationen i Papperskorgen, fördjupat mig i problemet, och haft en längre dialog med moderatorerna om hur jag ser på saken. Jag vill understryka att problemet inte är löst ännu, även om det mesta är klart. Det finns fortfarande vissa områden där det krävs mer klarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Du fattar tydligen inte. Moderatorer följer Admins direktiv och regler.

Exakt.

Citat:
Det Admin tagit upp här är att HAN insett att de direktiv och regler han skapat inte ledigt till de resultat han vill och därför omvärderar han dessa och försöker modifiera dessa så att resultatet blir bättre enligt det utfall han vill ha.

Det stämmer.

Citat:
Alla moderatorer på flashback kommer såklart följa detta. De som inte gör det kommer inte vara moderatorer, de kommer bli av med den rollen. Precis som alltid när en moderator gör saker admin inte vill.

Och utifrån det kan du säkert också ta beslutet (om du är intelligent nog) att alla moderatorer som är här har Admins förtroende och har följt Admins regler och direktiv.

Jag tycker att Admin ska förtydliga det, för detta moderator-hat som framkommer i tråden och som inte motsägs är avskyvärt och helt kontraproduktivt för hela ämnet som Admin tar upp i denna tråd.

Jag har försökt att vara tydlig, och det verkar som du förstått vad jag menar då din beskrivning ovan är helt korrekt. Både gällande ansvaret, och att det är kontraproduktivt att angripa moderatorerna i denna situation. Tråden (FB) Valvakan 2010 här på Flashback (7522 inlägg) kastades enligt mig felaktigt i Papperskorgen, men den som läser trådens rubrik kan knappast kritisera moderatorn då rubriken är väldigt tydlig med vad som gäller. Detta är en nio år gammal tråd, så problemet är inte nytt. Det har funnits under lång tid, och om inget görs så lär det fortsätta.

admin
Citera
2019-09-07, 07:23
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Admin: Kolla även låsta trådar...

Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Tja jag var lite aktiv i pol utrikes och bland annat dessa låsningar förbryllade mig:
(FB) Trump planerar jättelikt handelsavtal med uk (mod)
(FB) President Trump vill köpa Grönland. (finns redan nämnd i denna tråd)
(FB) Trump vill ha en stor militärparad den fjärde juli nästa år
(FB) Vilka är Trumps bästa reformer så långt? (finns en om Donalds 2018 förtjänster men vi är förbi det nu)

Jag håller med om problemet med de låsta trådarna, och vill flagga för att detta problem på kort sikt kan bli ännu större. Min förhoppning är att många trådar som innan kastades i Papperskorgen i framtiden ska bli låsta istället. (Förutsatt att tråden förtjänar att bli låst) Så med detta sagt vill jag flagga för att det problem du lyfter t.o.m.kan bli större på kort sikt.

Men detta är ett problem, och ett av de jag tänker angripa. Så jag svarar dig då jag dels vill att du ska veta att jag håller med om problemet, och att jag inte vill att någon ska tro att vi löser ett problem med ett helt annat problem. Även om detta delvis kan bli konsekvenserna i början.

Jag har inte tittat närmare på dina länkar, men uppskattar att du postade dem. När jag börjar angripa de låsta trådarna så är det bra att ha konkreta exempel. För att kunna kommentera trådarna du länkade till så behöver jag fördjupa mig i bakgrunden. Jag kommer att lägga väldigt mycket tid på detta ämne senare, så jag väntar med fördjupningarna för tillfället.

admin
Citera
2019-09-07, 15:36
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Jag tycker det är bra med självkritik. Vilket är orsaken till att jag startade den här tråden. Men min kritik var aldrig riktad mot moderatorerna, utan snarare mot mig själv som inte agerat i frågan tidigare. Det har inte funnits några tydliga regler och riktlinjer gällande hur vi ska hantera Papperskorgen. Det finns exempel på trådar där jag anser att moderatorn agerat direkt felaktigt, men i majoriteten av fallen så har de agerat helt korrekt enligt regelverket. Trots att jag, och många andra, anser att en flytt till Papperskorgen var direkt felaktigt.

Vad jag har gjort är att granska situationen i Papperskorgen, fördjupat mig i problemet, och haft en längre dialog med moderatorerna om hur jag ser på saken. Jag vill understryka att problemet inte är löst ännu, även om det mesta är klart. Det finns fortfarande vissa områden där det krävs mer klarhet.

Exakt.

Det stämmer.

Jag har försökt att vara tydlig, och det verkar som du förstått vad jag menar då din beskrivning ovan är helt korrekt. Både gällande ansvaret, och att det är kontraproduktivt att angripa moderatorerna i denna situation. Tråden (FB) Valvakan 2010 här på Flashback (7522 inlägg) kastades enligt mig felaktigt i Papperskorgen, men den som läser trådens rubrik kan knappast kritisera moderatorn då rubriken är väldigt tydlig med vad som gäller. Detta är en nio år gammal tråd, så problemet är inte nytt. Det har funnits under lång tid, och om inget görs så lär det fortsätta.

admin
självkritik välkomnas nog av många här. En spontan fråga som poppar upp i huvudet;
Hur kommer det sig detta uppmärksammas nu?

För papperskorgen har fyllts på nu ett bra tag med det ena och andra oönskade ämnen och åsikter.
Citera
2019-09-07, 18:43
Medlem
kaspens avatar
I
Citat:
Jag håller med om problemet med de låsta trådarna, och vill flagga för att detta problem på kort sikt kan bli ännu större. Min förhoppning är att många trådar som innan kastades i Papperskorgen i framtiden ska bli låsta istället. (Förutsatt att tråden förtjänar att bli låst) Så med detta sagt vill jag flagga för att det problem du lyfter t.o.m.kan bli större på kort sikt.

Jag förstår verkligen inte. Varför är det så viktigt för er/dig att låsa så mycket trådar? Om det finns en tråd som är aktiv så finner ju medlemmarna ett värde i att prata om ämnet på det stället så jag fattar inte alls varför man då ska låsa den. Om någon istället startar en total tramstråd typ ”Jag vill äta bajs till frukost” så är det oändligt lätt för mig att inte läsa den eller klicka på den och intresset hos övriga medlemmar lär ju vara svagt. Varför kan nu inte låta flashbacks medlemmar själva välja vad och var de diskuterar ett ämne?

Självklart måste det finnas moderatorer som tar bort hot/kränkningar/spam men som jag ser det är ert största uppdrag att se till att diskussionen fortsätter.
Citera
2019-09-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Varför ska moderatorer göra ditt arbete?
Finns ingen regel som säger att felpostade TS måste flyttas till rätt forumsdel.
Fast nu säger ju för fan admin själv att det är ett problem att trådar kastas istället för att flyttas...

Om tråden inte har kommit igång alls och den korgas direkt efter första inlägget kan jag förstå din inställning, men jag ser inte varför alla andra som skrivit i tråden ska behöva lida.
Citera
2019-09-11, 00:57
Medlem
Citat:
.
Här kom en tråd som jag faktiskt reagerade lite på. Vad skulle du säga om den? Visst, användaren är förmodligen inte seriös, men jag tycker då inte att tråden är så dålig att den bör kastas.

(FB) Nackskott på arbetslösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in