Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-05, 00:03
Det finns nog många konstigheter. Minns att Lövgren (han som gifte sig med aktiehandlerskan i rullstoll) tog med sin son till skogen för att skapa intresse. "Detta är en knivfura!" sa han och pekade på en gran. Ganska komiskt men det gick ju att hänga med i handlingen ändå.
Citera
2023-10-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Searchthetruth721
Vem tror ni att det var som anmälde Harald till polisen för hembränning? Jag tror att det var prästen Berit för att hon var den som blev mest upprörd över hans hembränning.

Nej, det tror jag knappast att det var Berit. Hon skulle då få svårt att motivera sitt ärende hos Harald, att olagligt gömma flyktingar. Patrik som blev nekad att köpa hembränt av Harald, nekade i ett senare avsnitt att det var han, men kanske indirekt genom en vän till honom. Saken är och förblir ett mysterium.
Citera
2023-10-05, 19:54
Citat:
Ursprungligen postat av Searchthetruth721
Det finns scener i Hem till byn som jag tycker är märkliga. En märklig scen är i säsong 6 från 1999 när Lars-Erik ska bli inlagd och möter en patient som heter Melanie som bland annat ställer en massa frågor till honom om hans liv. Sker det på riktigt eller är det enbart Lars-Erik som inbillar sig att hon finns och tar kontakt med honom? I slutet av deras samtal så föreslår hon att de ska hyra en bil och försvinna tillsammans och han blir vettskrämd och vill inte vara kvar. När polisen hade kommit till restaurangen där Lisa jobbade svart och hon måste sticka, tror ni då som jag att det var advokaten som chefen satt och drack alkohol med, som hade kontaktat dem? Skulle det kunna vara så att han bjöd honom på alkohol för att få fram information om restaurangen? Fast samtidigt så är det väl möjligt att den manlige restaurangägaren, med tanke på att han satt i restaurangen och drack sig full, pratade mycket när han var berusad om att han hade anställda som jobbade svart. Det skulle ju också kunna vara så att polisen gjorde en rutinkontroll i hans restaurang. En av alla saker som man inte fick svar på i serien var angående att Lisas son Jan som jobbade som vakt hade en pistol gömd hemma som Lisa hittade. Han hävdade ju att det var en polis som ägde den och att han hade tagit hand om den tillfälligt. Men man fick ju inte svar på om det verkligen var så eller om han ljög. Det skulle ju kunna vara så att manusförfattarna kanske hade idéer som man påbörjade, men inte vidareutvecklade. Skulle scenen med pistolen möjligen kunna vara en sådan idé?
Scenen med Melanie och Lars-Erik är jag övertygad om att den ska skrinläggas till "realist"-facket. Det är omöjligt att Bratt helt plötsligt skulle infoga någon slags drömscen.
Citera
2023-10-24, 17:44
Medlem
sunrays avatar
Vila i frid Anders Janson
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/q1468o/hem-till-byn-skadespelare-dod
Citera
2023-10-27, 15:16
Avstängd
Jag tror jag minns att det eventuellt var en scen där Lars-Erik fick ett one-night-stand som han hellre skulle vara något längre än så...Minns jag rätt..?
Citera
2024-09-04, 14:45
Medlem
Jag tycker att de borde ha pratat mera om karaktären Jonas under de sista säsongerna när han inte längre medverkade i serien. Det skulle ha varit intressant att få veta mer om honom och hans liv, de skulle ju definitivt ha kunnat berätta mycket om hans liv i slutet av serien. Man skulle ju exempelvis ha kunnat kunnat introducera någon släkting till Jonas i serien så att man på det viset skulle ha fått en stor anledning att prata mycket om honom. En del av karaktärerna borde ju också ha haft dåligt samvete över hur de behandlade honom.
Citera
2024-09-04, 14:58
Medlem
Frågan är också om karaktären Jonas dog i serien eller om han enbart åkte in på ett hem? Det sades ju ingenting i serien om att han skulle ha dött. Det skulle, om han nu dog, ha varit intressant att få veta hur han dog och hur man hittade honom.
Citera
2024-09-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akindfriend
Frågan är också om karaktären Jonas dog i serien eller om han enbart åkte in på ett hem? Det sades ju ingenting i serien om att han skulle ha dött. Det skulle, om han nu dog, ha varit intressant att få veta hur han dog och hur man hittade honom.

Efter 1976 års omgång var han inte med längre. Men i ett senare avsnitt träffas Lars-Erik och Ivar Ljung på vägen och pratar om honom, som om han inte fanns längre.
Citera
2024-09-18, 21:30
Medlem
DoktorNos avatar
Synd att aldrig Lisa Persson (Gun Jönsson) aldrig flyttade tillbaka till byn. Hon fastnade i den där jävla förorten. Och det är de scenerna som utspelar sig i Angered som är tråkigast att se.

Skulle faktiskt vara lite kul om någon skrev ett manus och det blev några nya avsnitt innan alla av de gamla skådespelarna dör. För det finns ju fortfarande något att berätta om livet i glesbygden.
Citera
2025-11-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Synd att aldrig Lisa Persson (Gun Jönsson) aldrig flyttade tillbaka till byn. Hon fastnade i den där jävla förorten. Och det är de scenerna som utspelar sig i Angered som är tråkigast att se.

Skulle faktiskt vara lite kul om någon skrev ett manus och det blev några nya avsnitt innan alla av de gamla skådespelarna dör. För det finns ju fortfarande något att berätta om livet i glesbygden.

Jag gillar scenerna från Angered. Lisa och Everts lägenhet ligger i det idag ombyggda jättehusen i gårdsten.
Det var fina hus förr. Nu ser de inte alls charmiga ut.

Lisa kom ju tillbaka till byn. Missade du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in