2012-06-30, 15:12
Medlem
epost72s avatar
Angående Conny Klinga och avslutningen på serien.

Jag ser det så här: Conny Klinga livade upp serien och rörde om i grytan, en färgstark personlighet som inte är att förglömma.
Serien "dog" när rollfiguren "Willy Strid" dog på riktigt, efter det så var sig inte serien sig lik öht.
Det blev liksom konstlat man kan inte ta bort en central roll på det viset, allting står och faller med honom.
Citera
2012-06-30, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nej, det var mycket mer än så.

Men det jag påpekade var en stor del av förklaringen.
Citera
2012-06-30, 16:03
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men det jag påpekade var en stor del av förklaringen.
Visst var det det. Jag borde skrivit "Ja, men det var mycket mer än så."
Citera
2012-06-30, 16:09
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Angående Conny Klinga och avslutningen på serien.

Jag ser det så här: Conny Klinga livade upp serien och rörde om i grytan, en färgstark personlighet som inte är att förglömma.
Serien "dog" när rollfiguren "Willy Strid" dog på riktigt, efter det så var sig inte serien sig lik öht.
Det blev liksom konstlat man kan inte ta bort en central roll på det viset, allting står och faller med honom.
Den första hälften av serien behövde inget som "rörde om i grytan". Livet och vardagskonflikterna stod för sig själva. Samhällsförvandlingen på landet speglades lågmält men samtidigt så brutalt dramatiskt som det faktiskt var för väldigt många. När Conny dök upp gick det från detta drama till banal såpa.
Citera
2012-06-30, 16:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Den första hälften av serien behövde inget som "rörde om i grytan". Livet och vardagskonflikterna stod för sig själva. Samhällsförvandlingen på landet speglades lågmält men samtidigt så brutalt dramatiskt som det faktiskt var för väldigt många. När Conny dök upp gick det från detta drama till banal såpa.
Kanske har du rätt i det..
Men jag vidhåller att serien störtdök när Willy Strid avled på riktigt.
Centralfigeren fanns ej mer.
Citera
2012-07-01, 01:52
Medlem
PluttePuttes avatar
Manusförfattaren Bengt Bratt tog mycket inspiration från den lilla by i Värmland där han växte upp. Sedan gjorde denne Bratt flertal pjäser under 60-70-talen där han beskrev dåtidens Sverige. Bland annat gjorde han projekt med den numera avlidna göteborgsskådespelaren Kent Andersson. Så man kan säga han tyckte om att beskriva Sverige som det såg ut i den stund han startade något, såväl pjäs, film eller TV.
Citera
2012-07-01, 02:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Visst var det det. Jag borde skrivit "Ja, men det var mycket mer än så."

Ja, det är ju inte så att jag inte håller med dig om det övriga. Vi är överens och jag skulle aldrig bemöda mig att se om de sista säsongerna. De första kan jag å andra sidan se hur många gånger som helst.
Citera
2012-07-02, 23:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Är det nån mer som håller med mig om att "Hem till byn" är det bästa som någonsin har gjorts i svensk tv historia?

Ja, jag är benägen att instämma med detta! Håller just nu på att se igenom alla säsongerna
på You Tube, där man förträffligt nog lagt ut alla avsnitten, tror jag.
De tre första säsongerna står nog ut mer än de andra.
Fantastiskt bra manus, oerhört välspelade karaktärer rakt igenom, en skönt realistisk ton
och en levande, angelägen skildring av samhällsutvecklingen från början av 70-talet
nästan fram till våra dagar.

Bengt Bratt har här obestridligen skapat tv-historia, en serie som sent ska falla i glömska!
Citera
2012-07-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, jag är benägen att instämma med detta! Håller just nu på att se igenom alla säsongerna
på You Tube, där man förträffligt nog lagt ut alla avsnitten, tror jag.
De tre första säsongerna står nog ut mer än de andra.
Fantastiskt bra manus, oerhört välspelade karaktärer rakt igenom, en skönt realistisk ton
och en levande, angelägen skildring av samhällsutvecklingen från början av 70-talet
nästan fram till våra dagar.

Bengt Bratt har här obestridligen skapat tv-historia, en serie som sent ska falla i glömska!

Kan bara hålla med. Helt unik genom det långa tidsperspektivet. Överglänser därför allt annat som gjorts. Idag, och sedan decennier tillbaka, görs inte längre tv-serier med vanligt folk i centrum, det som kan kallas den breda arbetarklassen. I Hem till Byns fall småbrukare som får flytta till Göteborgs förorter och bli varvsarbetare, en grupp som inte heller den längre finns kvar i det moderna samhället.
Citera
2012-10-20, 14:14
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
Kan bara hålla med. Helt unik genom det långa tidsperspektivet. Överglänser därför allt annat som gjorts. Idag, och sedan decennier tillbaka, görs inte längre tv-serier med vanligt folk i centrum, det som kan kallas den breda arbetarklassen. I Hem till Byns fall småbrukare som får flytta till Göteborgs förorter och bli varvsarbetare, en grupp som inte heller den längre finns kvar i det moderna samhället.
Jag tycker den är så bra att den förtjänar en fortsättning.
Det borde kunna hända mycket sevärt i hem till byn fortfarande.
En säsong till skulle sitta fint.Skulle absolut se den.
Tror att en ny säsong hem till byn skulle bli mer sevärd än tex.Gardells bög och aidsfilmserie :" Torka inga tårar utan handskar".
Citera
2013-10-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTB433
Kul att fler än jag har uppmärksammat dessa fel! En annan miss är skarven mellan säsong 5 & 6. De utspelar sig åren 1995 respektive 1999 sägs det, men i själva verket fortsätter serien på samma plats som den slutade. Hmm...
Jodå, en del märkligheter finns. Annars är den även min favoritserie. Kul att det finns fler som tycker som jag!

Jag antar att du menar säsongerna där den ena slutade med auktion på Anderssons gård och där nästa fortsatte med samma auktion.
Beträffande Stridhs barn är det jättemärkligt. Rebecka var ju bebis när Lena lämnade Willy och flyttade hem till sin mor. Senare i serien säger Pontus till sina yngre systrar: "när du Åsa/Rebecka var liten skulle mamma och pappa skiljas. Och i så fall hade inte du, Pernilla, funnits." Alltså föddes Pernilla som nr 5. Men den urprungliga Åsa, nr 2 i skaran, vart tog hon vägen? Lite underligt av Bratt att göra sådana missar med en så pass väldokumenterad serie.........
Citera
2013-11-28, 22:56
Medlem
Vill bara slå en stenhård forehand och lyfta denna tråd igen. Kolla krysset? Tycker nog de flesta säsongerna är bra, även om de 3-4 första dominerar. Hur som helst, kan se denna serie om och om igen och ännu mer 'n så. Kommer att tänka på Elisabeth Svenson(ja, ett S) som medverkade i slutet på säsong 1, för att sedan vara stadig i säsong 2 och 3. I serien är hon gift med Björn Mohlin(Haakon Svenson(ja, ett S, han såg man ju i sista omgångarna i "Varuhuset" för övrigt) Var/är de syskon i verkligheten? Eller var dem gifta? I tredje säsongen blev hon ju blondin och hade bytt namn till Söderberg. Denna kvinna, vad kom hon ifrån och vad har hon gjort mera? Hittar ingen info om henne. Någon som har någon info?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in