2012-01-31, 11:28
Medlem
Fickludds avatar
Det är svårt att jämföra Någonstans i Sverige, med sina sju avsnitt, med Hem till byn som gick i åtta säsonger över 35 år. Å andra sidan, hade inte Jolo avlidit hade det kanske blivit fler säsonger av Någonstans i Sverige också.

I Wiki-artikeln om hem till byn står det:
Citat:
"Hem till byn" är en av Sveriges mest sedda och populära TV-serier någonsin. Med över fyra miljoner tittare per avsnitt[ifrågasatt uppgift] har serien behållit sin popularitet i oerhört många år, och fortsätter fortfarande att imponera.

Om uppgiften om över fyra miljoner tittare är sann låter det väldigt svårslaget.

Rederiet gick i mer än 300 avsnitt över 20 säsonger så den borde också varit rätt populär.
Citera
2012-01-31, 11:45
Medlem
Fickludds avatar
Favoritsäsong?
Jag såg avsnitt från de första säsongerna men det var ingen serie som jag följde. Det gjorde däremot min far och mor. Det som hände i hem till byn blev ofta ett samtalsämne dagen efter. Kanske de höll på några säsonger för mycket.

Favoritskådespelare/-karaktärer?
Jag tyckte det var mest fart runt släkten Strid. Willy och Lena var nog mina favoritkaraktärer. Släkten Löfgren med bland andra Per och Karin var rätt ointressanta. Släkten Dahl hade det rätt svårt om man undantar Ragnar Dahl. Jag undrar om inte rollen som Lars-Erik Dahl blev ett hinder för Ulf Dohlstens skådespelarkarriär. Något efterbliven är fel fack att fastna i.

Skvaller?
Inget.
Citera
2012-01-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Favoritsäsong?
Jag såg avsnitt från de första säsongerna men det var ingen serie som jag följde. Det gjorde däremot min far och mor. Det som hände i hem till byn blev ofta ett samtalsämne dagen efter. Kanske de höll på några säsonger för mycket.

Favoritskådespelare/-karaktärer?
Jag tyckte det var mest fart runt släkten Strid. Willy och Lena var nog mina favoritkaraktärer. Släkten Löfgren med bland andra Per och Karin var rätt ointressanta. Släkten Dahl hade det rätt svårt om man undantar Ragnar Dahl. Jag undrar om inte rollen som Lars-Erik Dahl blev ett hinder för Ulf Dohlstens skådespelarkarriär. Något efterbliven är fel fack att fastna i.

Skvaller?
Inget.

Beror nog mera på att alla såg samma program jämt. Fanns inga andra att välja på...

Alla såg exempelvis High Chapparall, Helgonet, osv beroende på att SVT var den enda kanalen/kanalerna till mitten av 80-talet. Nuförtiden är det ju inte en jävel som sett samma program dagen efter. Finns inga gemensamma samtalsämnen helt enkelt.

Jag är rätt övertygad om att "Hem till gården" skulle drunknat i dagens utbud och bara gått en säsong eller två..

.
Citera
2012-01-31, 17:50
Medlem
Wittgensteins avatar
Två trådar på samma topic sammanfogade.

/Mod.
Citera
2012-06-27, 00:06
Medlem
PluttePuttes avatar
Hela serien finns att se på Youtube. Om man inte föredrar DVD...
Citera
2012-06-27, 18:02
Medlem
Joe Blows avatar
Jag had just sett samtliga åtta säsonger och kan bara konstatera att de första fyra är absolut högsta klass medan de fyra sista är pinsamt dåliga. De sista två var en ren pina.
Citera
2012-06-28, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag had just sett samtliga åtta säsonger och kan bara konstatera att de första fyra är absolut högsta klass medan de fyra sista är pinsamt dåliga. De sista två var en ren pina.

såg serien när jag var mindre å jag kommer aldrig glömma connykuk den mannen var så jävla skön
Citera
2012-06-28, 14:07
Medlem
ganglere2s avatar
Nja, inte det bästa som någonsin gjorts i svensk tv-historia. Det var att ta i tycker jag.
Citera
2012-06-28, 18:04
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
såg serien när jag var mindre å jag kommer aldrig glömma connykuk den mannen var så jävla skön
Det var med tönten Conny som serien fullständigt spårade ur och blev skit. Se om den och du kommer att hålla med.
Citera
2012-06-28, 23:03
Medlem
Citat:
Det var med tönten Conny som serien fullständigt spårade ur och blev skit. Se om den och du kommer att hålla med.

ja jag vet såg nyss sista säsongen på youtube å bäst är ju lätt robert glömmer aldrig när han bad conny fara åt helvete
Citera
2012-06-29, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Serine spände över en oerhört lång tidsperiod. Samhället såg helt annorlunda ut i slutet av serien jämfört med vad som gällde i början. Jag vill hävda att det var tidsandan som tog död på serien. Conny var bara en symbol för den nya tidsandan.
Citera
2012-06-30, 10:06
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Serine spände över en oerhört lång tidsperiod. Samhället såg helt annorlunda ut i slutet av serien jämfört med vad som gällde i början. Jag vill hävda att det var tidsandan som tog död på serien. Conny var bara en symbol för den nya tidsandan.
Nej, det var mycket mer än så. Peter Bratt (som skrev serien) kände väl till tiden, människorna och samhällets stämningar på landsbygden i de första två decennierna. Sedan tappade karaktärerna grovt i realism och trovärdighet. Bratt hade till slut ingen aning om vad han skrev om. Connys kriminella värld till exempel. Hans repliker och allmänna beteende var så löjliga att man skäms. Lars-Erik blev ett skämt. Willy en patetisk karikatyr. Men det som glänste genom hela serien var Gunilla Nyros och Anders Jansons skådespelarinsatser. Helt fantastiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in