Spelar ingen roll om man har gjort former som siffror eller annat för att räkna ut att svaret faktiskt finns.
För svaret har alltid funnits där ändå.
Om man räknar ut någonting, så vet man svaret fast svaret har alltid funnits ändå.
Så svaret på ett matematiskt problem är ALDRIG nytt.
Ett problem är ett kaos, och när man inte vet hur man ska lösa kaoset så finns nog svaret, men att svaret är väldigt svårt att komma fram till med det finns där.
Alltså är diktatur med den som vet om alla svaret bäst just bäst alla gånger.
Vad säger ni om detta? I min värld är detta fullkomligt logiskt.
Skämtsam fotnot... Så nästa gång lärarna vill att ni ska tänka ut svaret på deras problem så säger ni till dom att dom bara ska tala om svaret. Och sedan vet ni lika mycket som dom.
När man är liten bäbis vet man nästan ingenting om världen.
Sedan sätter dom dig i skolan och presenterar matematik, Inget gillar matematik från början, för att man anser det som liten vara väldigt onödigt. Ett sätt att jävlas och skapa problem.
Man vill egentligen bara leka med sina kompisar, träffa tjejer. Fast ingen förstår ens varför man finns.
För dom flesta idag är bara världen ett sätt att jävlas på och sätta sig över andra och varandra.
Men eftersom man ser att matematiken stämmer överens med vad människan har byggt. Så förstår man också att matematik är ganska nödvändigt.
Man tycker att det är kul för att läraren blir glad när man löser lärarens problem.
Men egentligen så har lärarna alla svaren färdiga. Dom lär ut. Och egentligen finns alla matematiska svar som tråden handlar om.
Man kan alltså säga att matematik är väldigt nytt eftersom människor inte har ett matematiskt facit på allt.
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-09-05 kl. 04:44.
Man får nästan hoppas på att det är sina lågstadielärare TS skämtar om i sin fotnot,
Alternativen annars är väl att denne knarkar, eller helt enkelt är en idiot..
Blir du måhända ännu mer exalterad över sofistikationer som att:
1 triangel är detsamma som 2 rätvinkliga hörn, i det att de är 180°, precis som en halvcirkel.
Sug på den karamellen tills du fyller 18. Du vet väl om att det är åldersgräns här?
Ja, jag skämtar i stort...
Men det är fortfarande otroligt att du verkligen inte insett detta i grundskolan.
Fantastiskt underhållande för oss andra att du erkänner det så präktigt och med sådan pondus dessutom.
Klart att svaret finns där från början. Ett svar upptäcker man. Man tillverkar inte ett svar.
Beror på frågan man vill besvara. 1+1=2 är en sak. Oändliga permutationer av beräkningar är ju teoretiskt möjliga, frågan är vad som händer om Heizenberg inte tittar efter.
Blandar vi sen in Gödels bevis i det hela blir det än lite snårigare...
Det beror på hur man uttrycker sig i ord och vad man relaterar matematik till.
Om jag lägger 2 kr på en hög, en efter en, så blir 1 + 1 = 2. Samtidigt är redan 1 + 1 = 2.
Sådana enkla matteexempel gör att många sedan föreställer sig olika beräkningar ur ett tidsperspektiv.
Skulle inte säga att det ena är mer rätt än det andra bara man är tydlig med sammanhanget.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-09-05 kl. 19:17.
Det beror på hur man uttrycker sig i ord och vad man relaterar matematik till.
Om jag lägger 2 kr på en hög, en efter en, så blir 1 + 1 = 2. Samtidigt är redan 1 + 1 = 2.
Sådana enkla matteexempel gör att många sedan föreställer sig olika beräkningar ur ett tidsperspektiv.
Skulle inte säga att det ena är mer rätt än det andra bara man är tydlig med sammanhanget.
Bra inlägg. Matematik är tidlöst, men transformationerna kan beskriva tid.
Som andra redan noterat ser jag också full logik i ditt resonemang.
Matematiken beskriver vad som sker i natur (och onatur), således är allt redan på plats.
Att sedan Newton och resten får sådan hyllning beror inte på att de uppfunnit något, bara lyckats beskriva något på ett enkelt och välförstått sätt.
Men, nu chansar jag hej vilt, då jag egentligen inte vet.
Alla olösta matteproblem har ett väldefinierat svar. Vi har bara inte identifierat det ännu. Målet med matematiken är att använda det system vi skapat och manipulera ekvationer och tillämpa logiska regler för att konstruera nya satser som är sanna inom det systemet. Vi vet dock inte på förhand exakt hur vi ska utnyttja reglerna för att härleda satsen ifråga eller motbevisa den.
Spelar ingen roll om man har gjort former som siffror eller annat för att räkna ut att svaret faktiskt finns.
För svaret har alltid funnits där ändå.
Om man räknar ut någonting, så vet man svaret fast svaret har alltid funnits ändå.
Så svaret på ett matematiskt problem är ALDRIG nytt.
Ett problem är ett kaos, och när man inte vet hur man ska lösa kaoset så finns nog svaret, men att svaret är väldigt svårt att komma fram till med det finns där.
Alltså är diktatur med den som vet om alla svaret bäst just bäst alla gånger.
Vad säger ni om detta? I min värld är detta fullkomligt logiskt.
Skämtsam fotnot... Så nästa gång lärarna vill att ni ska tänka ut svaret på deras problem så säger ni till dom att dom bara ska tala om svaret. Och sedan vet ni lika mycket som dom.
Din frågeställning har säkert sin förklaring på ett bra sätt men jag vet inte riktigt. Om du har svar på universums mysterier så får du väl dela med dig och få ett par nobelpris på köpet.
Alla olösta matteproblem har ett väldefinierat svar. Vi har bara inte identifierat det ännu. Målet med matematiken är att använda det system vi skapat och manipulera ekvationer och tillämpa logiska regler för att konstruera nya satser som är sanna inom det systemet. Vi vet dock inte på förhand exakt hur vi ska utnyttja reglerna för att härleda satsen ifråga eller motbevisa den.
Du tänker på teoretisk fysik som inte ska förväxlas med matematik som vi känner den. Fråga dig varför de flesta fysiklärare (inte alla) är nördar på gott och ont. Märk väl att jag inte är fördömmande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!