2019-09-04, 12:15
Bannlyst
ATT: expertpanelen

Jag har fått en ny MacBook Pro från jobbet (även en IPhone XR, riktigt dålig att ringa med). Jag vet inte vilken modell det är exakt men den kostade nog ca. 16.000 tror jag.

Min bakgrund inom dattta, kort (kan ju vara rätt relevant för typer av svar ni tänker på?)
Jag började h4ck4 på Spektrum 48k, har examen från Uppsala Universitet (datavetenskap och matematik) och har jobbat som programmerare i 13 år.

Jag har bara använt MacBooken en gång tidigare då jag bara såg till att komma in i datorn, sas.

Nu kan jag inte logga in på den. Jag känner mig rätt säker (tja...) på att jag försöker med rätt lösenord, plus ett par dom det ...skulle kunnat vara. Men det går icke.

Att reseta det via sk. ”Apple ID” (jösses!) funkar inte heller.
Citera
2019-09-04, 12:22
Medlem
Ring till Apple Care, det ingår gratis support om det är en my Mac
Citera
2019-09-04, 12:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandballRent
Min bakgrund inom dattta, kort (kan ju vara rätt relevant för typer av svar ni tänker på?)
Jag började h4ck4 på Spektrum 48k, har examen från Uppsala Universitet (datavetenskap och matematik) och har jobbat som programmerare i 13 år.

.

...Och ändå kan du inte skriva en bättre beskrivning av problemet? Jösses.

Jag har svårt att ta dig på allvar faktiskt. Trollradarn ger utslag.
Citera
2019-09-04, 12:31
Bannlyst
13 år? Högst vecka skulle jag gissa på, om ens det.

Nåja, eftersom någon annan kanske får problemet så valde jag att svara, för har svårt att ta dig seriöst.

För att ta över root pw på en mac om den inte är krypterad vilket jag förmodar att den inte är när den är helt ny så kika in på min git:
https://github.com/wuseman/OSXH4CK
Citera
2019-09-21, 11:01
Bannlyst
Tjena. Det är inte trollande. Däremot tror jag att jag vet vad problemet är nu iaf. Kom på det utan att ens försöka något. Får se på måndag om det funkar.

Det känns rätt onödigt att "hacka" på mig med trollgrejs och "högst vecka" (borttappat ord?) osv. Jajaja.

Tack wuseman. Antar jag?
Senast redigerad av HandballRent 2019-09-21 kl. 11:03.
Citera
2019-09-26, 10:22
Bannlyst
Igår såg en kollega mig "resetta" lösenordet två gånger (via Apple-ID osv.) på den här skitdatorn. Han har väl ca. 20 års erfarenhet av diverse IT-support, både i serverväg och desktop-datttaväg.

Ingen av gångerna fungerade. Jag testade en tredje också, men det funkade inte heller.

Två saker har jag lärt mig nu:
1) Köp inte nya MacBooks (utöver det här är dom ju rent ut sagt helt odugliga)
2) Handla aldrig på webbhallen
Citera
2019-09-26, 14:29
Medlem
salxars avatar
Citat:
Kan man fråga vad fan Webhallen har med det hela att göra?
Citera
2019-09-27, 13:17
Medlem
Citat:
Igår såg en kollega mig "resetta" lösenordet två gånger (via Apple-ID osv.) på den här skitdatorn. Han har väl ca. 20 års erfarenhet av diverse IT-support, både i serverväg och desktop-datttaväg.

Ingen av gångerna fungerade. Jag testade en tredje också, men det funkade inte heller.

Starta om datorn, håll inne cmd+r under uppstart. Välj verktyg - Terminal. Skriv "resetpassword" i terminalfönstret. Välj nytt lösenord och starta om. Funkar alltid.
Synd att din kollegas 20-åriga erfarenhet inte är värd ett dyft.
Citera
2019-09-27, 20:15
Medlem
systems avatar
Citat:

Jag förstår inte vad jag (och andra) förväntas utläsa av att en kollega såg dig försöka resetta datorn. Har detta någon signifikant betydelse i en eventuell problemlösning?

Datorer kan nollställas/resetas. Även Macar.

Om där är problem med återställning beror deg oftast på:
- okunskap
- oförmåga att läsa enkla hjälpsidor
- datorn är krypterad för att förhindra just sådana saker.

Frågan vi nu ställer oss är: tillhör du någon av dessa kategorier? Isåfall, vilken?

Om svaret är ”ingen” krävs tydligare problembeskrivning än vad tidigare givits.
Citera
2019-10-07, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag förstår inte vad jag (och andra) förväntas utläsa av att en kollega såg dig försöka resetta datorn. Har detta någon signifikant betydelse i en eventuell problemlösning?

Datorer kan nollställas/resetas. Även Macar.

Om där är problem med återställning beror deg oftast på:
- okunskap
- oförmåga att läsa enkla hjälpsidor
- datorn är krypterad för att förhindra just sådana saker.

Frågan vi nu ställer oss är: tillhör du någon av dessa kategorier? Isåfall, vilken?

Om svaret är ”ingen” krävs tydligare problembeskrivning än vad tidigare givits.

Svaret är "ingen". Stället där jag köpte datorn på förstod att den är kaputt (skärmen också) och tog tillbaka den.
Citera
2019-11-19, 19:27
Medlem
Citat:
Svaret är "ingen". Stället där jag köpte datorn på förstod att den är kaputt (skärmen också) och tog tillbaka den.

Förstår inte hur den kan vara kaputt? När du kommer så långt som till inloggningen.. hade ju kunnat köra en bypass bara, om du inte aktiverat Filevault, men säger du att den är trasig så fine.. då är case closed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in