2019-09-04, 07:58
Medlem
Hej på er, jag har länge varit inne på det här forumet. Jag har dock aldrig skrivit ett inlägg, det här blir mitt första.

För två och ett halvt år sedan flyttade jag till en ny stad med min flickvän där hon skulle plugga. Jag hade inte ordnat med något jobb och tänkte att jag skulle tjäna in pengarna via onlinepoker. Det gick inte så bra men lyckligtsvis fick jag ett bra jobb efter några månader. Jag hade nu dock varit i kontakt med speldjävulen och tanken på att spela poker och tjäna lätta pengar fanns i bakhuvudet på mig ständigt. Jag slutade inte att spela även när jag började tjäna helt ok med pengar från mitt nuvarande jobb. Det eskalerade. Jag spelade bort min lön och fick ta lån. Det eskalerade ännu mer tills jag 2 år senare hade över 500k i blancolån. Jag hade undanhållt det här för min partner, personen jag älskade mest av allt i livet. Personen jag skulle skaffa en familj och bygga ett hus med. All tillit försvann när hon fick reda på min hemlighet. Hon gjorde slut med mig.

Jag har inte spelat på snart ett år och tanken på att göra det får mig att må illa så den biten är nog löst. Jag bor nu i en hyresrätt och vill köpa mig en egen bostadsrätt inom något år. Jag är mellan 25-30 år men det känns lönlöst när jag har så pass högt blancolån som äter upp min inkomst. Jag har en inkomst på ca. 30k brutto varje månad och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa mitt blancolån och även skaffa en så pass stor kontantinsats för att kunna köpa mig min egen bostadsrätt.

Jag behöver därmed era råd för att öka inkomsten, komma på bättre tankevägar och sätta rimliga mål. Jag vill helst inte vänta tills jag är 40 år innan jag kan köpa mitt egna hem.

Mvh,
Kalaspuff
Citera
2019-09-04, 08:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.kalaspuff
Hej på er, jag har länge varit inne på det här forumet. Jag har dock aldrig skrivit ett inlägg, det här blir mitt första.

För två och ett halvt år sedan flyttade jag till en ny stad med min flickvän där hon skulle plugga. Jag hade inte ordnat med något jobb och tänkte att jag skulle tjäna in pengarna via onlinepoker. Det gick inte så bra men lyckligtsvis fick jag ett bra jobb efter några månader. Jag hade nu dock varit i kontakt med speldjävulen och tanken på att spela poker och tjäna lätta pengar fanns i bakhuvudet på mig ständigt. Jag slutade inte att spela även när jag började tjäna helt ok med pengar från mitt nuvarande jobb. Det eskalerade. Jag spelade bort min lön och fick ta lån. Det eskalerade ännu mer tills jag 2 år senare hade över 500k i blancolån. Jag hade undanhållt det här för min partner, personen jag älskade mest av allt i livet. Personen jag skulle skaffa en familj och bygga ett hus med. All tillit försvann när hon fick reda på min hemlighet. Hon gjorde slut med mig.

Jag har inte spelat på snart ett år och tanken på att göra det får mig att må illa så den biten är nog löst. Jag bor nu i en hyresrätt och vill köpa mig en egen bostadsrätt inom något år. Jag är mellan 25-30 år men det känns lönlöst när jag har så pass högt blancolån som äter upp min inkomst. Jag har en inkomst på ca. 30k brutto varje månad och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa mitt blancolån och även skaffa en så pass stor kontantinsats för att kunna köpa mig min egen bostadsrätt.

Jag behöver därmed era råd för att öka inkomsten, komma på bättre tankevägar och sätta rimliga mål. Jag vill helst inte vänta tills jag är 40 år innan jag kan köpa mitt egna hem.

Mvh,
Kalaspuff

Försök få till samlingslån, betala av de lån som har högst ränta först, skaffa ett jobb till och se till att lösa situationen.

En arbetskamrat löste liknande summa på 3 år genom att just dubbelarbeta - det tog hårt på honom men han löste det och kommer troligen aldrig skuldsätta sig så korkat igen.

Tror detta är enda sättet om du är seriös med att du vill lösa det snabbt.
Citera
2019-09-04, 10:40
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Varför är det viktigt för dig att bo i bostadsrätt?
Är det vuxenpoängen som hägrar?
Jag tycker inte att det låter särskilt vuxenförnuftigt.
Citera
2019-09-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Försök få till samlingslån, betala av de lån som har högst ränta först, skaffa ett jobb till och se till att lösa situationen.

En arbetskamrat löste liknande summa på 3 år genom att just dubbelarbeta - det tog hårt på honom men han löste det och kommer troligen aldrig skuldsätta sig så korkat igen.

Tror detta är enda sättet om du är seriös med att du vill lösa det snabbt.

Kan bara hålla med. Fokus på att bli skuldfri först. Köpa bostadsrätt kan vänta.

Sätt upp ett mål som är rimligt. tex att du skall amortera 150k per år. Sen är det bara att köra in i kaklet.
Citera
2019-09-04, 12:52
Medlem
Skaffa ett andra jobb. Tidningsutdelare eller liknande nattjobb. Du skulle sannolikt klara av att lägga 20 000:- på skulderna varje månad. Kör hårt. Det blir kul att se skulderna minska! Sedan sätter du upp ett fond/aktiespar och lär dig det istället för att spela bort pengar.
Citera
2019-09-04, 13:47
Medlem
Oh-be-wans avatar
A) Lova något till dig själv. Om du börjar spela igen måste du först sätta en spik genom din hand. Du får gärna börja spela men först ska det in en spik genom handen. Svär vid din hands välbefinnande och gör ett litet symboliskt sår för att ära denna överenskommelse. Man måste inse att det är väldigt enkelt att dra sig in i spelande för man hägrar snabba vinster. Av det kommer enbart förluster och därefter - ännu mer förluster.

B) Var mer aggressiv i ditt sparande. Har du bra kontakt med din mamma eller pappa? Bor dem i närheten? Flytta hem till dem, inte kul men du måste. Som någon skrev, börja jobba extra. Om någon av dem är stabil kanske den kan hjälpa dig med att bli medlåntagare för ditt lån så att du löser det. Lev snålt och bara pumpa pengar, det är en kort period, kanske ett år eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in