2019-09-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Haha sorry! Glömde den lilla detaljen

https://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/

Jag är lite trött just nu så jag skummade bara, ska läsa om det i morgon för det var mycket värdefull information. Att en del av viktförlust vid dieter beror på minskad muskelmassa var helt nytt för mig. Vilket då motverkas av tillräckligt proteinintag och styrketräning. Jag har gjort det tidigare men har inte möjlighet nu, det får bli motionscykeln här hemma och träningsband, får väl improvisera lite för att få muskelbelastning.
Gå kan jag göra men mitt knä är ur funktion pga viktökning, så nån löpning kan det inte bli.

Författaren understryker ju att det är kalorier in och kalorier förbrukade som förklarar allt, och inte olika dieter som lchf och annat. Det är nog i stort sett sant, men enligt min erfarenhet är det inte alltid så enkelt. En gång gick jag helt oförklarligt ned till 52 kg, trots att jag inte ändrat nånting i mathållning eller träning. Genomgick undersökningar men dom hittade inget konstigt. Min högst ovetenskapliga gissning är att det kan ha med stresshormoner att göra. Nåväl, nog om det. Tack igen för länken!
Citera
2019-09-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Ska man inte ta sin längd minus 100? Alltså borde du väga runt 75? 65kg på 175cm låter nästan smalt.

Detdär gäller väl bara män. Nu är TS en kvinna, då är det betydligt mindre. Samt som personen sa att det är mer en generalisering. Lite som BMI, man kan inte lita på det för mycket.
Senast redigerad av TungPhung 2019-09-03 kl. 23:20.
Citera
2019-09-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det låter kanske inte som nån bra idé men jag tänker testa iallafall. Om jag inte blir sjuk på nåt sätt så kör jag vidare. Eftersom jag har försökt fasta tidigare så trodde jag att det skulle bli svårt med bara flytande, men förvånande nog så är det hittills inte alls jobbigt. Är inte det minsta hungrig eller sugen på nåt.
När jag började i förrgår vägde jag 84.3, idag 81.1. Jag tar enligt rekommendation 5 påsar om dan och dricker mycket vatten och te och tar lite C-vitamin.

Är det nån här som har några erfarenheter av den här dieten så är jag nyfiken på hur ni upplevde det och hur det gick?
Tänkte jag skulle meddela emellanåt hur det hela fortskrider och hur mycket jag går ned. Min normalvikt och målvikt är 65 kg. Är kvinna och 175 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Sommarens goda mat och dryck har gjort mig fet, är inne på mitt sjätte dygn på vattenfasta, det är inget roligt och det känns som man har influensa och är konstant bakfull men tappat 7 kilo, innan någon börjar härja så JA jag vet om att det inte är 7 kilo fett. .....

Går en mil varje dag och dricker endast vatten och tar lite Knorr Kött och Grillkrydda när det suger som mest.

Jag tycker du ska övergå till bara vatten om du vill ha fina resultat, jag behöver loosa två kilo till och sen återgår jag till vardagen, det är som sagt inte så roligt men jag har lagt på mig dom här kilona under ca 5 år och vad är då 10 dagar.

Problemet med eran diet är att ni chockerar kroppen och går på extremt kaloriunderskott med träning. Jag tror inte ni förstår vad ni gör med kroppen. Det handlar inte bara om att gå ned i vikt, kruxet ligger i att inte förstöra metabolismen vilket ni båda gör. Problemet är när ni börjar äta som vanligt så kommer ni gå tillbaka upp dessa kilon pga att ni er metabolism är så dålig att den inte klarar av den mängden mat ni åt som vanligt förut eller för att stilla er hunger. Ett hett tips när man går ned är att ha tålamod, det är nyckeln i det hela.

Men ni gör vad ni vill med era kroppar men jag kände mig skyldig att bara säga det och hoppas ni läser på vad för effekt det har på eran kropp. Du som går på vattendiet känner ju redan biverkningar efter några dagar med den dieten, såsom bakfull och influensa. Det är inga bra signaler från kroppen.
Senast redigerad av TungPhung 2019-09-03 kl. 23:22.
Citera
2019-09-03, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Problemet med eran diet är att ni chockerar kroppen och går på extremt kaloriunderskott med träning. Jag tror inte ni förstår vad ni gör med kroppen. Det handlar inte bara om att gå ned i vikt, kruxet ligger i att inte förstöra metabolismen vilket ni båda gör. Problemet är när ni börjar äta som vanligt så kommer ni gå tillbaka upp dessa kilon pga att ni er metabolism är så dålig att den inte klarar av den mängden mat ni åt som vanligt förut eller för att stilla er hunger. Ett hett tips när man går ned är att ha tålamod, det är nyckeln i det hela.

Men ni gör vad ni vill med era kroppar men jag kände mig skyldig att bara säga det och hoppas ni läser på vad för effekt det har på eran kropp. Du som går på vattendiet känner ju redan biverkningar efter några dagar med den dieten, såsom bakfull och influensa. Det är inga bra signaler från kroppen.

Vi kan väl vara överens om att den fysiska hälsan var bättre back back in the days, då fick man ibland gå utan mat när man inte lyckats fälla något byte eller vid dålig skörd.

Är jag ute och cyklar?
Citera
2019-09-03, 23:57
Medlem
Citat:
Vi kan väl vara överens om att den fysiska hälsan var bättre back back in the days, då fick man ibland gå utan mat när man inte lyckats fälla något byte eller vid dålig skörd.

Är jag ute och cyklar?

Man kan inte jämföra med hur folk var back in the days då vi inte vet hur ofta de fick mat och sånt. Växter och annat kunde de äta av hur mycket som helst, men vi vet inte hur mycket de utnyttjade det. Vi vet dock att den genomsnittliga livslängden var låg samt att folk dog av infektioner och andra virus som vi kan lösa enkelt idag och hålla oss borta ifrån. Att sitta och jämföra hur de hade det förr och anta att de hade bra fysisk hälsa är bara dumt, då varken du, jag eller någon annan kan veta. Folk kan se bra ut på utsidan men man vet aldrig hur den egentliga hälsan är.
Citera
2019-09-04, 00:17
Medlem
Citat:

Jag ifrågasätter inte det du säger om metabolismen men jag förstår inte riktigt vad du menar med att "förstöra" metabolismen. Menar du att sänkningen av ämnesomsättningen som sker vid diet med lågt kaloriintag kvarstår när man börjar inta normalt antal kalorier och att man därför oundvikligen kommer att gå upp i vikt?
Citera
2019-09-04, 00:17
Medlem
Lobstrs avatar
Spelar ingen roll vad du äter. Endast energi du stoppar in. Människan är inte magisk gör du av med 2000 kcal men stoppar in 1500 kcal per dag tappar du 500 per dag. Slå ut det över en månad blir det ca: 1.6kg

500x30 = 15000 kcal
15000 / 9000 = 1.66kg

1kg fett är ungefär 9000 kcal.

Jag har själv räknat på detta sätt och tappat 32kg.

Det viktigaste är att du lever på ett sätt som du klarar av i längden, som du kan stanna motiverad i. Jag provade lchf, 5-2 osv, finns lika många metoder som det finns åsikter... det slutade med energiberäkningar och normal föda i stället. Efter några veckor gick det av bara farten.

Viktigt att röra på sig under tiden. Om du bestämmer dig för 500 kcal underskott per dag, kan du äta mer ju mer du tränar dessutom. För mig blev det: cykeltur = mer mat = gott! Så jag började cykla nästan varje dag.

Extremfallet är strikt fasta, 2000kcal underskott per dag, då tappar du nästan 1.5kg per vecka men orkar absolut inget och måste äta vitaminer och skit för att gå runt. Extra viktigt att hålla koll på hur mycket du dricker då vatten i för stora mängder urlakar kroppen på vissa mineraler. Dessutom kan man bli grinig och trist att ha att göra med... inget jag kan rekommendera för någon som presis ska börja gå ned utan att prova något annat först.

Önskar dig lycka oavsätt vilken metod du följer Endast resultatet har betydelse här. Viktminskning är 100% binärt. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Finns inget mellanting.
Citera
2019-09-04, 00:18
Bannlyst
Citat:
Man kan inte jämföra med hur folk var back in the days då vi inte vet hur ofta de fick mat och sånt. Växter och annat kunde de äta av hur mycket som helst, men vi vet inte hur mycket de utnyttjade det. Vi vet dock att den genomsnittliga livslängden var låg samt att folk dog av infektioner och andra virus som vi kan lösa enkelt idag och hålla oss borta ifrån. Att sitta och jämföra hur de hade det förr och anta att de hade bra fysisk hälsa är bara dumt, då varken du, jag eller någon annan kan veta. Folk kan se bra ut på utsidan men man vet aldrig hur den egentliga hälsan är.

Okej, vattenfasta är inget jag kommer hålla på med speciellt ofta, dels för att jag inte behöver det och dels för att det är jävligt jobbigt, att vattenfasta någon gång vartannat var tredje fjärde år tror jag inte är så farligt.
Citera
2019-09-04, 08:53
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter inte det du säger om metabolismen men jag förstår inte riktigt vad du menar med att "förstöra" metabolismen. Menar du att sänkningen av ämnesomsättningen som sker vid diet med lågt kaloriintag kvarstår när man börjar inta normalt antal kalorier och att man därför oundvikligen kommer att gå upp i vikt?

Precis, förstöra kanske var ett konstigt ord men jag menar exakt som du säger. Du kan alltid undvika att gå upp i vikt genom att hålla dig från att äta mat men jag vet inte hur länge sånt brukar hålla hos människor. Så fort man tappar motivation och börjar äta som kroppen känner för så brukar det gå utför.
När man sedan börjar äta normalt (normalt menar jag då som kroppen känner för) så kommer metabolismen återhämta sig men det blir en del viktuppgång från det.

Ett tips jag läst från många kvinnobloggar som har dietet och gett upp det livet (då de tyckte att det inte var värt det). De pratar om en återhämtningsfas (man äter så som kroppen vill för att återhämta kroppens funktioner, såsom metabolism, regelbunden mens, sexlust etc.). Sedan börjar man med något som kallas "intuitive eating", dvs man lyssnar endast på kroppens signaler om hunger utan att ge mat någon mening (mening i form av att man inte mår dåligt av att äta en viss mängd eller en viss sort mat utan man lyssnar på vad kroppen vill ha).
Citera
2019-09-04, 08:54
Medlem
Citat:
Okej, vattenfasta är inget jag kommer hålla på med speciellt ofta, dels för att jag inte behöver det och dels för att det är jävligt jobbigt, att vattenfasta någon gång vartannat var tredje fjärde år tror jag inte är så farligt.

Gör du det för att rensa kroppen så kanske inte det är farligt. Men om du gör det för att gå ned i vikt så kommer du bli besviken sedan när fastan är över och du börjar äta normalt (då går du tillbaka upp en del av de kilona du tappat) vilket kanske inte är det roligaste mentalt.
Citera
2019-09-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Spelar ingen roll vad du äter. Endast energi du stoppar in. Människan är inte magisk gör du av med 2000 kcal men stoppar in 1500 kcal per dag tappar du 500 per dag. Slå ut det över en månad blir det ca: 1.6kg

500x30 = 15000 kcal
15000 / 9000 = 1.66kg

1kg fett är ungefär 9000 kcal.

Jag har själv räknat på detta sätt och tappat 32kg.

Det viktigaste är att du lever på ett sätt som du klarar av i längden, som du kan stanna motiverad i. Jag provade lchf, 5-2 osv, finns lika många metoder som det finns åsikter... det slutade med energiberäkningar och normal föda i stället. Efter några veckor gick det av bara farten.

Viktigt att röra på sig under tiden. Om du bestämmer dig för 500 kcal underskott per dag, kan du äta mer ju mer du tränar dessutom. För mig blev det: cykeltur = mer mat = gott! Så jag började cykla nästan varje dag.

Extremfallet är strikt fasta, 2000kcal underskott per dag, då tappar du nästan 1.5kg per vecka men orkar absolut inget och måste äta vitaminer och skit för att gå runt. Extra viktigt att hålla koll på hur mycket du dricker då vatten i för stora mängder urlakar kroppen på vissa mineraler. Dessutom kan man bli grinig och trist att ha att göra med... inget jag kan rekommendera för någon som presis ska börja gå ned utan att prova något annat först.

Önskar dig lycka oavsätt vilken metod du följer Endast resultatet har betydelse här. Viktminskning är 100% binärt. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Finns inget mellanting.

Tack 32 kg viktnedgång, starkt jobbat
Jo, jag kan den grundläggande matematiken med energiintag och energiuttag och den stämmer förstås men jag tror att det kan vara mer komplext än så, åtminstone för vissa individer eller som i mitt fall viktuppgång efter insättning av Propavan. Nånting sker vad det nu är som gjort att jag stadigt gått upp i vikt trots i stort sett samma energiintag som absolut inte överstiger mitt dagsbehov, snarare tvärtom. Liksom jag under en period utan att ha ändrat nånting rasade i vikt ner till 52 kg och såg ut som en anorektiker.
Hur som helst, som du skriver så behöver man finna ett sätt som fungerar långsiktigt så jag får pröva mig fram efter den här perioden. Mat har aldrig varit ett problem egentligen, det är den förbaskade medicinen.
Nu är det dag 4, startvikt 84.2, idag 80.7. Här stämmer inte matematiken eftersom mitt kaloriunderskott på 3 dagar är motsvarande 0.5 kg. Möjligen är det en del vätska som utgör viktminskning och troligen kommer det att gå lite långsammare framöver när kroppen går ner på sparlåga, det återstår att se. Jag mår iallafall väldigt bra och sover mycket bättre.
Ha det gott
Citera
2019-09-05, 10:01
Bannlyst
Citat:
Det låter kanske inte som nån bra idé men jag tänker testa iallafall. Om jag inte blir sjuk på nåt sätt så kör jag vidare. Eftersom jag har försökt fasta tidigare så trodde jag att det skulle bli svårt med bara flytande, men förvånande nog så är det hittills inte alls jobbigt. Är inte det minsta hungrig eller sugen på nåt.
När jag började i förrgår vägde jag 84.3, idag 81.1. Jag tar enligt rekommendation 5 påsar om dan och dricker mycket vatten och te och tar lite C-vitamin.

Är det nån här som har några erfarenheter av den här dieten så är jag nyfiken på hur ni upplevde det och hur det gick?
Tänkte jag skulle meddela emellanåt hur det hela fortskrider och hur mycket jag går ned. Min normalvikt och målvikt är 65 kg. Är kvinna och 175 cm.
Och vad menar du naturdieten är för nåt då? låter som det kan va allt som kommer från naturen. väldigt luddigt namn på en diet.

oavsett vad dieten innebär - vad tror du händer rent funktionellt i kroppen när du kör den dieten? vilka processer kommer att förändras som gör att du går ner i vikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in