Spelar ingen roll vad du äter. Endast energi du stoppar in. Människan är inte magisk

gör du av med 2000 kcal men stoppar in 1500 kcal per dag tappar du 500 per dag. Slå ut det över en månad blir det ca: 1.6kg
500x30 = 15000 kcal
15000 / 9000 = 1.66kg
1kg fett är ungefär 9000 kcal.
Jag har själv räknat på detta sätt och tappat 32kg.
Det viktigaste är att du lever på ett sätt som du klarar av i längden, som du kan stanna motiverad i. Jag provade lchf, 5-2 osv, finns lika många metoder som det finns åsikter... det slutade med energiberäkningar och normal föda i stället. Efter några veckor gick det av bara farten.
Viktigt att röra på sig under tiden. Om du bestämmer dig för 500 kcal underskott per dag, kan du äta mer ju mer du tränar dessutom. För mig blev det: cykeltur = mer mat = gott! Så jag började cykla nästan varje dag.
Extremfallet är strikt fasta, 2000kcal underskott per dag, då tappar du nästan 1.5kg per vecka men orkar absolut inget och måste äta vitaminer och skit för att gå runt. Extra viktigt att hålla koll på hur mycket du dricker då vatten i för stora mängder urlakar kroppen på vissa mineraler. Dessutom kan man bli grinig och trist att ha att göra med... inget jag kan rekommendera för någon som presis ska börja gå ned utan att prova något annat först.
Önskar dig lycka oavsätt vilken metod du följer

Endast resultatet har betydelse här. Viktminskning är 100% binärt. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Finns inget mellanting.