• 6
  • 7
2019-09-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag jobbar minst 160h i månaden, tjänar runt 40 men går ändå back! För att veta varför gjorde jag en uträkning.

Hyra: 6000
Mat: 4000
Nöjen och knark: 15000
Skatt: 17000
Summa: -2000

Min uträkning visar alltså att man går back TROTS att man har ett rätt ok jobb!

Man kan inte gå back om man lägger ut 700 på "nöjen" varje månad.
Du kan nog minska lite på matkostnaderna. 4k är väldigt mycket
Citera
2019-09-06, 00:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Bostadsbidraget tillkommer här också, den hyran skulle nog berättiga till 1400kr.

När jag var student var det bostadsbidraget som gjorde skillnaden, som gjorde att jag inte behövde gå back under den tiden jag inte jobbade extra under studietiden.

Men ja, det har alltid varit gnäll - och kommer alltid vara gnäll om att studiemedlet är för lågt. Men det är ju ett sätt för studenterna att se till att lånet/bidraget följer med inflationen i samhället.
Jag vet inte. Min son börjar plugga nu och han har högre hyra än så och såvitt jag kunde se var han inte berättigad till bostadsbidrag. Nu kommer han arbeta extra så då är det nog en dålig idé att ha bostadsbidrag, men jag kollade. Jag kan förstås ha tokfel för det här är en värld jag är helt obekant med.
Citera
2019-09-06, 00:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu vet jag inte vad en lägenhet kostade då men 98 när jag flyttade hemifrån så hade jag en sunkig etta på 37 kvadrat i ett miljonprojektområde och då var hyran på 2700(ej studentlägenhet) studentlägenheten kostade 3000 och låg nära skolan och fiber ingick i hyran och den var på 20 kvadrat ungefär. Den var iofs ganska ny.

Så jag är skeptiskt till att lägenheterna var gratis 94 då hyran kanske ökar med max 100 per år eller nåt sånt på en sån liten lägenhet.
Fiber 1998?
Citera
2019-09-06, 06:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Fiber 1998?

2003(studentlägenhet) absolut.
Citera
2019-09-06, 09:33
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag vet inte. Min son börjar plugga nu och han har högre hyra än så och såvitt jag kunde se var han inte berättigad till bostadsbidrag. Nu kommer han arbeta extra så då är det nog en dålig idé att ha bostadsbidrag, men jag kollade. Jag kan förstås ha tokfel för det här är en värld jag är helt obekant med.

Det kan ju vara så att han tjänat för mycket pengar under våren/sommaren. Studiemedlet ensamt ligger dock under taket för vad som berättigar till bostadsbidrag.

Bostadsbidraget baseras på innevarande kalenderår. De flesta ”utbildningsåren” börjar ju på sommaren.
Citera
2019-09-06, 10:07
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
2003(studentlägenhet) absolut.
Du skrev 1998, därav min fråga.
Citera
2019-09-06, 10:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Det kan ju vara så att han tjänat för mycket pengar under våren/sommaren. Studiemedlet ensamt ligger dock under taket för vad som berättigar till bostadsbidrag.

Bostadsbidraget baseras på innevarande kalenderår. De flesta ”utbildningsåren” börjar ju på sommaren.
Jag knappade bara in studielånet och hyran.
Citera
2019-09-09, 20:22
Medlem
Jag är student. Pluggar 100% på Malmö högskola men måste jobba extra vid sidan av för att inte gå back. Tur att jag INTE har barn att försörja... Tacka Jesus för det... Haha
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in