2019-09-03, 05:11
Medlem
Sitter de nästan alla hos kronofogden med obetalda räkningar då eller tar de lån ifrån vänner och familj?

Men ja det finns absolut många av de utgifter som är fullt möjliga att drastiskt dra ner på, rättare sagt nästan allt var orimligt högt om man har en snål budget.
Citera
2019-09-03, 05:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sitter de nästan alla hos kronofogden med obetalda räkningar då eller tar de lån ifrån vänner och familj?

Men ja det finns absolut många av de utgifter som är fullt möjliga att drastiskt dra ner på, rättare sagt nästan allt var orimligt högt om man har en snål budget.

Jepp, studenter har alltid fått "koka soppa på en spik" - de där uträkningarna brukar se likadana ut varenda gång det rapporteras, är därför inte första gången studenten "går back". Vill minnas likadana siffror på 90-talet, allra helst krisåren...
Citera
2019-09-03, 06:15
Medlem
Doubts avatar
Det är ju bedrövligt. Fasen jag är vuxen och jag lägger inte dom summorna som finns i dom budgetposterna.
710kr på fritid/lek? För helskotta bara här skalar du lätt ner dom 270kr som dom går back.
610kr på hemutrustning? Ärligt talat, kan dom inte inreda sin etta eller tvåa billigare kan dom säkert få vägbeskrivning till närmsta second handbutik.
Kan fortsätta igenom dom posterna, tror att i stort sett samtliga poster kan du skala ner med en 10-20%, minst. Utom möjligen hyra, hemförsäkring och så. Hyran kan nog vara högre på vissa ställen, speciellt om du pluggar i Stockholm eller så. Men då antar jag att det tillkommer bostadsbidrag där någonstans.

Kanske borde alla universitetsutbildningar börja med en snabbkurs i ekonomi. Man kan använda monopolpengar och lägga i små högar på dom olika budgetposterna så dom förstår att man inte kan handla för mer pengar än man har om man ska gå runt.

Och detta gäller genomsnittsstudenten, någon skrev att det ska täcka blöjor och sånt. Det ska det alltså i normalfallet inte, en student med barn har rätt till flera andra ersättningar så det blir en helt annan budget.
Citera
2019-09-03, 06:20
Medlem
Keonels avatar
Vafan är detta? Över 400 på hygienartiklar? 300 på medier? Såsom i Netflix då eller? Det får man ju skita i som student. Dessutom kan man jobba mer än vad man tror när man pluggar, beror väl såklart på program men som som regel.
Citera
2019-09-03, 06:56
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Nu klarar sig i stort sett alla studenter på CSN och det mesta av pengarna är lån som sedan måste betalas tillbaka så ditt gnäll blir egentligen bara fånigt.
Some man bäddar får man ligga, vadå fånigt? Studenterna gnäller ju för fan jämt på att dem har för lite pengar. Sluta lev över tillgångarna och anpassa er till eran rådande ekonomi.
Citera
2019-09-03, 07:15
Medlem
Antivalents avatar
Jag jobbar minst 160h i månaden, tjänar runt 40 men går ändå back! För att veta varför gjorde jag en uträkning.

Hyra: 6000
Mat: 4000
Nöjen och knark: 15000
Skatt: 17000
Summa: -2000

Min uträkning visar alltså att man går back TROTS att man har ett rätt ok jobb!

Man kan inte gå back om man lägger ut 700 på "nöjen" varje månad.
Citera
2019-09-03, 07:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Vafan är detta? Över 400 på hygienartiklar? 300 på medier? Såsom i Netflix då eller? Det får man ju skita i som student. Dessutom kan man jobba mer än vad man tror när man pluggar, beror väl såklart på program men som som regel.

Det är nog svårt att göra jämförelse över tid om man tar bort och förändrar poster, media förr var väl en dagstidning och tv-licens. Idag slipper studenten nästan helt både och. Kvinnliga studenter har oftast en lite högre kostnad pga mensskydd så siffran är nog inte helt tagen ur luften, lägg ihop alla hygienartiklar du använder så hamnar man nog på ett par hundralappar i månaden. För jämförelsen mellan år blir den dock vettig att ha med. I realiteten lever de flesta studenter ganska hyfsat, antingen via extrajobb eller så får de stöd från föräldrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag jobbar minst 160h i månaden, tjänar runt 40 men går ändå back! För att veta varför gjorde jag en uträkning.

Hyra: 6000
Mat: 4000
Nöjen och knark: 15000
Skatt: 17000
Summa: -2000

Min uträkning visar alltså att man går back TROTS att man har ett rätt ok jobb!

Man kan inte gå back om man lägger ut 700 på "nöjen" varje månad.
Jag antar att gymkort eller liknande ingår i "fritid/lek" så bara dit går 300. Resterande 400 = en ledig dag med aktivitet+pizza+utekväll?
Men för all del. Lev i 3 år utan att göra något annat på fritiden än att räkna slantarna till maten för att sen sitta på golvet och glo in i väggen. För några möbler, tavlor, tv eller mobil ska man inte ha. Det är ju ren lyx enligt Flashbacks experter här i tråden.

Jag tycker det gnälls mer på studenter i den här tråden än vad jag nånsin hört studenter gnälla på sin ekonomi.
Citera
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Såhär ser uträkningen ut:
Inkomst: 10676:-

Utgifter:
Hyra: 3680:-
Hemförsäkring 100:-
Medier: 300:-
Livsmedel: 2620:-
Kläder och skor: 680:-
Fritid/lek: 710:-
Mobiltelefon: 370:-
Hygienartiklar: 420:-
Förbrukningsvaror: 120:-
Hemutrustning: 610:-
Kollektivresor: 580:-
Andra kostnader 856:

Summa = -270:-

De får väl bostadsbidrag också?
Citera
2019-09-03, 07:51
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Jag läste på SVT att en "förstå-sig-påare" från Ikano Bank gjort en ny undersökning om studenters privatekonomi och kommit fram till att den genomsnittlige studenten går back 270 kr per månad.

Såhär ser uträkningen ut:
Inkomst: 10676:-

Utgifter:
Hyra: 3680:-
Hemförsäkring 100:-
Medier: 300:-
Livsmedel: 2620:-
Kläder och skor: 680:-
Fritid/lek: 710:-
Mobiltelefon: 370:-
Hygienartiklar: 420:-
Förbrukningsvaror: 120:-
Hemutrustning: 610:-
Kollektivresor: 580:-
Andra kostnader 856:

Summa = -270:-

Spontant så känner jag att om man går minus varje månad och samtidigt köper kläder för 8160:- per år så kan man nog dra ner lite.
Hygienartiklar för 5040 om året känns också lite högt. Nu vet jag att tjejer säkert lägger lite mer än killar men har man tajt budget så lägger man väl inte över 400 kronor per månad, eller?
Hemutrustning? Hur lyckas man köpa hemutrustning för 7320:- per år? Vad är ens det? Kastruller och stekpannor? TV? Soffa? Man håller väl igen när man studerar eller gick ni loss med 22 000 på diverse "hemutrustning" under er treåriga studieperiod?

Jag vet att jag knappt köpte något nytt under studietiden, man höll igen på det mesta för att få slantarna att gå runt och efter 6 månader så var man van och tänkte inte så mycket på det.

Vad tycker ni som har studerat/studerar just nu om den här uträkningen? Känner ni igen er? Jag känner inte igen mig i alla fall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ck-varje-manad

Bostadsbidraget tillkommer här också, den hyran skulle nog berättiga till 1400kr.

När jag var student var det bostadsbidraget som gjorde skillnaden, som gjorde att jag inte behövde gå back under den tiden jag inte jobbade extra under studietiden.

Men ja, det har alltid varit gnäll - och kommer alltid vara gnäll om att studiemedlet är för lågt. Men det är ju ett sätt för studenterna att se till att lånet/bidraget följer med inflationen i samhället.
Citera
2019-09-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
De har ju uppenbarligen inte haft med kategorin ”kurslitteratur” i undersökningen. Lite svårt att svara på en obefintlig kategori, eller hur? Klart svaret blir 0 kronor nedlagda då.

Kurslitteratur å hyra va dom två riktigt stora för mig när jag pluggade
Citera
2019-09-03, 07:56
Medlem
Mobiltelefon för 370? Skaffa Comviq eller något annat lågprisabonnemang för en hundring i månaden så är det +270:-

Sådär, jag löste det. Nu är budgeten på plus. Lås tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in