• 1
  • 2
2019-09-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jo, det är som så att jag ska besöka en god vän som bor i (eller på?) Taiwan om några månader. Tänkte överraska med att ta med lite godsaker från Sverige, och vill gärna ha med mig Västerbottenost.

Hur funkar det med att transportera ost i rumstemperatur? Det är ett antal timmars flygning, kommer ha tillgång till kylskåp dagen efter, men vi pratar om runt 2 dygn utan kylning.

Två dygn är kanske lite i överkant men jag har tagit med ost till ett annat land i Asien och då gjorde vi så att vi frös in den och tog ut den ur frysen i sista sekund för att därpå linda in den i isolerande material.
Citera
2019-09-02, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jo, det är som så att jag ska besöka en god vän som bor i (eller på?) Taiwan om några månader. Tänkte överraska med att ta med lite godsaker från Sverige, och vill gärna ha med mig Västerbottenost.

Hur funkar det med att transportera ost i rumstemperatur? Det är ett antal timmars flygning, kommer ha tillgång till kylskåp dagen efter, men vi pratar om runt 2 dygn utan kylning.

Osten klarar transporten utan problem.
Men kolla vad som gäller vid införsel.
Citera
2019-09-02, 21:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Piloter har kylväskor inne i cockpiten, om du frågar snällt via flygvärdinnan så kan de förvara din gudabenådade ost utan bekymmer.
Varför skulle piloterna har kylväskor inne i cockpit?

Tidningspapper och kylklampar är ett alternativ, eller en liten kylväska som går att köpa nästan vart som.
Citera
2019-09-02, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför skulle piloterna har kylväskor inne i cockpit?

Tidningspapper och kylklampar är ett alternativ, eller en liten kylväska som går att köpa nästan vart som.
De har kylväskor där inne, det är ju inne i cockpit om någonstans inuti ett flygplan som saker får plats.
Citera
2019-09-02, 21:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
De har kylväskor där inne, det är ju inne i cockpit om någonstans inuti ett flygplan som saker får plats.
Nej, något sådant finns inte. Det står 'köket' för.

Så jäkla gott om plats är det inte i en cockpit, och alla utrymmen används redan.
Citera
2019-09-02, 22:06
Medlem
Något OT men tror ni det skiljer mycket mellan TS:s västerbottenost och västerbottensost vad gäller förvaringen ?
Citera
2019-09-02, 22:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, något sådant finns inte. Det står 'köket' för.

Så jäkla gott om plats är det inte i en cockpit, och alla utrymmen används redan.

Så är det. TS ska stoppa osten i incheckat bagage, glömma att ta med den i handbagage eller liknande. Frysning av ost rekommenderar jag inte, då frusen ost blir väldigt "smulig". Och som alla vet, så är västerbottenost redan smulig som "ofrusen".

Vanliga kläder i "stora incheckade resväskan" duger gott som isolation från omgivningen, håll ihop osten med två frysklampar på "var sin sida om osten" genom att knyta ost och klampar i en plastkasse. Alu-folie rekommenderas som sagt inte, då kommer väskan att försenas på grund av säkerhetskontroll. (Allt som ser knepigt ut i röntgen i dagens värld tas ut för koll).

-Tråden platsar kanske bättre i "resetips" än i "matlagning och metoder" förresten?
(Såvida TS inte tänker tillaga osten på flygplanet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in