2019-09-02, 20:05
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Hej!

Lite oväntat har jag precis fått 100 000 SEK som jag behöver lite investeringsråd kring. Jag har en realistisk sparhorisont på 5 år, med målet att summan (tillsammans med andra sparande innehav) slutligen ska gå till en handpenning på en bostad innanför Sveriges gränser.

Jag är relativt insatt i aktier, fonder och diverse bankers (usla) sparkonton, och har också tidigare läst teorier om olika simpla hedge strategies (se https://classierhedge.blogspot.com/ för ett illustrativt exempel). Men, med ungefär 1 års praktisk erfarenhet är denna typ av sparande och investerande relativt nytt för mig, speciellt nu när det handlar om en såpass stor summa. Det hade varmt uppskattats med lite input: andra förslag, övriga tankar, och mer direkta och praktiska tips angående tillvägagångssättet.

Hur ska jag investera mina 100 000 SEK?
Citera
2019-09-02, 20:38
Tråkigt svar.. men fem år är en väldigt kort tid och om pengarna ska användas till en bostad så kan jag inte annat än rekommendera vanligt sparkonto.
Alternativt en liten del i globala indexfonder.
När jag sparade till bostadsköp (år 2013-2017) gick ca 20% till fonder och 80% till ett sparkonto med en ränta på 0,60%.
Utan det tråkiga sparkontot kanske det blir svårt att köpa bostad.
Citera
2019-09-02, 21:03
Medlem
Om jag hade handlat på börsen med en stor summa så hade jag inte köpt upp allt på en gång. Kasta in lite åt gången under en-två år på olika aktier/fonder som du tror på under månadernas gång. Det ger dig en bättre riskspridning och mindre chans att allt skiter sig.
Citera
2019-09-02, 21:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Rent spontant känns det som en svajig period att hoppa in i börsen nu, jag tror det kommer bli en nergång om mellan 6-18 månader. Korträntefonder brukar vara det minst dåliga i tider man går mot lågkonjunktur. Annars skulle jag satsa på swing-trading med teknisk analys.
Citera
2019-09-03, 00:38
Medlem
herrstorks avatar
Lite pengar, tiden är ok.
Titta på blandfonder. Ex kan vara Nordeas stratega fonder.. Siffran säger hur stor del är kopplad till aktie fonder (det är dessutom fond i fond lösning) så väljer du exempelvis stratega 50 så har du hälften i aktie fonder hälften i räntefonder. De Rebalanseras så att när aktier går dåligt så går räntor bra då säljer man av räntor så att man håller de där enl exempel 50% räntefond och 50% aktiefond.. För pengarna köper man aktiefonder och sen när det vänder så gör man samma igen säljer aktie delen köper räntor. Ja du fattar.

Grunden i räntedelen är Nordea ränta och aktie delen Nordea aktiealokering.

Lycka till med lgh köp!
Citera
2019-09-03, 17:17
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Tack för alla svar! Det har gett mig en del att tänka på. Fyll gärna på med fler alternativ!
Citera
2019-09-03, 17:18
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Lite pengar, tiden är ok.
Titta på blandfonder. Ex kan vara Nordeas stratega fonder.. Siffran säger hur stor del är kopplad till aktie fonder (det är dessutom fond i fond lösning) så väljer du exempelvis stratega 50 så har du hälften i aktie fonder hälften i räntefonder. De Rebalanseras så att när aktier går dåligt så går räntor bra då säljer man av räntor så att man håller de där enl exempel 50% räntefond och 50% aktiefond.. För pengarna köper man aktiefonder och sen när det vänder så gör man samma igen säljer aktie delen köper räntor. Ja du fattar.

Grunden i räntedelen är Nordea ränta och aktie delen Nordea aktiealokering.

Lycka till med lgh köp!

Jag förstår, intressant! Har du förslag på andra liknande fonder? Gärna fonder som finns på Nordnet.
Citera
2019-09-04, 05:04
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettuhsalg1
Jag förstår, intressant! Har du förslag på andra liknande fonder? Gärna fonder som finns på Nordnet.

Vet inte om det finns just fond i fond samt blandfond, i samma men alla blandfonder har den princip.

Vill du ha trygghet så se upp med fonder som handlar med derivata. De kan gå väldigt bra både upp och ner.. Typ ap7 såfa, dock det är PPM fond så den slipper du 😎

Sök och filtrera, och läs hur de placerar.
Citera
2019-09-04, 06:25
Medlem
En bra blandfond för medellånga tidsperioder är Swedbank Robur Access Mix. 50/50 Stockholmsbörs/svenska korträntor. Den har låg avgift och du får ingen valutarisk.

Lysa är ett annat alternativ. Där är det också lätt att dra ner risken för varje år. Nackdelen är att du får en valutarisk då både aktier och räntor till stor del är utländska.

En annan variant är att själv kombinera några fonder. Kika på SEB Sverige Indexfond, AMF Räntefond Lång, Spiltan Högräntefond, Spiltan Räntefond Sverige, AMF Företagsobligationsfond.

Alla dessa saknar valutarisk. De sista tre är korta räntor som inte sjunker så mycket om räntorna går upp. Spiltan Högräntefond ska du inte ha allt i eftersom den kan gå dåligt om företagen börjar gå i konkurs (den tar större risker än andra räntefonder).

Max 50% i aktiemarknaden. Och gärna mindre andel där för varje år.
Senast redigerad av lajm 2019-09-04 kl. 06:31.
Citera
2019-09-04, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Här hittar du vettiga tips:

https://rikatillsammans.se/fondportfolj/

Läs och begrunda, samt tänk lite själv. Laborera inte för mycket med ditt sparande under resans gång, utan tänk ut en plan och följ den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in