2019-09-02, 16:35
Medlem
Hej!

Min son funderar på att jobba svart i en kiosk som ligger centralt. Skulle innebära helgarbete och vissa vardagar.

Mina frågor är då:

1. Hur stor risk är det att bli påkommen?
2. Vilka straff kan han få (16 år)?
3. Hur underviker han att bli påkommen?

Tack i förväg!
Citera
2019-09-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arminator11
Hej!

Min son funderar på att jobba svart i en kiosk som ligger centralt. Skulle innebära helgarbete och vissa vardagar.

Mina frågor är då:

Tack i förväg!
2. Han *kan* få böter eller fängelse. Det är dock sällsynt att den som jobbar svart blir fälld.

Jag tycker att du som förälder ska uppmuntra honom att söka ett vitt jobb, för sin egen skull.
Citera
2019-09-02, 17:04
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arminator11
Hej!

Mina frågor är då:

Tack i förväg!

Inte så stor risk, det är "arbetsgivaren" som tar en större risk. Däremot är risken stor att han blir blåst av kioskägaren, som säkert är en herre med ursprung från sydligare länder?
Hotar han då med fack och liknande är risken stor att kioskägaren gör gelatin av grabben och sen får du köpa honom i form av gelégrodor.
Citera
2019-09-02, 17:18
Medlem
1. liten
3. var trevlig mot kunderna. är han omtyckt är det ingen som anmäler. och frågar någon som han inte känner igen om han jobbar där så har han precis börjat med en frivillig praktik för att kunna få jobb när han blir äldre.
Citera
2019-09-02, 18:01
Medlem
Lowlyfes avatar
Värsta som kan hända är väl att han blir blåst av arbetsgivaren. Går man inte runt och snackar om det och det inte finns några bevis, tex swish, kan han hävda praktik eller att han hjälper till.
Citera
2019-09-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
1. liten
3. var trevlig mot kunderna. är han omtyckt är det ingen som anmäler. och frågar någon som han inte känner igen om han jobbar där så har han precis börjat med en frivillig praktik för att kunna få jobb när han blir äldre.

Den här kiosken ligger knappt 200m ifrån hans skola. Tror ni det utgör någon risk?
Citera
2019-09-02, 19:28
Moderator
Schlesiens avatar
Inte OB.

Rubrikändring

Utgången torftig rubrik:
Jobba svart

Organiserad brottslighet --> Brott och brottsbekämpning

/Moderator
Citera
2019-09-02, 19:50
Bannlyst
Ingen fara på så sätt, han kan köra på med säg bara till att han inte blir blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in