• 1
  • 2
2019-09-02, 15:29
Medlem
motionsides avatar
Hittade detta företaget som har en bil jag letar efter. https://mobil.blocket.se/stores/deals-on-wheels

Hittar väldigt blandade recensioner på deras Facebook och verkar vara en mindre nystartad bilhandlare.

Jag blir alltid skeptisk när det kommer till att göra affärer med liknande och undrar om någon vet någonting mer än mina sökningar ger utslag på nätet?

Vill ju gärna hoppas att de är reko och ärliga när det kommer till bilförsäljning men har tyvärr bara dåliga erfarenheter av bilhandlare (större). Har oftast alltid varit nöjd vid privata köp på Blocket.
Citera
2019-09-02, 15:55
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Hittade detta företaget som har en bil jag letar efter. https://mobil.blocket.se/stores/deals-on-wheels

Hittar väldigt blandade recensioner på deras Facebook och verkar vara en mindre nystartad bilhandlare.

Jag blir alltid skeptisk när det kommer till att göra affärer med liknande och undrar om någon vet någonting mer än mina sökningar ger utslag på nätet?

Vill ju gärna hoppas att de är reko och ärliga när det kommer till bilförsäljning men har tyvärr bara dåliga erfarenheter av bilhandlare (större). Har oftast alltid varit nöjd vid privata köp på Blocket.

Ja skulle säga de är reko dock som med allt annat få igenom bilen noga själv med så minskar de risken för strul o ring gärna tidigare ägare o fråga om bilen i säg
Citera
2019-09-02, 16:25
Medlem
Har bra erfarenhet av dem. Som bilfirmor är mest. Kolla noga igenom bilen och papper osv, gäller ju vid köp av allt, av alla.
Citera
2019-09-02, 16:59
Medlem
Kanske kan vara ide att kolla denna sida innan bilköp.
https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/
Citera
2019-09-02, 19:57
Medlem
Citat:

Vad är det första man gör när man är osäker på en firma?

Gör det och återkom med vad du hittade. Vill du fortfarande göra affär är du helt enkelt dum i huvudet
Citera
2019-09-02, 22:15
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kanske kan vara ide att kolla denna sida innan bilköp.

Tack för tipset mycket bra info på den sidan att ha koll på!
Citera
2019-09-02, 22:16
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vad är det första man gör när man är osäker på en firma?

Gör det och återkom med vad du hittade. Vill du fortfarande göra affär är du helt enkelt dum i huvudet

Förstår inte riktigt vad du menar? Vad är det jag ska göra ?
Citera
2019-09-02, 22:31
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar? Vad är det jag ska göra ?

Nu tror jag nästan att du trollar mig....men kikade lite på din historik och ger dig en chans att du faktiskt inte vet.

Gå in på allabolag och se vem eller vilka som ligger bakom firman/sitter i styrelsen.
Om du efter denna koll fortfarande tycker det verkar som en bra ide att handla där så är du faktiskt bara rejält dum i huvudet
Citera
2019-09-03, 09:49
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Nu tror jag nästan att du trollar mig....men kikade lite på din historik och ger dig en chans att du faktiskt inte vet.

Gå in på allabolag och se vem eller vilka som ligger bakom firman/sitter i styrelsen.
Om du efter denna koll fortfarande tycker det verkar som en bra ide att handla där så är du faktiskt bara rejält dum i huvudet

Personer kommer hit för att de inte vet allting, vad hade då meningen med mitt inlägg varit? Istället för att förutsätta att jag redan har alla verktygen och information jag i första hand sökte efter, kanske du kunde belägga dina påståenden?

Jag sade att jag var skeptisk, men det hjälper inte mig att säga att jag är en idiot för att jag inte ser det du ser. Jag antar att du har gjort en sökningen på bolaget och kollat upp personen/personerna bakom. Kan du nu också förklara det som är så uppenbart för dig men inte för mig?
Citera
2019-09-03, 10:36
Medlem
Citat:
Personer kommer hit för att de inte vet allting, vad hade då meningen med mitt inlägg varit? Istället för att förutsätta att jag redan har alla verktygen och information jag i första hand sökte efter, kanske du kunde belägga dina påståenden?

Jag sade att jag var skeptisk, men det hjälper inte mig att säga att jag är en idiot för att jag inte ser det du ser. Jag antar att du har gjort en sökningen på bolaget och kollat upp personen/personerna bakom. Kan du nu också förklara det som är så uppenbart för dig men inte för mig?

Då ber jag om ursäkt.
Ofta tror man(jag) att andra vet lika mycket. Detta är dessutom FB där vissa får en kick av att göra sig dumma och trollar dagarna i ända.

Allabolag ger en indikation om en firma är värd ett besök eller ej.

Kollar vi nu upp Deals on Wheels (Bara namnet skull få mig att glömma denna firma omedelbart. Vilket trams!) så ser vi att bolager registrerades 2018-03. Alltså en relativt ny firma.

Kollade upp de två första bilarna som de har i lager.

Ingen registread på firman utan på privatpersoner. En importerad.

I styrelsen sitter det två småpojkar. En på 25år och en på 23år. Den äldre finns på Lexbase,och någon med nästan samma namn som den yngre men med fel ålder. Släkting kanske?

Efternamnet avslöjar att ingen är etniskt svensk (finns säkert någon som direkt kan säga varifran dessa herrar härstammar,jag gissar på forna jugoslavien/albanien)

Med denna fakta som jag letade fram på mindre än 5 minuter så vidhåller jag min ståndpunkt arr den som överhuvudtager funderar på att handla en bil av denna firma är dum i huvudet.

Begagnade bilar är ingen bristvara så att självmant tänka på att göra affärer med en såpass suspekt firma (eller icke etniskt svenska ägare) är att ta mycket större risk än man behöver.

Nu hoppas jag du lärt dig något och gör din hemläxa nästa gång du letar bil,eller frågar någon som har mer kunskaper än du själv om hjälp.

MvH
P
Citera
2019-09-03, 11:53
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Då ber jag om ursäkt.
Ofta tror man(jag) att andra vet lika mycket.

Nu hoppas jag du lärt dig något och gör din hemläxa nästa gång du letar bil,eller frågar någon som har mer kunskaper än du själv om hjälp.

MvH
P

Tack, då verkar det som du också lärt dig en läxa i bemötande.

Som sagt, meningen med detta inlägget var främst att kolla om andra här har direkt erfarenhet av att handla där. Jag var skeptisk på grund av de punkterna du radade upp. Mao nystartad firma samt utländska efternamn. Men enligt mig räcker inte det och ett, enligt dig, tramsigt namn för att helt utesluta en bilfirma. Såklart det finns risker med alla bilfirmor, men är egentligen ett etniskt svenskt efternamn en stark indikator på att inte bli lurad?

Jag kollar vidare, det lutar åt att jag ändå kommer köpa privat.
Citera
2019-09-03, 12:13
Medlem
Citat:
Tack, då verkar det som du också lärt dig en läxa i bemötande.

Som sagt, meningen med detta inlägget var främst att kolla om andra här har direkt erfarenhet av att handla där. Jag var skeptisk på grund av de punkterna du radade upp. Mao nystartad firma samt utländska efternamn. Men enligt mig räcker inte det och ett, enligt dig, tramsigt namn för att helt utesluta en bilfirma. Såklart det finns risker med alla bilfirmor, men är egentligen ett etniskt svenskt efternamn en stark indikator på att inte bli lurad?

Jag kollar vidare, det lutar åt att jag ändå kommer köpa privat.

Nej, men det är en klart mindre risk att utsätta sig för om man köper av en firma som funnits ett tag och som drivs av svenskar vs "svenskar"

Säljs bilar i annons som inte ägs av företaget utan att detta nämns så är det direkt diskvalifikation. Helt plötsligt har du inte gjort affär med firman utan med en privatperson. Firman bara förmedlade affären,men allt vad det innebär av konsumentskydd.

Begagnade bilar köper man privat om det inte rör sig om nytt eller såpass nytt att garantier finns kvar eller ges som täcker hela bilen under 12-24månader.
5+år gammalt. Varför ska man göda en handlare med vinst på dessa? Enda jag kan se är att ekonomin inte finns utan man måste ha finansiering via bilhandel.
Men då har man igentligen inte råd med bilen heller.

Lycka till med ditt köp. behöver du synpunkter på vad du hittar så skicka pm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in