Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-02, 18:49
  #13
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Uppenbarligen vård anpassad efter behoven. Både du och ditt barn tycks ju ha överlevt detta fruktansvärda trauma.

Om någon av alla småmysande medicinskt utbildade i korridoren ens misstänkt att ditt barn varit allvarligt sjukt hade de ju så klart agerat. Snabbt och beslutsamt.

Problemet här är ju att du sökt vård för något som sannolikt inte är ett (medicinskt) problem. En förkylning typ.

Du hade inte där att göra. Du konsumerade vård utan behov.
Vi hamnade till slut på Astrid Lindgren och har fått penicillin
Citera
2019-09-02, 20:55
  #14
Medlem
Sumegs avatar
Sa 1177 att du skulle stövla in på närmaste vårdcentral och gapa och rya om att din bebis måste få en tid omedelbart? Det tror jag inte.

Läget var uppenbarligen inte värre än att det gick bra att vänta två timmar och sedan åka till Astrid Lindgrens och vänta ytterligare några timmar där. Du borde ha lyssnat på personen i kassan alt 1177 och åkt vidare till annan, rätt instans istället. Nu framstod du nog mest som en stolle.
Citera
2019-09-03, 01:10
  #15
Medlem
Den enda som gjorde fel var du, men okej.
Citera
2019-09-04, 06:20
  #16
Medlem
Du får ju gå på drop in-tiderna, eller vända dig någon annanstans.
Citera
2019-09-04, 06:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Som arbetande inom sjukvården så anser jag att hög feber hos smår barn isolerat inte ger skäl till större oro. Små barn har feber ibland.

Förstår inte heller vuxna som söker sjukvård med feber utan andra direkta symtom som springer till VC och akm
Du vet att vårdpersonal själva är mer hypokondriker än övriga befolkningen?

Jag går så sällan till läkaren att jag faktiskt fick höra det sist jag var på vårdcentralen. Men om jag hade barn, hade jag antagligen sprungit skytteltrafik så fort jag kände minsta oro. Helt enkelt eftersom 1. Jag är inte läkare. 2. Normal fungerande föräldrar blir lättare oroliga i onödan än rycker på axlarna när det är allvar. Den gruppen finns också. Dem som inte kommer när de borde. Det kan faktiskt röra sig om en förstagångs förälder och en annan som aldrig är sjuk, kan exempelvis inte avgöra hur dålig ett barn är. Du arbetar inom sjukvården? Då ser du sjuka människor oftare än andra
Citera
2019-09-22, 07:56
  #18
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Vi hamnade till slut på Astrid Lindgren och har fått penicillin

Lite sent men jag blev tvungen:

https://dela.dn.se/R0NubWk5aWZSZ3BLU...dlIrQUpUMnc9PQ

Nu är ju Hanne lite för vänsterbliven för mig men även en blind höna kan hitta en poäng.
__________________
Senast redigerad av ZätaGustav 2019-09-22 kl. 07:59.
Citera
2019-09-22, 09:36
  #19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Sökte vård med mitt 1 åriga barn idag efter att ha ringt 1177. Tog mig till Solna Huvudsta eftersom det var närmast. Barnet ligger och flämtar i 40gr feber och är väldigt medtaget.
Receptionisten vill först inte hjälpa till eftersom jag inte bokat tid. Efter att jag blir förbannad piper hon lite sosse-kärringaktigt innan hon konstaterar att det inte finns någon tid idag. Tittar mig omkring och ser sjuksköterskor och läkare som står lite här och var och pratar lojt med varandra. Efter att ha ställt till en scen finns det plötsligt en tid om två timmar. Vi sätter oss o väntar.

Säger bara det, världens högsta skatter. Vad fan får man?
Bara för att personalen pratar med varandra så innebär det inte att det finn tider till dig.
Citera
2019-09-22, 12:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Sökte vård med mitt 1 åriga barn idag efter att ha ringt 1177. Tog mig till Solna Huvudsta eftersom det var närmast. Barnet ligger och flämtar i 40gr feber och är väldigt medtaget.
Receptionisten vill först inte hjälpa till eftersom jag inte bokat tid. Efter att jag blir förbannad piper hon lite sosse-kärringaktigt innan hon konstaterar att det inte finns någon tid idag. Tittar mig omkring och ser sjuksköterskor och läkare som står lite här och var och pratar lojt med varandra. Efter att ha ställt till en scen finns det plötsligt en tid om två timmar. Vi sätter oss o väntar.

Säger bara det, världens högsta skatter. Vad fan får man?

Du skulle ha ringt vårdcentralen innan du tog dig dit för att få instruktioner om när du skulle ta dig dit. En vårdcentral kan inte släppa allt de har för något som inte är akut.

Men om det orolig och det känns akut tar man sig naturligtvis så fort som möjligt till en akutmottagning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback