• 1
  • 2
2019-09-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja det är ju tämligen vanligt att definitionen av lycka varierar från människa till människa och från kultur till kultur vilket gör lycka väldigt subjektiv.

Vill man bort från detta så får man röra sig in i psykologi och titta på eventuella sinnestillstånd, ett avgörande i definitionen av lycka som ett sinnestillstånd som jag anser vara viktigt att klargöra är om lycka bör beskrivas som ett permanent sinnestillstånd eller ett flyktigt sådant. Personligen lutar jag lite åt det sistnämnda eftersom jag inte är konstant glad (glad är någonting jag relaterar till lycka) och jag har inte observerat detta fenomen hos andra människor heller, givetvis har jag träffat på glada människor som verkar glada hela tiden, men dessa har även sina "dippar" förr eller senare.

Men samtidigt behöver man inte stämpla det flyktiga tillståndet som lycka utan kan titta på ett permanenta tillstånd, men då skulle jag istället för att relatera lycka till ordet 'glad' relatera det till 'tillfredsställd' eller 'nöjd'; att man är tillfredsställd/nöjd med allting som allting är just nu, när man kan vara tillfreds med den man är och hur man ser på världen.

Jag tror bestämt att ordet lycka är ett dåligt ordval och massa huvudbry uppstår. Den egentliga betydelsen av lycka i västerländsk värld är en euforiskt välbefinnande, likt att va hög på en drog. Att jaga efter detta blir meningslöst då.man bara kan uppnå det en kort stund. Bättre måttstock vore att vara tillfredställd över tid då lycka är mer associerat med ett rus.
Senast redigerad av stroganof 2019-09-02 kl. 22:13.
Citera
2019-09-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är väl bra tankar du har - tycker jag.
Lycka är bara en känsla. Och känslor är ju inte bestående.
Känsloliv hör till, men ska inte göras till norm.
Dagens upphaussade "lyckorus" är rätt hysteriskt, och skapar förmodligen en massa olycka också.
Jag gillar ditt sätt att resonera.
Man skulle kunna kalla det för livsvärden.
Själv tänker jag trygghet är en bra grund för samhälle och liv.
Och förtroende..
Känslor är inte allt.
Intressant. Det är en sån hets på känslor i dagens västerländska samhälle. Jag är mer nyfiken på adra värden såsom

Heder, stolthet, lojalitet, idealist, lugnet, religiös, med mera. Jag är trött på att jaga stimulans och känslor. Vad sägs om att jaga sorg eller smärta? Tänk outside the box...
Senast redigerad av stroganof 2019-09-02 kl. 22:20.
Citera
2019-09-03, 00:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag tror bestämt att ordet lycka är ett dåligt ordval och massa huvudbry uppstår. Den egentliga betydelsen av lycka i västerländsk värld är en euforiskt välbefinnande, likt att va hög på en drog. Att jaga efter detta blir meningslöst då.man bara kan uppnå det en kort stund. Bättre måttstock vore att vara tillfredställd över tid då lycka är mer associerat med ett rus.

Jag är nog av samma uppfattning som dig här, framförallt anser jag att jagandet efter detta euforiska (flyktiga) välbefinnande även skapar en tolerans likt en drog, för varje gång man upplever ett euforiskt välbefinnande så höjs toleransen och för att släcka begäret så krävs det en upplevelse som ger en starkare eufori varje gång, en adrenalin-missbrukare är ett bra exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in