• 1
  • 2
2019-09-01, 22:25
Hej! Jag har haft vad som verkar vara benzodiazepin-abstinens hyfsat länge nu, åtminstone vissa symptom som ligger kvar efter lång tid och återkommer då och då under specifika omständigheter. Jag tänkte bara sätta ihop det lilla jag vet så att det kanske kan bli lättare för andra. Om detta är fel typ av tråd är det helt okej att bara kasta den hehe. Jag lider av det just nu faktiskt så ja.

NEUROFYSIOLOGIN BAKOM BENZODIAZEPINABSTINENS
Så vitt jag har förstått det, så verkar benzodiazepiner genom att höja dina GABA (gammaaminosyra) och dopaminnivåer i hjärnan. Är inte 100% på hur det fungerar, men kroppen är inte inställd på att du ska må bra, utan på att du ska ha en överlevnadsadekvat balans vad befaller signalsubstanser. Så när du slutar med den så tror din kropp fortfarande att du kommer att få en boost av GABA och dopamin. GABA konverteras från Glutamat, som är lite som motsatsen till GABA. GABA lugnar ner nervsystemet och kroppen och får dig att känna dig chill, medans glutamat stressar upp och sätter hela kroppen på spänn.

TRAPPA ALLTID NER
Trappa alltid ner användandet. Sluta aldrig abrupt. Att sluta abrupt kan leda till att du dör pga att du får epileptiskt anfall och resten av symptomen du får kommer vara väldigt otrevliga, många och intensiva. Därför är det bra om du kan trappa ner. Har du en läkare som kan hjälpa dig är detta jättebra, men annars försök att trappa ner långsamt och försiktigt, använd internet flitigt.

ATT NOTERA
1.För mig så kom symptomen alltid när jag tog de sista doserna och varade 3-4 timmar ungefär, med vissa saker som alltid höll i (jag hade hes röst ungefär dygnet runt och den började endast återhämta sig när symptomen försvann). Du kanske tog sista dosen kl 13:00. Då lär förmodligen symptomen börja fasas in någon gång kring 12 eller så och förmodligen vara främst färdiga vid 14-15 tiden eller så.
2. Stimuli kan trigga dig något enormt och förvärra det, eller så kan det förbättra, beroende på vad för typ av stimuli. Som tidigare nämnt, så är glutamat-nivåerna höga i kroppen när benzoabstinensen slår till och du lär bli spänd. Undvik därför stressiga saker som t.ex nyheterna kanske, att gå in på facebook när du vet att det är val, osv osv, och försök göra saker som slösar på all denna spänningsenergi.
3. Det är lurigt som bara fan. Du kan ha fixat så att du nästan är kvitt det, så dricker du en energidryck eller en kopp kaffe eller så så spikar det igen och du får symptom igen. Se mer under "att undvika att få i sig"...

ATT FÅ I SIG
Benzodiazepiner skapar ett fysiskt beroende i din hjärna, alltså en slags hjärnskada, där kroppen/hjärnan förväntar sig förhöjda GABA-nivåer ett litet tag, men inte får det, så allt du har är en massa stress-glutamat som cirkulerar i kroppen några timmar. Därför är det viktigt att reparera hjärnan och driva ut beroendet igen. B3 är en viktig vitamin att få i sig i detta eftersom att den hjälper driva ut 'främmande substanser' (har jag hört i alla fall). B3 är en B-vitamin, alltså vattenlöslig, så du behöver inte oroa dig över att få för mycket i dig. Dock om du äter kött vill jag personligen varna för hälsofaran hehe, likaså med fett-produkterna. Tillskott är nog bra med. B3 finns i exempelvis (graderad efter B3-innehåll)
1. Lever
2. Kycklingbröst
3. Tonfisk (rekommenderar dock inte denna för dess höga kvicksilverhalt)
4. Kalkon
5. Lax
eller om du är vegan/vegetarian
1. Jordnötter/jordnötssmör
2. Avocado
3. Brunt ris
Blåbär och andra liknande bär har också antioxidanter som verkar främst på hjärnan och kan reparera din hjärna.
Se även till att få i dig tillskott som taurin, l-teanin, inositol, l-glycine och phosphatidylSerine. C-vitamin är också bra, men var försiktig i och med att detta är farligt i höga mängder, lika så med de föregående tillskotten.

ATT UNDVIKA ATT FÅ I SIG
Koffein spikar glutamatnivåer på nytt. Alkohol likaså. Jag kan inte så mycket om just detta, men du ska undvika att förtära varken av dem när du är försöker att detoxa.

AKTIVITETER DU KAN DELTA I FÖR ATT REDUCERA GLUTAMATNIVÅER OCH ÅNGEST
1. Vagusnervstimulation
Vagusnervstimulation är ett samlingsnamn som beskriver diverse olika aktiviteter som stimulerar den s.k. vagusnerven, om den är i obalans och oordning så lär du inte må särskilt bra. Aktiviteter som dans, sång, skådespeleri, fullkroppsträning, meditation, sex och kel (om du har tur ), simning, att spela instrument. Om du dansar till musik är det viktigt då att dansa i takt till musiken. Detta förstärker effekten
2. Glutamat-slöseri
Konditionsträning är jättebra för att bli av med glutamat. Styrketräning fungerar också. Tänk dig att, glutamatet är där för att du ska vara aktiv i ditt nervsystem, rent evolutionärt, kanske för att man ska kunna fight-or-flight just. Så vem vet, ha slagge kanske. Whatever works.

VARFÖR TAR DU DEM?
För att framgångsrikt lyckas bli av med det, så måste du veta varför du började i första hand. Började du för att du mådde dåligt? Då finns det stor risk att du relapsar och inte klarar av att detoxa. Om du lyckas att lösa de problem, delvis eller helt, några eller alla, som plågade dig så finns det mindre risk för att du fastnar igen eller helt enkelt inte lyckas detoxa i första hand.

Har nog glömt något, men hoppas detta kan vara till hjälp.
Senast redigerad av Timewave-Zero 2019-09-01 kl. 22:41.
Citera
2019-09-01, 22:47
jag glömde en grej men orkar fan inte skriva mer. kanske imorgon.
Citera
2019-09-01, 22:49
Bannlyst
Hört att det enklaste är att dricka väldigt mycket vatten varje dag.
Citera
2019-09-01, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Hört att det enklaste är att dricka väldigt mycket vatten varje dag.
orkar inte att jag glömde det... men ja det är jätteviktigt. vatten och att svettas. men om man verkligen bara vill bli av med det och hatar det och är amitiös så kan man säkert bli av med det hyfsat snabbt om man gör allt som går
Citera
2019-09-01, 23:03
Medlem
Ryggradsluss avatar
Vart får du din fakta om glutamat?
Man ska kanske undvika att tillföra kroppen det med kosten då i för stora mängder?

Då kemiskt framställt som mycket asian-food innehåller.

Eller är det nåt annat?
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-09-01 kl. 23:06.
Citera
2019-09-01, 23:09
Medlem
Lowlyfes avatar
Väldigt bra och välskriven guide! Precis vad jag också skulle råda för en AT, framförallt det med att trappa ner (även om det kan ses som en ursäkt till fortsatt knarkande, disciplin behöver du!) eftersom abrupt uppehåll som sagt kan skapa allvarliga utsättningssymptom.
Sedan lärde jag mig några nya tips, som tex kosten och just B3. Alla andra vitaminer ska man ju proppa i sig så B3 har man säkert fått i sig utan att tänka över det.

Dricka mycket vatten bör man ju göra ändå men kan vara bra att ha med i guiden med.

Efterfrågar dock mer info om det där med att B3 driver ut främmande substanser, att addera en källa eller om du hörde det av en medicinskt kunnig notera det kan vara bra.

I övrigt för nedtrappning är rekommenderad minskning ca 0.5 mg per vecka, enl. läkare (borde väl ha källa här men hittar inte artikeln). Beror såklart på hur stort intag under hur lång tid med. Ta det inte för snabbt, eller för långsamt, känn efter.
Citera
2019-09-01, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Väldigt bra och välskriven guide!

Dricka mycket vatten bör man ju göra ändå men kan vara bra att ha med i guiden med.

Efterfrågar dock mer info om det där med att B3 driver ut främmande substanser, att addera en källa eller om du hörde det av en medicinskt kunnig notera det kan vara bra.

I övrigt för nedtrappning är rekommenderad minskning ca 0.5 mg per vecka, enl. läkare (borde väl ha källa här men hittar inte artikeln). Beror såklart på hur stort intag under hur lång tid med. Ta det inte för snabbt, eller för långsamt, känn efter.
Tack så mycket! Din info blir också del av guiden eller vad man ska säga! Så länge det är här på första sidan.

Ang b3:
https://www.researchgate.net/publication/268221528_Niacinamide's_potent_role_in_alleviating _anxiety_with_its_benzodiazepine-like_properties_A _case_report
Här står det att de tagit 2500 mg niacinamid per dag vilket är en B3. Rekommenderar dagligt intag för B3 ligger på ungefär 19 mg för män och 14 för kvinnor.(för vuxna ålder 19-30 vilket jag antar och hoppas är målgruppen här...) Artikeln varnar för s.k. megadoser vilket troligtvis är doser som är enormt mycket högre än rekommenderat för en normal vuxen. Man kan få problem som illamående, att man spyr och även överdriven trötthet.

Står dock att det var mer komplext och spelade på liknande receptorer som benzodiazepiner gör.

https://riordanclinic.org/2014/03/su...cal-rationale/
Denna artikeln skriver om en man som tagit 6000-12000 per dag vilket rimligtvis borde vara under s.k. megados det med med tanke på att det gick. Så om man håller sig någonstans där och är försiktig och vaksam så.

Jag kan inte hitta den källan och tar tillbaka det men enligt den första källan verkar det ungefär liknande till benzo utan att skapa beroende och det är troligtvis därför det fungerar så bra! Klurigt det här.

Sen vill jag tillägga att det är fullt möjligt att andra antioxidanter ex decaf te/decaf kaffe och grönsaker skulle kunna fungera. Men det beror nog mycket på vad för typ av antioxidanter det är i det.
Citera
2019-09-02, 00:16
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vart får du din fakta om glutamat?
Man ska kanske undvika att tillföra kroppen det med kosten då i för stora mängder?

Då kemiskt framställt som mycket asian-food innehåller.

Eller är det nåt annat?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10580363/
Här är en intressant artikel där de belyser ett samband mellan glutamat-antagonister som minskar benzoabstinenssymptom.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/6147796/
Här är en som visar på hur "de flesta om inte alla" effekterna av benzodiazepiner sker genom att de binder till GABA-receptorer och...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12467378/
Här är en som förklarar att Glutamat är en s.k. 'metabolic precursor' till GABA, dvs, det konverteras till GABA och kan konverteras tillbaka till Glutamat.

Detta är inte 100% direkt bevis men det är en stark indikation enligt mig. Angående din fråga om mat...
https://chriskresser.com/beyond-msg-...g-your-health/
Yes... du har rätt! Vilket faktiskt besvarar frågan jag haft om Varför man ska undvika halv/helfabrikat. Något som jag glömde skriva. Tydligen så spikar vissa typer av mat glutamat mer. Det finns också två typer: fri och bunden. Den bundna metaboliseras långsamt medans den fria metaboliseras snabbare och är främst den som ger en ångest eller helt enkelt CNS-aktivering. Fanns en del andra maträtter där.
Citera
2019-09-02, 00:22
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Tack så mycket! Din info blir också del av guiden eller vad man ska säga! Så länge det är här på första sidan.

Ang b3:
https://www.researchgate.net/publication/268221528_Niacinamide's_potent_role_in_alleviating _anxiety_with_its_benzodiazepine-like_properties_A _case_report
Här står det att de tagit 2500 mg niacinamid per dag vilket är en B3. Rekommenderar dagligt intag för B3 ligger på ungefär 19 mg för män och 14 för kvinnor.(för vuxna ålder 19-30 vilket jag antar och hoppas är målgruppen här...) Artikeln varnar för s.k. megadoser vilket troligtvis är doser som är enormt mycket högre än rekommenderat för en normal vuxen. Man kan få problem som illamående, att man spyr och även överdriven trötthet.

Står dock att det var mer komplext och spelade på liknande receptorer som benzodiazepiner gör.

https://riordanclinic.org/2014/03/su...cal-rationale/
Denna artikeln skriver om en man som tagit 6000-12000 per dag vilket rimligtvis borde vara under s.k. megados det med med tanke på att det gick. Så om man håller sig någonstans där och är försiktig och vaksam så.

Jag kan inte hitta den källan och tar tillbaka det men enligt den första källan verkar det ungefär liknande till benzo utan att skapa beroende och det är troligtvis därför det fungerar så bra! Klurigt det här.

Sen vill jag tillägga att det är fullt möjligt att andra antioxidanter ex decaf te/decaf kaffe och grönsaker skulle kunna fungera. Men det beror nog mycket på vad för typ av antioxidanter det är i det.

Tack för länken, var helt ovetandes om just B3, alltid bra att ha så många hjälpmedel som möjligt.

Grönt te kanske kan ha någon positiv effekt också eftersom just grönt te hjälper ämnesomsättningen.

Förresten, bara för att förtydliga.

Citat:
1.För mig så kom symptomen alltid när jag tog de sista doserna och varade 3-4 timmar ungefär, med vissa saker som alltid höll i (jag hade hes röst ungefär dygnet runt och den började endast återhämta sig när symptomen försvann). Du kanske tog sista dosen kl 13:00. Då lär förmodligen symptomen börja fasas in någon gång kring 12 eller så och förmodligen vara främst färdiga vid 14-15 tiden eller så.

När du skriver "doserna", menar du då nedtrappningen av benson och att symptomen är avtändning? Vilken typ av benso åt du?
Senast redigerad av Lowlyfe 2019-09-02 kl. 00:31.
Citera
2019-09-02, 00:27
Citat:
Tack för länken, var helt ovetandes om just B3, alltid bra att ha så många hjälpmedel som möjligt.

Grönt te kanske kan ha någon positiv effekt också eftersom just grönt te hjälper ämnesomsättningen.
Absolut! Inga problem.

Det har dock också koffein vilket förmodligen skapar problem i GABA-glutamat balansen.
Citera
2019-09-02, 00:35
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Absolut! Inga problem.

Det har dock också koffein vilket förmodligen skapar problem i GABA-glutamat balansen.

Jo det är ju bra att påpeka också. Som daglig kaffedrickare och snusare blir det lite omvänt på rutinen när man ska vara utan det så mycket det går men vill man kan man. Har märkt att man lättare blir stissig av koffein under en AT.

Kika förresten min fråga om citat ovan.
Citera
2019-09-02, 00:37
Citat:
Jo det är ju bra att påpeka också. Som daglig kaffedrickare och snusare blir det lite omvänt på rutinen när man ska vara utan det så mycket det går men vill man kan man. Har märkt att man lättare blir stissig av koffein under en AT.

Kika förresten min fråga om citat ovan.
Jo men precis.. det är inte lätt..

Ja jag menar dosen benzo! Jag tog oxascand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in