2019-09-01, 19:25
Medlem
Hej.

Jag fick citodon (en blandning av morfin och paracetamol som är 30mg/500mg) och det funkade bra.
30mg koiden motsvara 3-4mg morfin. Men min läkare vill att jag enbart skulle ta morfin pga att levern inte ska ta för mycket skada (har chrons sjukdom och det gör ont typ 24/7).

Citodon funkade jätte bra. Men det gör inte morfinet som ligger på 10 mg, även om det är mindre morfin i citodon än i själva morfin tabletten. Och testat att ta en paracetamol och morfin samtidigt men ingen skilland.

(Är medveten om att kodein bryts ned till morfin i levern).

Finns det något sätt att ta morfin utan att behöva få nålar av sjukhuset? För att svälja tabletterna verkar inte funka och jag vill inte ha några starkare smärtstillande tabletter.

PS: Gillar inte nålar.
Senast redigerad av mrlowbot 2019-09-01 kl. 19:29.
Citera
2019-09-01, 19:29
Bannlyst
Funkade inte citodonet då? Hur mycket tog du? 500mg Paracetamol klarar kroppen utan problem, gränsen går väl vid 4g per dygn.

Annars finns det väldigt bra kvalité på heroin på marknaden nu.
Citera
2019-09-01, 19:33
Medlem
För att Citodonet funkade jätte bra... men vet inte varför enbart morfin tabletter inte funkar.
Citera
2019-09-01, 20:21
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2019-09-01, 20:23
Medlem
Du är väl en av dom få människorna som inte är mottaglig för Morfin. Därför finns kodein..
Citera
2019-09-01, 20:25
Medlem
Eftersom det ju inte är samma läkemedel kan du ju reagera olika på det
Citera
2019-09-01, 22:02
Medlem
Men be läkaren skriva ut rent kodein då (utan paracetamol, som i kombinationspreparatet Citodon), så kan du fortsätta med det som fungerar utan att behöva vräka i dig paracetamol.
Varför hen inte klarar av att lista ut detta på egen hand övergår mitt förstånd.

Kodein
Citera
2019-09-02, 02:37
Medlem
Flamsans avatar
Också Crohns patient och har äter Citodon mot smärtor och för att det gör att jag har mindre diarréer.

Men nu börjar doktorn bli bekymrad över levern. Paracetamol är ju inte så bra i höga doser.

Så han funderar på att ge mig Kodein i stället. Vilket finns i behandlingstiden för Crohns.

Morfin funkar inte på mig heller vid någon värk.

Så be om Kodein för det är ju som sagt paracetamol som de oroar sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in