2019-09-01, 17:28
Medlem
Jag är storebrorsa till en grabb på 10år som har både den ena och andra diagnosen men främst har han autism, vi gick i samma skola förut och den är inge bra och han har skapat kaos hemma. Han går till skolan i halvdagar med mamma utan att ens gå in i klassrummet och jobba. De resulterar i att våran mamma alltid är ledsen och att hon inte kan tjänna pengar och jobba. Pappa vill tvinga honom till skolan och det vill jag med men vi båda vet att det inte är hela lösningen. Hur ska vi som familj lösa dethär, HJÄLP!!
Citera
2019-09-01, 17:33
Medlem
Hemmasittare?

Han borde gå i specialskola, men det tog Björklund bort. Han kommer vara oduglig resten av livet.

Han kommer troligtvis aldrig lyckas i vanlig skola.

Särskola är det enda som hjälper.
Citera
2019-09-01, 17:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bup?
Citera
2019-09-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bup?

Kö på 2-3 år.

Finns Facebook grupp för hemmasittare. Inget hjälper. Det är vila resten av livet som gäller.
Citera
2019-09-01, 17:38
Medlem
godboys avatar
Alla dessa "behovsbarn" Suck! Specialskola med hård disciplin, vilket inte finns i messverige. Man måste vara stenhård med dessa ungar.
Citera
2019-09-01, 17:53
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cactuz123
Jag är storebrorsa till en grabb på 10år som har både den ena och andra diagnosen men främst har han autism, vi gick i samma skola förut och den är inge bra och han har skapat kaos hemma. Han går till skolan i halvdagar med mamma utan att ens gå in i klassrummet och jobba. De resulterar i att våran mamma alltid är ledsen och att hon inte kan tjänna pengar och jobba. Pappa vill tvinga honom till skolan och det vill jag med men vi båda vet att det inte är hela lösningen. Hur ska vi som familj lösa dethär, HJÄLP!!
Vad gör han hemma?
Slå i sönder hans surfplatta och nintendo.
Citera
2019-09-01, 19:21
Medlem
ost-e-knarks avatar
Suck, jag sa till mig själv att inte skriva i den här tråden. Skit i alla idioter som svarat på ett dåligt sätt, jag antar att dom tycker att dom är roliga.

Eftersom du fortfarande verkar bo hemma och så skulle jag råda dig att prata med dina föräldrar och förklara din oro på ett resonabelt sätt , vägrar dom lyssna på dig då så är det svårt för dig är jag rädd att kunna påverka, förhoppningsvis så är dom vettiga nog att ta till sig det du säger även om dom vid konfrontationen backar och blir defensiva. Föräldrar är också människor och vi gillar inte att få våra fel och brister utpekade.
Senast redigerad av ost-e-knark 2019-09-01 kl. 19:28.
Citera
2019-09-01, 20:14
Medlem
Eugenia77s avatar
Hej!

1) Dina föräldrar måste kontakta BUP och begära ett läkarutlåtande om hans diagnos och som riktar sig mot en Omvårdnadsbidragsansökan som ni ansöker om på Försäkringskassan.

2) Berätta även för BUP om den nuvarande skolsituationen och be om möte med skolan tillsammans med psykolog från BUP som kan berätta vad skolan behöver göra för barnet.

Jag är själv i samma situation.
Min son går i skolan 4 dagar/vecka mellan 13-15.
Han har varit Hemmasittare i två år sammanlagt och varit utbränd och sjukskriven halva den tiden.
Senast redigerad av Eugenia77 2019-09-01 kl. 20:17. Anledning: Lägga till
Citera
2019-09-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ge honom ett plakat där det står nåt om klimatet
Detta. En prövad metod för att göra skolkning lagligt!
Citera
2019-09-01, 21:09
Medlem
Har ni tagit ett ordentligt snack med honom för att ta reda på varför han verkligen inte vill gå i skola? Det kan vara ångest eller så kan något jobbigt hänt eller pågå i skolan som han inte delar med sig av. För en vanlig tio-åring kan det vara svårt och autister har det ju oftast ännu värre.

Reagera med känsloutbrott och tvång när det gäller en autist är iaf inte en lösning om man inte vill traumatisera ungen och göra det ännu svårare för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in