2019-09-01, 16:55
Medlem
Läget är som så att jag skrivit på för en bostadsrätt med inflyttning relativt snart. Har under livet hittills föredragit hyresrätt, men insåg förra året att det var dags att ge sin in på marknaden istället för att låta pengarna ligga och göra ingenting.

Fick ett lånelöfte från Swedbank, som jag haft en lång tid av bekvämlighets skill, och satte mig nu ner i veckan för att jämföra efter rekommendationer.

Och för att vara helt ärlig, det var en förbluffande skillnad på vad olika banker erbjuder, åtminstone vid en första anblick på deras sidor. Ett kallt konstaterande var ju att Swedbank låg en bra bit över alternativ i ränta. Vad man kunde se som erbjudanden låg på över 2%, medan andra banker som ICA, Handelsbanken, Danske bank, alla placerade sig runt 1,6.

Som en förstagångslånare, vad borde jag tänka på här? Finns den här skillnaden för att gemene man är för korkad för att ge sig in, titta, jämföra och gå igenom krånglet med att byta bank, eller är det någonting jag missar? Som förstagångskund, borde jag gå in hårt och be att få prata med en bankman för att göra en bättre deal än vad som finns på deras hemsidor?

I princip känner jag mig som en liten person i en ny värld, och hade gärna tagit råd från folk som handskats med banker i decennium.

Tack på förhand.
Citera
2019-09-01, 17:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Stirra dig inte blind på listränrorna, de brukar kunna förhandlas ned ganska mycket beroende på situation.

Välj 3 banker som tycks lovande och boka möte med dessa. Då vet du vilka frågor de ställer och hur bankerna ser på just din situation.
Citera
2019-09-01, 19:06
Medlem
Srorbankerna vill att du ska förhandla. Skaffa fonder hos dem så får du ränterabatt (och dyra fonder). Skaffa försäkring som de säljer. Osv.

Gå in på SBAB och kolla vad du får för lånelöfte där. De har "förhandlingsfri" ränta, så du KAN inte snacka ner den. Men det betyder också att det funkar bra som måttstock på vad som är en acceptabel ränta (eftersom de inte får några kunder alls om räntan är för hög). SBAB ger många lånelöfte direkt på någon minut över nätet, bara att signera med BankID. Om du ändå vill förhandla med Swedbank så ska du inte ha högre ränta än vad du får hos SBAB.
Citera
2019-09-01, 19:21
Medlem
Eller så tar du Swedbank som du är van vid men kör rörligt eller bara något år bundet och så när du har lånet klart, har flyttat in osv sätta dig ner och kolla alternativ, jämföra och förhandla.

Tar du och börjar skaffa flera lånelöften hos olika aktörer får du ju flera UC frågor och riskerar i slutändan att inte få något lån alls.
Citera
2019-09-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Eller så tar du Swedbank som du är van vid men kör rörligt eller bara något år bundet och så när du har lånet klart, har flyttat in osv sätta dig ner och kolla alternativ, jämföra och förhandla.

Bra idé!

Citat:
Tar du och börjar skaffa flera lånelöften hos olika aktörer får du ju flera UC frågor och riskerar i slutändan att inte få något lån alls.

Trams. Inget företag nekar potentiella kunder att köpa deras produkt för att man tagit offert från flera. Banken tjänar pengar på lån.
Citera
2019-09-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Trams. Inget företag nekar potentiella kunder att köpa deras produkt för att man tagit offert från flera. Banken tjänar pengar på lån.

Man brukar säga att det är en riskfaktor att ha många UC-frågor. Men om det bara är bolån och man i övrigt inte har några frågetecken kring sin ekonomi så spelar det kanske ingen roll.
Citera
2019-09-02, 08:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Läget är som så att jag skrivit på för en bostadsrätt med inflyttning relativt snart. Har under livet hittills föredragit hyresrätt, men insåg förra året att det var dags att ge sin in på marknaden istället för att låta pengarna ligga och göra ingenting.

Fick ett lånelöfte från Swedbank, som jag haft en lång tid av bekvämlighets skill, och satte mig nu ner i veckan för att jämföra efter rekommendationer.

Och för att vara helt ärlig, det var en förbluffande skillnad på vad olika banker erbjuder, åtminstone vid en första anblick på deras sidor. Ett kallt konstaterande var ju att Swedbank låg en bra bit över alternativ i ränta. Vad man kunde se som erbjudanden låg på över 2%, medan andra banker som ICA, Handelsbanken, Danske bank, alla placerade sig runt 1,6.

Som en förstagångslånare, vad borde jag tänka på här? Finns den här skillnaden för att gemene man är för korkad för att ge sig in, titta, jämföra och gå igenom krånglet med att byta bank, eller är det någonting jag missar? Som förstagångskund, borde jag gå in hårt och be att få prata med en bankman för att göra en bättre deal än vad som finns på deras hemsidor?

I princip känner jag mig som en liten person i en ny värld, och hade gärna tagit råd från folk som handskats med banker i decennium.

Tack på förhand.

Titta lite i den här tråden för att se vad folk betalar: (FB) Vad har ni för bolåneränta?
Tänk på att alla bankerna enligt lag måste publicera faktiska boräntor (d.v.s vad deras kunder har i genomsnitt). Exempelvis ser du att Swedbanks listränta är 2,25 %, men deras genomsnittskund betalar 1,66 % på obundet: https://www.swedbank.se/privat/ranto...anerantor.html

Man ska alltid förhandla boräntan (SBAB och någon mer har "förhandlingsfria lån" dock). Generellt är över ca 1,6 % i obundet är dåligt, även på Swedbank, och under kanske 1,3 % är bra. Till stor del beror vad som är dåligt och vad som är bra dock på dina förutsättningar (belåningsgrad, inkomster, andra produkter hos banken m.m).
Citera
2019-09-02, 18:41
Medlem
Citat:

Ringde runt lite idag, och den jag fick tag på utan 20 minuters telefonkö meddelade snabbt att det inte var någon idé alls att boka ett personligt möte, ens på telefon, utan att jag först skaffat ett lånelöfte hos dem.

Så det ser ut som att det blir vad man får göra, UC eller inte. Jag hoppas jag inte går på någon stor fälla här.
Citera
2019-09-17, 08:44
Medlem
Idag följt upp med Danske bank och blev erbjuden 1,35% bundet på 3 år. Känns som man letat färdigt nu
Citera
2019-09-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Idag följt upp med Danske bank och blev erbjuden 1,35% bundet på 3 år. Känns som man letat färdigt nu

Jag har ett förslag värt att kolla upp, jag är premiumkund i en bank, betalar xxx kr i månaden för att vara det, men får en boränta på 1.09%, trots en belångsgrad på 8x%.

Även om jag betalar en del som premiumkund så tjänar jag igen det på räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in