Citat:
Ursprungligen postat av
Newfaq
Läget är som så att jag skrivit på för en bostadsrätt med inflyttning relativt snart. Har under livet hittills föredragit hyresrätt, men insåg förra året att det var dags att ge sin in på marknaden istället för att låta pengarna ligga och göra ingenting.
Fick ett lånelöfte från Swedbank, som jag haft en lång tid av bekvämlighets skill, och satte mig nu ner i veckan för att jämföra efter rekommendationer.
Och för att vara helt ärlig, det var en förbluffande skillnad på vad olika banker erbjuder, åtminstone vid en första anblick på deras sidor. Ett kallt konstaterande var ju att Swedbank låg en bra bit över alternativ i ränta. Vad man kunde se som erbjudanden låg på över 2%, medan andra banker som ICA, Handelsbanken, Danske bank, alla placerade sig runt 1,6.
Som en förstagångslånare, vad borde jag tänka på här? Finns den här skillnaden för att gemene man är för korkad för att ge sig in, titta, jämföra och gå igenom krånglet med att byta bank, eller är det någonting jag missar? Som förstagångskund, borde jag gå in hårt och be att få prata med en bankman för att göra en bättre deal än vad som finns på deras hemsidor?
I princip känner jag mig som en liten person i en ny värld, och hade gärna tagit råd från folk som handskats med banker i decennium.
Tack på förhand.
Titta lite i den här tråden för att se vad folk betalar:
(FB) Vad har ni för bolåneränta?
Tänk på att alla bankerna enligt lag måste publicera faktiska boräntor (d.v.s vad deras kunder har i genomsnitt). Exempelvis ser du att Swedbanks listränta är 2,25 %, men deras genomsnittskund betalar 1,66 % på obundet:
https://www.swedbank.se/privat/ranto...anerantor.html
Man ska alltid förhandla boräntan (SBAB och någon mer har "förhandlingsfria lån" dock). Generellt är över ca 1,6 % i obundet är dåligt, även på Swedbank, och under kanske 1,3 % är bra. Till stor del beror vad som är dåligt och vad som är bra dock på dina förutsättningar (belåningsgrad, inkomster, andra produkter hos banken m.m).