• 2
  • 3
2019-09-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag vet inte om jag kan skriva under p att asiater r mer kollektivistiska n andra, det kanske r s att ju fler personer som bor p en liten yta - desto svrare r det att ha en individualistisk livsstil.

Nu r vi ju ett flockdjur s kollektiv r en naturlig del av vr natur. Samtidigt s sgs det att medel-intelligensen i en grupp sjunker med antalet medlemmar. Drav grupptnkande och masshysteri. Drav de korkade beslut som massor kan ta.

S rent intellektuellt s fredrar jag individen.

Samtidigt s behver vi kollektivet. Extremt f mnniskor klarar av att leva helt ensamma, utan att f fysiska eller psykiska problem. Och stora projekt, allt frn imposanta monument ala pyramider till kraftsamlingar att n rymden eller fixa klimatet, krver mnga personers insatser.

Allts r mitt svar att vi behver bda delarna.
Ja det vore intressant att studers om befolkningsttheten leder till kollektivistiska eller individualistiska samhllen. Vldigt intressant tanke som kanske stmmer.
Citera
2019-09-04, 02:59
Medlem
kvantlogiks avatar
Visst vore det vl fint med ett kollektiv som stter individen frst, och individer som stter kollektivet fre sig sjlva?

Min slutsats r att individer br vara kollektivistiska och att kollektivet br vara individualistiskt.
Ett samhlle r trots allt ett kollektiv av individer..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in