2019-09-01, 17:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Finns de ät positvit samband mellan farligt och välmående? Och i såfall varför? Man kan ju tänka sig att lyckliga länder är befolkning som lever i nuet, och därmed kommer farligheten?
Tänker snarare att man kanske mätt välståendet hos utvalda stammar som bor i Guatemalas djungler, snarare än urbana människor. Oftast brukar man finna dessa typer av undersökningar gynnar primitiva ursprungsbefolkningar främst
Citera
2019-09-01, 17:38
Medlem
Sammarbete borde ändå vara starkast.

1 polis en station . En annan polis med egna regler i en ny station. Alla mot alla

Nu kommer en armen farandes akta er.
Citera
2019-09-01, 17:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Är det möjligt? Det vore onekligen det bästa att ta det bästa ur båda världar. Och om det är möjligt, är det möjligt på internationell nivå eller bara individbasis?

Finns det något land där det är kombinerat idag?

Guatemala rankas som det land som är lyckligast i världen enligt undersökning och guatemala är ett kollektivistiskt land:

Guatemala has the lowest Individualism (IDV) ranking at 6, compared to other Latin countries (average 21). The score on this Dimension indicates the society is Collectivist as compared to Individualist. ... Loyalty in a collectivist culture is paramount, and over-rides most other societal rules and regulations.
Är det inte Danmark som är lyckligast? Och hela norden ligger bra till.

Kollade nu. Finland är det visst, nu för andra året i rad.
https://www.unric.org/sv/nyhetsarkiv/27668-norden-toppar-ater-listan-oever-vaerldens-lyckligaste-laender
Citera
2019-09-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Tror inte du ska sätta likhetstecken mellan artikelns identitetsskapande och vänsterns ide om den samma.

Tror artikeln syftar mer på att i individuella samhällen blir du och därmed din identitet viktigare, mot de mer konservativa där du blir en del av kollektivet och inte behöver skapa dej en identitet på samma sätt. Tänk, om du ser en dam i slöja; vet/antar du med ens en räcka med saker som personen tror, tycker och tänker. Inte lika självklart om du ser en dam i klänning. Därav måste den senare lägga mer fokus på att vissa visa saker. Det är ingen slump att sossar alltid måste ha en sosse-ros på kavajslaget; jag må vara klädd som en bankir, men jag är en svetsare at heart.

Vänsterns förvirrade identitetstjafs är nått helt annat.

Okej, men jag tycker det är faschinerande att individulismen är förenat med mer identitetsjagande. Det hade jag ingen aning om föränn jag läste artikeln. Häromdagen fick jag reda på att Politisk korrekt kommer från tjejerna,då tjejerna gillar att följan gruppen och strömmen, att man ska ha rått åsikter, och i sverige så är det kvinnorna som dominerar över männen, varför vi också har pk här. Jag är helt enkelt ute efter att bryta ner hela kulturen i beståndsdelare och vad dom beror på, för det är otroligt faschinerande., för folk tar ju bara saker och ting för givet utan att fundera på varför.
Citera
2019-09-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tänker snarare att man kanske mätt välståendet hos utvalda stammar som bor i Guatemalas djungler, snarare än urbana människor. Oftast brukar man finna dessa typer av undersökningar gynnar primitiva ursprungsbefolkningar främst
Paraguay var de visst.

Paraguay, 84
Costa Rica, 83
Panama, 82
Philippines, 82
Uzbekistan, 82
Ecuador, 81
Guatemala, 81
Mexico, 81
Norway, 81
Chile, 80
Colombia, 80

Ett samband jag ser är att alla dessa länder så bor befolkningen nära naturen. Läste att man blir lyckligare av att leva nära naturen häromdan i en annan undersökning. Andra gemensamma nämnare kan väl vara att man inte stressar så jäkla mycket i dessa länder. Norge har ju arbetsdagar på 6 timmar, och tror också att man slappar till det och lever för stunden i dom andra länderna också, då de verkar ha en sån kultur, där man ska ta dagen som den kommer. Filipinerare tvekar aldrig på att festa, och tar varje chans, och jag hörde att i brazilien(vet att den inte var med) så finns ett mantra att man ska leva för stunden, som är starkt kulturellt rotat.

Här säger de att det beror på att de har en väldigt emotionell kultur:

The latest Gallup poll on well-being is in and it shows that most of the world is pretty happy, NBC News reported. The happiest place is Paraguay, where 87 percent of residents said they are frequently laughing, smiling or enjoying themselves. Researchers said that Latin American countries often top the list because of their highly emotional cultures.
Senast redigerad av stroganof 2019-09-01 kl. 18:38.
Citera
2019-09-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det inte Danmark som är lyckligast? Och hela norden ligger bra till.

Kollade nu. Finland är det visst, nu för andra året i rad.
https://www.unric.org/sv/nyhetsarkiv/27668-norden-toppar-ater-listan-oever-vaerldens-lyckligaste-laender

Den där undersökningen är inte så bra. De kollar på skolbetyg, dödlighet, korruption och annat. Den jag syftar på, där paruguay blev etta, så kollar de mer på känslor, där de baserar de på hur lyckliga de känner sig och andra känslotillstånd.
Senast redigerad av stroganof 2019-09-01 kl. 18:33.
Citera
2019-09-01, 18:43
Medlem
Om emotionella kulturer:

Cultural differences in emotion: differences in emotional arousal level between the East and the West

Abstract
Whether emotion is universal or social is a recurrent issue in the history of emotion study among psychologists. Some researchers view emotion as a universal construct, and that a large part of emotional experience is biologically based. However, emotion is not only biologically determined, but is also influenced by the environment. Therefore, cultural differences exist in some aspects of emotions, one such important aspect of emotion being emotional arousal level. All affective states are systematically represented as two bipolar dimensions, valence and arousal. Arousal level of actual and ideal emotions has consistently been found to have cross-cultural differences. In Western or individualist culture, high arousal emotions are valued and promoted more than low arousal emotions. Moreover, Westerners experience high arousal emotions more than low arousal emotions. By contrast, in Eastern or collectivist culture, low arousal emotions are valued more than high arousal emotions. Moreover, people in the East actually experience and prefer to experience low arousal emotions more than high arousal emotions. Mechanism of these cross-cultural differences and implications are also discussed.

källa:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213422016300191
Citera
2019-09-01, 19:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om emotionella kulturer:

Cultural differences in emotion: differences in emotional arousal level between the East and the West

Abstract
Whether emotion is universal or social is a recurrent issue in the history of emotion study among psychologists. Some researchers view emotion as a universal construct, and that a large part of emotional experience is biologically based. However, emotion is not only biologically determined, but is also influenced by the environment. Therefore, cultural differences exist in some aspects of emotions, one such important aspect of emotion being emotional arousal level. All affective states are systematically represented as two bipolar dimensions, valence and arousal. Arousal level of actual and ideal emotions has consistently been found to have cross-cultural differences. In Western or individualist culture, high arousal emotions are valued and promoted more than low arousal emotions. Moreover, Westerners experience high arousal emotions more than low arousal emotions. By contrast, in Eastern or collectivist culture, low arousal emotions are valued more than high arousal emotions. Moreover, people in the East actually experience and prefer to experience low arousal emotions more than high arousal emotions. Mechanism of these cross-cultural differences and implications are also discussed.

källa:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213422016300191
Är det även i den det står att Paraguay blev etta, eller är det i någon annan artikel? Vilken isf?
Citera
2019-09-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det även i den det står att Paraguay blev etta, eller är det i någon annan artikel? Vilken isf?
https://www.google.com/amp/s/www.cnn.com/travel/amp/gallup-global-emotions-index/index.html

Den är gjord av galupp. Cnn skriver lite mer här om resultaten
Citera
2019-09-01, 20:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
https://www.google.com/amp/s/www.cnn.com/travel/amp/gallup-global-emotions-index/index.html

Den är gjord av galupp. Cnn skriver lite mer här om resultaten
Tack! Ska kolla dina länkar, men återkommer bara om jag tycker att jag har något OnT att tillägga eller fråga om.
Citera
2019-09-02, 19:57
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag vet inte om jag kan skriva under på att asiater är mer kollektivistiska än andra, det kanske är så att ju fler personer som bor på en liten yta - desto svårare är det att ha en individualistisk livsstil.

Nu är vi ju ett flockdjur så kollektiv är en naturlig del av vår natur. Samtidigt så sägs det att medel-intelligensen i en grupp sjunker med antalet medlemmar. Därav grupptänkande och masshysteri. Därav de korkade beslut som massor kan ta.

Så rent intellektuellt så föredrar jag individen.

Samtidigt så behöver vi kollektivet. Extremt få människor klarar av att leva helt ensamma, utan att få fysiska eller psykiska problem. Och stora projekt, allt från imposanta monument ala pyramider till kraftsamlingar att nå rymden eller fixa klimatet, kräver många personers insatser.

Alltså är mitt svar att vi behöver båda delarna.
Citera
2019-09-02, 20:45
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltså är mitt svar att vi behöver båda delarna.

Brukar kallas för helgardering...

När någon frågar en dietist vilken macronutrient är viktigast, vågar dietisten inte ta ställning och svarar: Alla är lika viktiga. Då kan dietisten inte ha 100% fel och det är ju skönt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in