• 1
  • 2
2019-09-01, 11:36
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
De sa att jag borde köpa en ny enhet istället eftersom jag inte har kvitto. Hoppas på att någon här har lite okonventionella tekniska knep för att komma undan det.
Se till att du har papper från dödsboet så kommer dessa att gälla lika väl som ett kvitto.

Nöj dig inte med första bästa idiot som svarar hos Apple, be att få tala med dennes chef om det behövs, eftersom det är ett specialfall och inte någon som glömt lösenordet hur som helst så kommer de nog att hjälpa dig.

Svenska Apple och de som jobbar där är inte särskilt duktiga och det kan ta ett tag att bli kopplad till någon med de flesta indianerna kvar i kanoten.
Citera
2019-09-01, 11:39
Medlem
iPaden kan du nolla de är bara att googla

Macbooken kan du komma in på genom att hålla in knapparna Command + S sedan kommer du in i datorns root där du kan skriva in 3 commandon (google bara)
Citera
2019-09-01, 11:56
Medlem
sk33s avatar
När jag glömmer bort mitt lösenord på min äldre macbook pro 1brukar jag beställa ett nytt genom säkerhetsfrågor eller telefonnummer. Tror det är det senare jag gjorde sist, har du din fars telefonnummer kanske det går att använda för att ändra lösen till något annat.
Citera
2019-09-01, 12:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Så min farsa gick bort förra året, han var en riktig Appleentusiast. Hade den senaste Macbooken, iPad och Apple Watch. Problemet är att jag kan inte logga in på någon av de här enheterna. Förutom macbooken som har en gästanvändare.

Vad kan jag göra? Det är mycket pengar och jag kan ju inte sälja det heller eftersom de inte går att använda.
Förmodligen så köpte han prylarna med bankkonto. Det betyder att du kan snoka igenom hans utgifter och hitta köpen den vägen. Med denna information är det väl inte omöjligt att Apple kan leta upp köpet i sina system, speciellt så om han även reggade köpet i sitt namn och med sin e-postadress.
Citera
2019-09-01, 12:30
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Förmodligen så köpte han prylarna med bankkonto. Det betyder att du kan snoka igenom hans utgifter och hitta köpen den vägen. Med denna information är det väl inte omöjligt att Apple kan leta upp köpet i sina system, speciellt så om han även reggade köpet i sitt namn och med sin e-postadress.

Hur hittar jag hans utgifter?
Citera
2019-09-01, 12:31
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
När jag glömmer bort mitt lösenord på min äldre macbook pro 1brukar jag beställa ett nytt genom säkerhetsfrågor eller telefonnummer. Tror det är det senare jag gjorde sist, har du din fars telefonnummer kanske det går att använda för att ändra lösen till något annat.

Mobilen tillhörde tyvärr hans jobb.
Citera
2019-09-01, 13:20
Medlem
Ta med grejerna i bouppteckningen. Med det som bevis borde du kunna gå till macforum och få hjälp (på samma sätt som du får ut pengar på banken / bil etc efter dödsbo)
Citera
2019-09-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerzyWolodarski
Ännu en anledning att inte köpa Apple produkter.

Min Samsung-telefon (och förmodligen de flesta eller kanske alla Android-telefoner) har samma funktion, vilket är bra. Stjäls den så går det inte att koppla nytt Google-konto till telefonen - husse måste "koppla loss" ursprungskontot innan någon annan tillåts koppla ett annat konto till Play Store.

Uppenbarligen en bra idé eftersom det påverkar lönsamheten att stjäla enheter.
Citera
2019-09-01, 18:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hur hittar jag hans utgifter?
Gå igenom hans kontoutdrag. Detta borde banken kunna hjälpa dig med. En utgift på 15 000 - 30 000 kronor är ju liksom inget man missar.

Vad gäller hans telefon så köptes den av ett företag så vill väl de ha tillbaka telefonen. Eller om de vill vara lite hyggliga så kan de garanterat leta upp inköpskvittot med tanke på att de har krav på sig att behålla all sådan dokumentation i tio år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in