• 1
  • 2
2019-09-01, 06:20
Medlem
Filosoferns avatar
Så min farsa gick bort förra året, han var en riktig Appleentusiast. Hade den senaste Macbooken, iPad och Apple Watch. Problemet är att jag kan inte logga in på någon av de här enheterna. Förutom macbooken som har en gästanvändare.

Vad kan jag göra? Det är mycket pengar och jag kan ju inte sälja det heller eftersom de inte går att använda.
Citera
2019-09-01, 06:29
Medlem
Du behöver hans apple id och lösenord om du vill kunna nolla grejorna. Annars är de nog tyvärr bara väldigt dyra brevpressar.
Citera
2019-09-01, 06:33
Medlem
onnyts avatar
Vet inte om det hjälper men läs till slutet.

https://forum.macworld.se/topic/1870...ord-till-imac/
Citera
2019-09-01, 06:49
Medlem
paerras avatar
Finns kvitto går det nog att lösa genom Apple.

Gjorde så med en telefon som var låst.

Kontaktade Apple och dom ville se kvittot. Sen kunde dom låsa upp den på något sätt. Kommer ej ihåg om det var enheten eller kontot dom fixade.
Citera
2019-09-01, 06:52
Bannlyst
Har han fått någon appelräkning du har tillgång till?
Citera
2019-09-01, 07:29
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
Så min farsa gick bort förra året, han var en riktig Appleentusiast. Hade den senaste Macbooken, iPad och Apple Watch. Problemet är att jag kan inte logga in på någon av de här enheterna. Förutom macbooken som har en gästanvändare.

Vad kan jag göra? Det är mycket pengar och jag kan ju inte sälja det heller eftersom de inte går att använda.
Ännu en anledning att inte köpa Apple produkter.
Citera
2019-09-01, 07:57
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerzyWolodarski

Håller med. Men när man ändå har det är det väl en fördel att ändå kunna nytja det.
Citera
2019-09-01, 08:11
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerzyWolodarski
Bakvänt argument som passar ditt nick, Jerzy ”Jag köper Dell för då kan alla logga in på mina maskiner” Wolodarski.

Det ska inte gå att logga in av vem som helst. Däremot bör man förstås ha ordning på sina lösenord.

TS; Kontakta Apple om du inte klarar av att återställa grejerna själv.
Citera
2019-09-01, 08:15
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Bakvänt argument som passar ditt nick, Jerzy ”Jag köper Dell för då kan alla logga in på mina maskiner” Wolodarski.

Det ska inte gå att logga in av vem som helst. Däremot bör man förstås ha ordning på sina lösenord.

TS; Kontakta Apple om du inte klarar av att återställa grejerna själv.

De sa att jag borde köpa en ny enhet istället eftersom jag inte har kvitto. Hoppas på att någon här har lite okonventionella tekniska knep för att komma undan det.
Citera
2019-09-01, 08:47
Medlem
Citat:
De sa att jag borde köpa en ny enhet istället eftersom jag inte har kvitto. Hoppas på att någon här har lite okonventionella tekniska knep för att komma undan det.

Har du tur så fungerar en återställning av macbooken men annars är det nog kört ur en teknisk synpunkt. Dock så borde det gå att lösa då det tillhör ett dödsbo, via apple.
Citera
2019-09-01, 08:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Klockan kan du nollställa: sätt den på laddning, håll in sidoknappen tills du får upp ”stäng av”-alternativet. Tryck och håll kvar fingret tills du ser ”radera allt innehåll och inställningar.” Tryck för att bekräfta.

Datorn kan du radera och återställa: Starta om och håll ner Cmd-R för att starta på återställningspartitionen. Välj Skivverktyg, markera Macintosh HD och välj radera. Avsluta Skivverktyg och välj Installera macOS.

Om Filevault (kryptering) är påslaget blir det mer komplicerat. Följ i så fall denna guide:

https://www.google.se/amp/s/derfloun...ed-volume/amp/

iOS-enheter (iPad, iPhone) nollställer man med hjälp av iTunes:

https://support.apple.com/en-us/HT204306

Om ”Hitta min iPhone” är påslaget så kan endast Apple låsa upp den och då behöver du originalkvittot.
Citera
2019-09-01, 10:44
Medlem
systems avatar
Om datorn inte är krypterad med FileVault eller hårdvarulåst kan du sätta ett nytt lösenord.

Då du gjort det så kan du komma åt övriga enheter ifall nyckelringen på hans konto innehåller de lösenord du efterfrågar.

Alltså: okrypterad dator + lite tur = du kan komma åt samtliga enheter och ta över dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in