2006-03-11, 00:15
Medlem
Låg och funderade häromnatten.. Detta kommer låta extremt flummigt, skrev ner det
precis när jag var klar med funderingen och nu förstår jag ingenting några dagar efteråt.
Har funderat på en massa såna här saker, är det konstigt? Börjar jag bli galen? Här kommer i vilket fall "Teorin" jag funderade fram.
(Kan tillägga att jag upptäckte mig själv med att fundera fram detta efter att jag var "klar med det").
Vi tänker snabbare än vi uppfattar tiden. Mätte tiden efter en låt jag lyssnat på, kändes som jag tänkt och associerat i ca 5 minuter
men jag insåg att det bara var cirka 1 minut.
Då föddes en tanke i mitt huvud, Det kan ju vara så att när vi är aktiva och
upptagna med saker som kräver mycket koncentration känns tiden som om den går väldigt snabbt.
Det kan vara för att vår tidsuppfattningen segar ner lite, till förmån
för den koncentrationskrävande uppgiften vi håller på med.
Så det känns som 5 minuter fast det är en timme.
Och att när vi inte gör något aktivt så får tidsuppfattningen full "kraft" och den kan ägna sig åt sitt syfte fullt ut.

Slutsats:
Tankarna måste vara snabbare än tiden, eftersom den kan göra så att tiden känns olika "snabbt" och "segt".

Är detta en möjlig teori eller bara en flummtanke som gror i ett galet huvud?
Svara gärna, och inte för sarkastiskt om att jag borde söka hjälp
Citera
2006-03-11, 00:20
Bannlyst
Tar du nagonsin psykedelia kommer du marka av detta fenomen i annu storre utstrackning. Tid och tanke ar inte saker som man kan matas sida vid sida. De fungerar pa helt olika satt.

Tankar foljer helt enkelt inte det vi kallar linjart tankande och tid, dom ar mycket med avancerade an sa.
Sa i min mening kan man inte pasta att tankarna ar snabbare an tiden, eftersom de inte kan matas i varan syn pa tid.

Peace.

edit, missade ett ord i en mening.
Citera
2006-03-11, 00:22
Medlem
Profaxs avatar
så som jag ser det så är tiden snarare en spelplan där våra tankar äger rum. så att en tanke skulle vara snabbare än den tid som mäter hur lång tid min tanke tar, tycker jag verkar lite skummt.

sedan att tiden uppfattas gå olika fort beroende på vad vi sysslar med tror jag snarare har att göra med vad man tänker på, än hur snabbt man tänker.
Citera
2006-03-11, 01:22
Medlem
Många bra svar, inga bra argument/motargument från min sida.
Citera
2006-03-11, 13:27
Medlem
Ralphies avatar
Tiden flyter nog på i sin "vanliga" takt, men det är nog våran inställning och olika sätt att observera tiden på som gör att vi upplever den på olika sätt. Precis som du säger, att när man är väldigt inne i någonting, t ex en bra film eller om man sitter och pysslar med någonting som kräver ens fulla koncentration och uppmärksamhet, så lägger man större del av sina tankar på saker annat än just hur man upplever tiden.

När man sedan kikar på klockan efter filmen, kommer tanken "jävlar vad tiden gick fort där" och så helt plötsligt har man fått sina tankar inriktade på hur man upplever tiden. Människor är dessutom rätt så innovativa vad det gäller olika saker man kan hitta på för att fördriva tiden, dvs vi upplever det som ett problem och någonting jobbigt att tiden upplevs långsam för oss. Det blir ganska så uppenbart när man måste sitta och vänta två timmar på exempelvis ett tåg. Folk har med sig sin lap top, böcker, korsord, knypplingar etc etc. Bara för att bli av med tid.

Det finns t.o.m. en norsk filosof vid namn Svendsen som forskat kring detta. Han har gett ut en bok som heter "Långtråkighetens filosofi" där han behandlar just detta ämne.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_bo...SBN=9127093905

Cheers
//Ralphie
Citera
2006-03-11, 23:55
Medlem
Om jag fattat detta rätt, så kom jag på att föräldrarna brukade säga när man var barn att om man "Gör något kul så går tiden fortare".
Det är väl samma sak som du just berättade om, jag har prövat förut och tänkt efter om detta. Till exempel om man har skit tråkigt och bara sitta och inte göra något så går tiden VÄLDIGT sakta! och när man har kul eller något liknande så kan tiden bara flyyyga förbi med flera minuter, kanske även timmar!

Detta kanske är bara nått jag tycker? eller
Citera
2006-03-13, 15:07
Medlem
CurryCurres avatar
Kommer att tänka på hur tidsupplevelsen ändras under djup meditation.

Tidsmedvetandet tycks upphöra till förmån för ett mer odefinierat "varande", där varje sekund ter sig som en omätligt lång tidsrymd. Detta är något som sker när tankeverksamheten stannar av, och upplevelsen av tiden och varandet blir mer intensiv. Jag skulle våga säga att ju mer vi tänker, agerar, känner, gör, desto snabbare tycks tiden gå för oss. Men ju lugnare och mer fokuserade, samlade och "tysta" vi är inombords, desto mer medvetna och närvarande är vi i det som sker.

I kampsport blir detta väldigt uppenbart! Har en god vän som är väldigt snabb, och jag har inte personligen en chans att matcha hans snabbhet de gånger vi tränar, om jag inte själv kopplar bort alla tankar och antaganden om vad som ska hända.
Citera
2006-03-13, 23:03
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Kommer att tänka på hur tidsupplevelsen ändras under djup meditation.

Tidsmedvetandet tycks upphöra till förmån för ett mer odefinierat "varande", där varje sekund ter sig som en omätligt lång tidsrymd. Detta är något som sker när tankeverksamheten stannar av, och upplevelsen av tiden och varandet blir mer intensiv. Jag skulle våga säga att ju mer vi tänker, agerar, känner, gör, desto snabbare tycks tiden gå för oss. Men ju lugnare och mer fokuserade, samlade och "tysta" vi är inombords, desto mer medvetna och närvarande är vi i det som sker.

I kampsport blir detta väldigt uppenbart! Har en god vän som är väldigt snabb, och jag har inte personligen en chans att matcha hans snabbhet de gånger vi tränar, om jag inte själv kopplar bort alla tankar och antaganden om vad som ska hända.

Helt korrekt.

Dessutom har man funnit att man kan reducera stressrelaterade sjukdomar och utbrändhet något enormt, och detta genom att låta folk koncentrera sig och fokusera sig intensivt på en speciell sak. Såg en dokumentär på TV som handlade om modern psykiatri som anammat en form av religiös meditation (tror det var från buddhismen) fast utan det religiösa elementet. Patienterna skulle utföra vissa övningar, bl.a. att fokusera sin blick på ett (jag vet att det låter töntigt) russin. Övningen gick ut på att man så mycket det bara gick, skulle betrakta russinet och lära sig dess form, för att i princip kunna stoppa tillbaka det i sitt paket och kunna plocka upp exakt samma russin.

Slutsatsen var väl i princip att människan väldigt ofta tänker framåt istället för att leva i nuet, och speciellt i det samhälle som vi lever i nu. T.ex. så tänker man på vad man ska göra under dagen medans man borstar sina tänder på morgonen. När man kommer hem på eftermiddagen efter skolan/arbetet så tänker man på vad man ska göra dagen efter, medans man lagar maten. Istället för att släppa alla dessa tankar på vad som kommer att hända eller inte hända, och fokusera på nuet.

Ett tips från mig:

Om ni råkar hamna i en situation när ni precis missat bussen (eller liknande situation). Gå inte och häng läpp över det, utan ta istället chansen att uppleva minutrarna innan nästa buss kommer. Se er omkring och kolla in folk som passerar, fokusera på nuet, kolla in ett par duvor som kärleksfullt kuttrar bland trädgrenarna i vårsolens glans. Det är coolt som fan
Citera
2006-03-19, 18:57
Bannlyst
Har oksa tankt en del pa detta om tiden. Just nu ar jag i indien, 1 vecka har nere har kannts otroligt lange och det ar for att jag upplevt sa mycket och att allt ar nytt. Men detta betyder inte att jag har haft trakigt. Det betyder bara att jag har haft sa mycket att associatera mina tankar till att det har kants som en sa fruktansvart mycket langre tid.

Jag undrar verkligen om tiden ar det ratta sattet att mata tidsomloppet :P. Tank till exempel pa nomaderna, eftersom dom flyttar runt hela tiden maste dom fa konstant nya intryck, lukter,smaker, upplevlser. Deras tid flyter pa valdigt sakta (eller gor den?) eller e det bara minnet som inte foljer i tidens banor?.
Vad jag forsoker komma till ar att tiden ar ett fysiskt ting och darfor ar det inte alltid ratt att mata i tid utan upplevlser istallet. Det ar skillnad pa ett ar och ett ar beropa hur man upplever det. En dag kan flyga forbi som ett surr medans du kan ha en dag som du kommer komma ihag hela livet.

Men man maste uppleva ogonblicket det ar ofrankommligt pa vilkett sett man gor det ar vall den faktorn som kommer att bestamma tidsflodet( d.v.s hur snabbt tiden tycks kannas o,sv)

Har ni trakigt nagon gang kolla in i den narmaste vagen och jag lovar dig att inom en valdigt snar framtid(5-20minuter) kommer du att kommit pa 1000 sma saker att gora. Domma minutrarna kommer vara valdigt langa dock .

helvette vad jag flummar idag ni far ha asende for det :P

-edit la till en rad jag kom pa
Citera
2006-03-19, 22:31
Medlem
tomas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffizh
Låg och funderade häromnatten.. Detta kommer låta extremt flummigt, skrev ner det
precis när jag var klar med funderingen och nu förstår jag ingenting några dagar efteråt.
Har funderat på en massa såna här saker, är det konstigt? Börjar jag bli galen? Här kommer i vilket fall "Teorin" jag funderade fram.
(Kan tillägga att jag upptäckte mig själv med att fundera fram detta efter att jag var "klar med det").
Vi tänker snabbare än vi uppfattar tiden. Mätte tiden efter en låt jag lyssnat på, kändes som jag tänkt och associerat i ca 5 minuter
men jag insåg att det bara var cirka 1 minut.
Då föddes en tanke i mitt huvud, Det kan ju vara så att när vi är aktiva och
upptagna med saker som kräver mycket koncentration känns tiden som om den går väldigt snabbt.
Det kan vara för att vår tidsuppfattningen segar ner lite, till förmån
för den koncentrationskrävande uppgiften vi håller på med.
Så det känns som 5 minuter fast det är en timme.
Och att när vi inte gör något aktivt så får tidsuppfattningen full "kraft" och den kan ägna sig åt sitt syfte fullt ut.

Slutsats:
Tankarna måste vara snabbare än tiden, eftersom den kan göra så att tiden känns olika "snabbt" och "segt".

Är detta en möjlig teori eller bara en flummtanke som gror i ett galet huvud?
Svara gärna, och inte för sarkastiskt om att jag borde söka hjälp

inom subjektet, säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in