• 1
  • 2
2019-08-31, 20:02
Medlem
quackattacks avatar
Hej,

Har två skärmar och båda fungerar som de ska.

Skärm 1: AOC E2476VWM6, HDMI (vänster, min huvudskärm)
Skärm 2: Acer X223HD, VGA (höger, min extraskärm)

När jag startar datorn tänds skärm 2 och jag loggar in där. Sedan måste jag gå in i inställningarna och ställa in att jag har två skärmar. Det händer även efter att datorn väcks från viloläge.

Jag har testat att ändra både windows och intels inställningar, men jag måste ändå göra inställningen varje gång jag startar om datorn eller väcker den från viloläget.

Vad gör jag fel, och hur kan jag sluta med det?
Citera
2019-09-13, 13:03
Medlem
quackattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quackattack
Hej,

Har två skärmar och båda fungerar som de ska.

Skärm 1: AOC E2476VWM6, HDMI (vänster, min huvudskärm)
Skärm 2: Acer X223HD, VGA (höger, min extraskärm)

När jag startar datorn tänds skärm 2 och jag loggar in där. Sedan måste jag gå in i inställningarna och ställa in att jag har två skärmar. Det händer även efter att datorn väcks från viloläge.

Jag har testat att ändra både windows och intels inställningar, men jag måste ändå göra inställningen varje gång jag startar om datorn eller väcker den från viloläget.

Vad gör jag fel, och hur kan jag sluta med det?

Har fortfarande samma problem. Det verkar som att inställningarna glöms bort efter varje omstart. Är det verkligen ingen som har en idé om vad det kan tänkas vara? Säg till om ni behöver mer att gå på så ska jag försöka hjälpa till med det.

/the quack
Citera
2019-09-13, 13:19
Medlem
TheHmms avatar
Vilka kablar är de kopplade med?
Citera
2019-09-13, 14:55
Medlem
quackattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Vilka kablar är de kopplade med?

Den ena med HDMI, den andra med VGA till respektive port på datorn (har en HDMI- och en VGA-port på datorn).
Citera
2019-09-13, 16:22
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Den ena med HDMI, den andra med VGA till respektive port på datorn (har en HDMI- och en VGA-port på datorn).

Är det VGA-skärmen som tappar inställningarna?
Citera
2019-09-13, 17:00
Medlem
quackattacks avatar
Citat:
Är det VGA-skärmen som tappar inställningarna?

Nej, VGA-skärmen är den som startar upp och visar inloggningsskärmen. Trots att jag ställt in att det är min sekundära skärm. HDMI-skärmen startar upp svart.
Citera
2019-09-13, 17:22
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Nej, VGA-skärmen är den som startar upp och visar inloggningsskärmen. Trots att jag ställt in att det är min sekundära skärm. HDMI-skärmen startar upp svart.

Jag skulle prova köra båda genom HDMI
Citera
2019-09-13, 18:26
Medlem
quackattacks avatar
Citat:
Jag skulle prova köra båda genom HDMI

Ena skärmen har bara VGA, den andra har både DVI och HDMI, datorn har en HDMI och en VGA. För att köra både genom HDMI måste jag alltså ha en DVI till HDMI-adapter, och sedan en adapter som tar två HDMI in och en ut (hona, hona till hane)? Är det så du tänkt? Eller var jag otydlig med att ena skärmen bara har en VGA och dator har bara en HDMI (och en VGA)?
Citera
2019-09-13, 20:11
Medlem
quackattacks avatar
Citat:
Ena skärmen har bara VGA, den andra har både DVI och HDMI, datorn har en HDMI och en VGA. För att köra både genom HDMI måste jag alltså ha en DVI till HDMI-adapter, och sedan en adapter som tar två HDMI in och en ut (hona, hona till hane)? Är det så du tänkt? Eller var jag otydlig med att ena skärmen bara har en VGA och dator har bara en HDMI (och en VGA)?

Edit: Ena skärmen har bara VGA, den andra har både VGA (<-- rättat) och HDMI, datorn har en HDMI och en VGA. För att köra både genom HDMI måste jag alltså ha en VGA (<-- rättat) till HDMI-adapter, och sedan en adapter som tar två HDMI in och en ut (hona, hona till hane)? Är det så du tänkt? Eller var jag otydlig med att ena skärmen bara har en VGA och dator har bara en HDMI (och en VGA)?
Citera
2019-09-13, 20:29
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Edit: Ena skärmen har bara VGA, den andra har både VGA (<-- rättat) och HDMI, datorn har en HDMI och en VGA. För att köra både genom HDMI måste jag alltså ha en VGA (<-- rättat) till HDMI-adapter, och sedan en adapter som tar två HDMI in och en ut (hona, hona till hane)? Är det så du tänkt? Eller var jag otydlig med att ena skärmen bara har en VGA och dator har bara en HDMI (och en VGA)?

Jag tror VGA är boven här, VGA gjordes aldrig med tanken att man skulle ha flera skärmar samtidigt. Är det en bärbar dator eller kan du köpa ett grafikkort med två hdmi och prova med en annan skärm?

För jag tror ditt projekt aldrig kommer fungera så länge du blandar vga och hdmi
Citera
2019-09-13, 20:35
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Jag tror VGA är boven här, VGA gjordes aldrig med tanken att man skulle ha flera skärmar samtidigt. Är det en bärbar dator eller kan du köpa ett grafikkort med två hdmi och prova med en annan skärm?

För jag tror ditt projekt aldrig kommer fungera så länge du blandar vga och hdmi

Vad menar du med det? Mig veterligen är det programvaran som är boven här.

Aldrig hört eller haft något problem själv med multipla skärmar med vga därför min undran.
Citera
2019-09-13, 20:43
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Vad menar du med det? Mig veterligen är det programvaran som är boven här.

Aldrig hört eller haft något problem själv med multipla skärmar med vga därför min undran.

Då är det programvaran som inte gillar vga, men att felsöka med något annat än vga borde väl kanske gå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in