Citat:
Ursprungligen postat av
minecraft4ever
Är från Stockholm och var förra sommaren i Göteborg. Köpte ett 72 timmars tror jag det var, buss / spårvagnskort. Men sedan märkte jag att ingen annan än jag verkade ha kort när de använde spårvagnarna.
Nu är jag åter i Göteborg sedan ett par dagar och har åkt spårvagn gratis oavbrutet sedan jag kom. Och har hittills inte sett en enda person som betalat eller blippat ett kort mot kortläsarna som finns ombord.
Kan någon som vet förklara hur det ligger till och varför alla struntar i att betala?
Jag har sökt och kan inte hitta något som antyder att det skulle vara gratis att åka spårvagn i Göteborg.
Svaret på din fråga: Folk tjuvåker för att det är så enkelt att tjuvåka och för att priserna är väldigt höga.
Blir väl en kedjeeffekt också. En del som stämplar ser att halva vagnen hoppar av när kontrollanterna kommer på, då det är svindyrt att åka så tappar många lusten att pröjsa, speciellt om folk bara ska åka några få hållplatser. Folk tänker, varför ska jag lägga 6000kr per år samtidigt som alla andra inte betalar en krona. Dessutom har det blivit social accepterat, folk är öppna med det, även helt vanliga arbetande Svenssons medger att de tjuvåkt någon gång då och då.
Lösningen. Ett bra sätt att komma tillrätta med det är att man sänker priserna, det är på tok för dyrt. Idag kan du dessutom ta en sparkcykel/skoter som i princip är gratis i jämförelse, dessutom går det fortare med en skoter, och du slipper promenera 5-15 minuter till sin slutdestination. Det är 2019 nu.
Sedan när man sänkt priserna kan man börja använda sig av civila kontrollanter vilket kommer få folk att tänka sig för innan de tjuvåker. Men man måste samtidigt
sänka priserna.