2019-08-31, 13:14
Medlem
minecraft4evers avatar
Är från Stockholm och var förra sommaren i Göteborg. Köpte ett 72 timmars tror jag det var, buss / spårvagnskort. Men sedan märkte jag att ingen annan än jag verkade ha kort när de använde spårvagnarna.
Nu är jag åter i Göteborg sedan ett par dagar och har åkt spårvagn gratis oavbrutet sedan jag kom. Och har hittills inte sett en enda person som betalat eller blippat ett kort mot kortläsarna som finns ombord.
Kan någon som vet förklara hur det ligger till och varför alla struntar i att betala?
Jag har sökt och kan inte hitta något som antyder att det skulle vara gratis att åka spårvagn i Göteborg.
Citera
2019-08-31, 13:17
Medlem
när jag bodde i Göteborg i över 10 år kom kontrollanterna 2 gånger. och dom som inte har biljetter får böter
Citera
2019-08-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
när jag bodde i Göteborg i över 10 år kom kontrollanterna 2 gånger. och dom som inte har biljetter får böter

Såg du två kontroller på tio år? Hur ofta nyttja du spårvagnen?
Citera
2019-08-31, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
Är från Stockholm och var förra sommaren i Göteborg. Köpte ett 72 timmars tror jag det var, buss / spårvagnskort. Men sedan märkte jag att ingen annan än jag verkade ha kort när de använde spårvagnarna.
Nu är jag åter i Göteborg sedan ett par dagar och har åkt spårvagn gratis oavbrutet sedan jag kom. Och har hittills inte sett en enda person som betalat eller blippat ett kort mot kortläsarna som finns ombord.
Kan någon som vet förklara hur det ligger till och varför alla struntar i att betala?
Jag har sökt och kan inte hitta något som antyder att det skulle vara gratis att åka spårvagn i Göteborg.

1) Kollektivtrafiken i Göteborg är avgiftsbelagd.
2) Många som bor i City struntar att betala
3) De som bor i kranskommuner har i regel ett periodkort då de i många fall behöver uppvisa det vid resa hemåt.
4)Många är beredda på att betala snabbt via västtrafiks app om de ser kontrollanter inkomma vid en hållplats.
5)Många har alltså sitt färdbevis i mobilen och det är inget som ”stämplas” när man kliver på.
Citera
Varför ska jag "betala" när jag har månadskort. Det är betalt och man har det enbart på sig för att visa eventuella kontrollanter eller griniga busschaufförer. Det sägs att de har blipandet som en databas för att bedöma hur många som åker kollektivt. Men jag tänker fan inte betala dyrt för ett kort och sedan sitta och blipa det för deras egen höga nöjes skull. Dra åt helvete Västtrafik! Kom i tid istället!!
Citera
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Bara Stockholmare som betalar för sånt. Heter ju kollektivtrafik för fan.
Klart man inte betalar för kollektiva transporter. Hört talas om kommunalskatt?
Citera
2019-08-31, 13:25
Medlem
bodde nyligen i Göteborg nu i 2 år innan jag flyttade vidare men köpte inte heller ett enda kort. Så fort du ser att kontrollanterna är på väg in så kommer du se hur många människor som går ut (inkl jag.).

Riktigt roligt när det är på en hållplats innan annars går av på.
Citera
2019-08-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx

Skatt? Hört talas om privatiseringen?
Citera
2019-08-31, 13:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx

Fan, att jag inte kommit på det själv.
Citera
2019-08-31, 13:29
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Är Västtrafik privat?
Citera
2019-08-31, 13:30
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:

Svaret på din fråga: Folk tjuvåker för att det är så enkelt att tjuvåka och för att priserna är väldigt höga.

Blir väl en kedjeeffekt också. En del som stämplar ser att halva vagnen hoppar av när kontrollanterna kommer på, då det är svindyrt att åka så tappar många lusten att pröjsa, speciellt om folk bara ska åka några få hållplatser. Folk tänker, varför ska jag lägga 6000kr per år samtidigt som alla andra inte betalar en krona. Dessutom har det blivit social accepterat, folk är öppna med det, även helt vanliga arbetande Svenssons medger att de tjuvåkt någon gång då och då.

Lösningen. Ett bra sätt att komma tillrätta med det är att man sänker priserna, det är på tok för dyrt. Idag kan du dessutom ta en sparkcykel/skoter som i princip är gratis i jämförelse, dessutom går det fortare med en skoter, och du slipper promenera 5-15 minuter till sin slutdestination. Det är 2019 nu.

Sedan när man sänkt priserna kan man börja använda sig av civila kontrollanter vilket kommer få folk att tänka sig för innan de tjuvåker. Men man måste samtidigt sänka priserna.
Citera
2019-08-31, 13:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre

Du förstår tydligen inte ens vad "privatisering" innebär i dessa sammanhang. Detta är monopolverksamheter som förfarande är skattefinasierade och där politiker och tjänstemän råder.

Men det är ju alltid skönt för en sosse att kunna skylla misslyckanden på "privatisering", även om det endast handlar om en pseudoprivatisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in