2019-08-30, 17:36
Medlem
who-s avatar
Tjena. Jag såg att min spel dator finns 4 st uttag för ram minnen. Just nu finns det redan 2 st ram minnen så jag undrar om jag kan lägga till 2 till? Jag har 16 gig i redan men jag har 2 st 4 gigs minnen så jag undrar om jag kan lägga till dom där 4 gigs minnerna bredvid dom jag har nu. Eller måste jag ha 8 gigs minnen eller går det att lägga till dom jag har nu?

Sorry om texten är skum,

Bless
Citera
2019-08-30, 17:56
Medlem
Vad har du för dator
Citera
2019-08-30, 18:18
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad har du för dator

Moderkortet

https://www.komplett.se/product/1003...oredirect=true
Citera
2019-08-30, 19:49
Medlem
who-s avatar
kan jag sätta in mina ram minnen som vart över bland dom nya? Jag har 16gig i datorn nu. Eller blir det fel på nåt sätt då? Jag har 2 st 4 gigs minnen över. Då blir det 24 gig ram.
Citera
2019-08-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
kan jag sätta in mina ram minnen som vart över bland dom nya? Jag har 16gig i datorn nu. Eller blir det fel på nåt sätt då? Jag har 2 st 4 gigs minnen över. Då blir det 24 gig ram.

Om alla minnen är ddr4 så lär det troligen gå men minnen går på samma hastighet som de långsammaste.

Passar minnen i socklarna så testa. Funkar det så funkar det. Brinner moderkortet upp så har du lärt dig något. DVS lyssna aldrig på mig.

Det fungerar eller så fungerar det inte men moderkortet lär inte brinna upp upp.
Citera
2019-08-30, 22:19
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Om alla minnen är ddr4 så lär det troligen gå men minnen går på samma hastighet som de långsammaste.

Passar minnen i socklarna så testa. Funkar det så funkar det. Brinner moderkortet upp så har du lärt dig något. DVS lyssna aldrig på mig.

Det fungerar eller så fungerar det inte men moderkortet lär inte brinna upp upp.

Jaha men då skippar jag det. Hemsk tanke om moderkortet säger upp och dör.
Citera
2019-09-01, 15:11
Medlem
who-s avatar
Hur stor skillnad är det egentligen mellan 8 och 16 gig ram?
Citera
2019-09-01, 20:17
Medlem
PeterNosters avatar
Du kan blanda. Nu vet jag inte var dina nuvarande minnen sitter men om de sitter i slor 2 och 4 så sätter du de två andra i 1 och 3. Kolla manualen för att vara helt säker.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/m...M-A_UM_web.pdf

Trixet är att det ska vara lika mycket minne i varje bank.
Det är 2 banker A och B. På ditt kort är sloten märkta från processorn sett:

B1, B2, A1, A2.

De du har ska sitta i slot B2 och A2. Det ger 8 GB i varje bank.
De 2 extra 4 GB i slot B1 och A1. Det ger 12 GB i varje bank.

Detta görs för att Dual Channel ska funka optimalt.
Citera
2019-09-01, 20:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Hur stor skillnad är det egentligen mellan 8 och 16 gig ram?

Beror på vad du använder datorn till.
Om du t.ex ofta skiftar mellan olika program så ligger programmen kvar i RAM och behöver inte hämtas från hårddisken. Ju mer minne ju fler program får plats som du kan skifta mellan.

Riktigt stora program som filmredigering behöver mycket minne annars måste datat flyttas mellan RAM och HDD oftare.
Citera
2019-09-01, 21:11
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Beror på vad du använder datorn till.
Om du t.ex ofta skiftar mellan olika program så ligger programmen kvar i RAM och behöver inte hämtas från hårddisken. Ju mer minne ju fler program får plats som du kan skifta mellan.

Riktigt stora program som filmredigering behöver mycket minne annars måste datat flyttas mellan RAM och HDD oftare.

Jaha så pass, okey.
Ja men då vet man det då.

Takar för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in