2019-08-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Aha, ja jag förstår vad du menar. Detta händer efter att befruktning skett. Det är därför som enäggstvillingar kan "driva isär", fastän det är 100% identiska som embryon. Vad som är intressant i den studien är att det är just DNA som påverkas, ett slags miljödriven mutation. Vet du om dessa efterembryonala förändringar är ärftliga, dvs att två enäggstvillingar faktiskt kan föra vidare olika arvsanlag?

Nja jag är inte genetiker av facket så jag ska inte uttala mig allt för säkert men jag tror nog att en förälder med en sådan förändring kan föra den vidare. Ur evolutionär synpunkt vore det ju värdefullt om barnen kunde anpassa sig på samma sätt som föräldern gjort.

Men jag vet alltså inte,
Citera
2019-08-30, 22:43
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Ja, "born this way" duger inte som argument.

Skummade igenom artikeln (den riktiga, inte svt's efterblivna rapportering) och den högsta siffran som anges för genetisk inverkan är 25%.

Samtidigt finns det en rapport om att 74% av alla bisexuella har blivit utsatta för övergrepp som barn
https://americansfortruth.com/2009/08/21/researcher-74-percent-of-bisexuals-experienced-child-sex-abuse/
Det var som fan. Kan det verkligen stämma? Låter absurt. Hur stor del av övriga 25% har ett annat trauma?

Ursäkta förresten latheten i att inte kolla bakom SVT, orkade inte när jag läste, så nöjde mig med det statliga referatet.
Citera
2019-08-30, 22:45
Medlem
Karissa Sanbonmatsu ledande inom RNA, DNA och epigenics har bla forskat i när och hur olika saker i ett foster utvecklas och när ”kön” blir ”genus” i dnats utveckling i graviditeten. Fysiskt kön formas under 1 trimetern och hjärnans fysiska könsstruktur utvecklas under 2 trimetern och därför blir det ibland en glitch mellan fysiskt kön och hjärnstrukturs kön. Genetics är hardware och epi genetics är software. Epigenetik är den del av genetiken som behandlar förändringar i genuttryck eller fenotyp som är oberoende av förändringar i DNA-sekvensen. Epigenetiken handlar om hur DNA läses av och hur DNA uttrycks. Cellens tillstånd i detta hänseende – det vill säga dess epigenom – kan leda till att generna omprogrammeras och därför uttrycks annorlunda än vad DNA:t signalerar.
Citera
2019-08-30, 23:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
De som påstår att könet är en social konstruktion anser rimligtvis det. Ska man tolka det de säger så är det rimligtvis inte så att personen är i "fel kropp" utan tvärtom att denne person "konstruerats fel" socialt. Men riktigt så långt har de nog inte tänkt och vad det innebär...
Just bögerier har jag faktiskt aldrig hört förklaras med "social konstruktion". Allt annat i hela världen anses vara en "social konstruktion" förutom att vara bög.

Jag har ingen direkt förklaring på detta. Förutom att vi lever i en Clown-värld.
Citera
2019-08-30, 23:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Medicin och hälsa --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2019-08-30, 23:12
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just bögerier har jag faktiskt aldrig hört förklaras med "social konstruktion". Allt annat i hela världen anses vara en "social konstruktion" förutom att vara bög.

Jag har ingen direkt förklaring på detta. Förutom att vi lever i en Clown-värld.
Nej, det har ju inte förklarats så, men det blir ju en kontenta i så fall, precis som med transpersoner. Där gäller inte heller "social konstruktion"-argumentet av någon märklig anledning utan då är det jävligt noga med rätt pronomen, "könskorrigering" och liknande. Men om det är sant att det är en social konstruktion med kön så betyder det ju att transpersoner är felaktigt "socialt konstruerade", och det är rimligtvis tillämpligt även på homosexualitet. Det vore ju extremt märkligt om könet är socialt konstruerat men homosexualitet är genetiskt samtidigt.
Citera
2019-08-30, 23:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Nej, det har ju inte förklarats så, men det blir ju en kontenta i så fall, precis som med transpersoner. Där gäller inte heller "social konstruktion"-argumentet av någon märklig anledning utan då är det jävligt noga med rätt pronomen, "könskorrigering" och liknande. Men om det är sant att det är en social konstruktion med kön så betyder det ju att transpersoner är felaktigt "socialt konstruerade", och det är rimligtvis tillämpligt även på homosexualitet. Det vore ju extremt märkligt om könet är socialt konstruerat men homosexualitet är genetiskt samtidigt.
Visst fan är det märkligt. Men i en Clownvärld är inget begripligt.
Citera
2019-08-31, 07:50
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Jag tolkar det som att man hittat flera som i kombination skapar fenomenet korvryttare.

Intressant och märkligt.
Citera
2019-08-31, 09:18
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd infogad.

// mod
Citera
2019-08-31, 10:53
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har klippt ut två delar av ditt inlägg som motsäger varandra. Om inte homogener funnits hade inte 8-25 % av sexuellt beteende kunnat förklaras med genetiska faktorer. Själv tror jag inte att de korrelationer man ändå har hittat är signifikanta utan beror snarare på slumpen.

Studiens resultat är alltså negativt; vi har inte lyckats hitta några homogener men vi kan heller inte utesluta att sådana finns. De flesta menar också att det vore besynnerligt om de funnes eftersom homosexuella sällan får barn.

Moderna teorier kring homo- och bisexualitet handlar istället om fostervattnet i livmodern och hur det påverkar fostret under graviditeten. För mycket av ett visst hormon och för lite av ett annat.
Det var dock ingen motsägelse. Relativ korrelation mellan förekomst av gener och homosexuellt beteende i en stor mängd undersökta personer innebär inte att det går att förutsäga hur en person ska bete sig. Studien ger inte heller något vetenskapligt stöd för den vanliga föreställningen att det finns någon person som har fötts med homosexuell läggning.
Citera
2019-08-31, 11:19
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/samkonat-sex-och-gener

Kan vi lita på forskningen?
Ska fakta undvikas om den kan såra människor?
A:
Allt ska granskas och inget ska accepteras såsom slutgiltigt. Ett slags produkt av forskning kallas "fakta". Fakta ska förstås i sitt sammanhang av definitioner, frågeställningar, tillvägagångssätt, metoder och felkällor.

B:
Nej, forskning ska inte begränsas av de reaktioner som man kan förvänta sig av de som nås av forskning eller nyheter om forskning. Forskare ska inte behöva be om ursäkt för vad de har kommit fram till. De ska inte heller behöva vara rädda för att komma fram till fakta som inte stämmer väl med tidsandan eller maktens idéer och mål.

Att lägga till en extra "faktaruta" som i svepande ordalag tvår forskarnas händer kan möjligtvis vara motiverat utifrån rädsla för att drabbas av makthavares och terroristers vrede, men vetenskapligt sett är sådana meddelanden värdelösa. (Enligt SVT-artikeln så ska de ha gjort detta, därav min kommentar.)
Citera
2019-08-31, 12:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/samkonat-sex-och-gener

Budskapet är tydligt:

- är faktan kränkande ska den inte presenteras
- fakta är inte viktigast, det viktigaste är att folk ska må bra

Kan vi lita på forskningen?
Ska fakta undvikas om den kan såra människor?

Vadå inte genetisk?
Rubriken är ju missvisande. Antagligen medvetet som vanligt.
Är det möjligt att jag är den enda som reagerat på detta?
Man behöver bara läsa några meningar ur den länkade artikeln från Science för att se bedrägeriet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in