2019-08-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
Miljön som ett foster befinner sig i utgörs av fostrets egna arvsanlag. Moderns kropp bör betraktas som fostrets egna.

OK. Hade du något att anmärka på informationen jag länkade till?
Citera
2019-08-30, 20:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Jag är övertygad att svaret på manlig homosexualitet delvis står att finna hos mödrar og äldre systrar. Deras betände o relatin till det lilla gossebarnet.

Framförallt hos mödrarna.
Citera
2019-08-30, 20:17
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skall man tolka detta som att "avprogrammering" av bögar kan fungera?
Ja, antagligen.
Citera
2019-08-30, 20:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Ja, antagligen.

Jag tror att det är så hårdprogrammerat i själen att det är svårt att avprogrammera dessa.

Sedan så anser jag att samhället har en stor nytta av de homosexuella. Så varför inte låta dem vara.
Citera
2019-08-30, 20:22
Medlem
Citat:

Det är inte alls säkert. Sexualitet är ju något väldigt basalt. Jag tror att det ungefär är lika svårt att förändra det här som det är att börja tala ett nytt modersmål i vuxen ålder.
Citera
2019-08-30, 20:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Erotik och sexualitet --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2019-08-30, 20:44
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogad.

// mod
Citera
2019-08-30, 21:17
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kanske du tycker men det är välkänt inom medicinen:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljon-paverkar-vara-gener
Aha, ja jag förstår vad du menar. Detta händer efter att befruktning skett. Det är därför som enäggstvillingar kan "driva isär", fastän det är 100% identiska som embryon. Vad som är intressant i den studien är att det är just DNA som påverkas, ett slags miljödriven mutation. Vet du om dessa efterembryonala förändringar är ärftliga, dvs att två enäggstvillingar faktiskt kan föra vidare olika arvsanlag?
Citera
2019-08-30, 21:26
Medlem
tryggtochbras avatar
Rubriken är ju direkt felaktig. Referatet av studien i SVT-artikeln konstaterar inte på något sätt att homosexualitet inte är genetiskt utan bara att sambandet är komplext, liksom för så många andra egenskaper. Man har inte hittat någon IQ-gen heller men IQ är fortfarande en till största delen genetiskt nedärvd egenskap.
Citera
2019-08-30, 21:31
Medlem
***s avatar
Citat:
De som påstår att könet är en social konstruktion anser rimligtvis det. Ska man tolka det de säger så är det rimligtvis inte så att personen är i "fel kropp" utan tvärtom att denne person "konstruerats fel" socialt. Men riktigt så långt har de nog inte tänkt och vad det innebär...

Men riktigt så enkelt är det nog inte. Bara för att man inte hittat och förstått orsaken betyder det ju inte att det inte är iallafall delvis genetiskt. Det är väl ganska rimligt att det är samverkan mellan flera faktorer och väldigt komplext. Såg att "older brother effect" länkades ovan, och om jag inte minns fel handlar det om ett visst hormon som ökar efter att manliga avkommor föds, och att detta handlar om att gruppen gynnas evolutionärt av en andel homosexuella män.
Citera
2019-08-30, 21:35
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Rubriken är ju direkt felaktig. Referatet av studien i SVT-artikeln konstaterar inte på något sätt att homosexualitet inte är genetiskt utan bara att sambandet är komplext, liksom för så många andra egenskaper. Man har inte hittat någon IQ-gen heller men IQ är fortfarande en till största delen genetiskt nedärvd egenskap.
Media har ju sina vinklingar och Sverige skiljer sig ju inte sällan från omvärlden. Jämför t ex med WSJ:

Citat:
Research Finds Genetic Links to Same-Sex Behavior
https://www.wsj.com/articles/research-finds-genetic-links-to-same-sex-behavior-11567101661

eller NYT:

Citat:
Many Genes Influence Same-Sex Sexuality, Not a Single ‘Gay Gene’
https://www.nytimes.com/2019/08/29/science/gay-gene-sex.html

eller Scientific American:
Citat:
Massive Study Finds No Single Genetic Cause of Same-Sex Sexual Behavior
https://www.scientificamerican.com/article/massive-study-finds-no-single-genetic-cause-of-same-sex-sexual-behavior/
Citera
2019-08-30, 21:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/samkonat-sex-och-gener

Budskapet är tydligt:

- är faktan kränkande ska den inte presenteras
- fakta är inte viktigast, det viktigaste är att folk ska må bra

Kan vi lita på forskningen?
Ska fakta undvikas om den kan såra människor?

Fakta är ju att det verkar vara flera gener som samverkar. Alltså betydligt mer komplext än en gen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in