2019-08-31, 13:26
Medlem
Guld-Jussis avatar
Jag förstår att många vill spela invandrarkortet men för egen del tror jag att det här handlar om något annat. Under en period av mitt arbetsliv arbetade jag inom en verksamhet med koppling till dövcommunityt vilket gav intressanta insikter. Dövrörelsen är väldigt speciell och i vissa aspekter till och med radikalt separatistisk. Genom åren har det till exempel höjts röster om att döva ska betraktas som en egen folkgrupp. Det finns också döva föräldrar som undviker att ge sina döva barn de operationer som skulle ge dem fullgod hörsel. De här är bara två ganska extrema exempel men de illustrerar något som jag upplevde; att döva anser sig ha rättigheter utöver det vanliga och krav på att omvärlden ska anpassa sig helt efter dem. Förståelsen för att funktionshinder ibland kan innebära motgångar i vardagen är många gånger obefintlig. Jag tror att den här personens handlande är en produkt av den tanketraditionen.
Senast redigerad av Guld-Jussi 2019-08-31 kl. 13:29.
Citera
2019-08-31, 13:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Jag förstår att många vill spela invandrarkortet men för egen del tror jag att det här handlar om något annat. Under en period av mitt arbetsliv arbetade jag inom en verksamhet med koppling till dövcommunityt vilket gav intressanta insikter. Dövrörelsen är väldigt speciell och i vissa aspekter till och med radikalt separatistisk. Genom åren har det till exempel höjts röster om att döva ska betraktas som en egen folkgrupp. Det finns också döva föräldrar som undviker att ge sina döva barn de operationer som skulle ge dem fullgod hörsel. De här är bara två ganska extrema exempel men de illustrerar något som jag upplevde; att döva anser sig ha rättigheter utöver det vanliga och krav på att omvärlden ska anpassa sig helt efter dem. Förståelsen för att funktionshinder ibland kan innebära motgångar i vardagen är många gånger obefintlig. Jag tror att den här personens handlande är en produkt av den tanketraditionen.

Dock är det inte den döva killen eller ”dövcommunityt” som stämt arbetsgivaren - det är fackförbundet (Unionen).
Citera
2019-08-31, 13:38
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
? Vad har det med min fråga att göra?

Enligt Chantre och farfarsfar har han stämt arbetsgivare flera gånger - då undrade jag vilken/vilka ytterligare arbetsgivare han har stämt? Jag kan bara hitta att han stämt landstinget..

Samma fall. Mitt fel att inte kolla ordentligt.
Citera
2019-08-31, 13:53
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Ok, killen är homosexuell, invandrare och döv... solklar trippeltrumf! ”Kränkningen” uppe och omskriven i MSM, Unionen backar upp = pengar på banken! 100 tusen kommer landa i hans plånbok utan mycket av egen ansträngning.

Mycket trist dock i perspektivet att dem som förlorade sin döva lilla dotter i terrorattacken på Drottninggatan inte fick mer än honom, hans kränkning” är ju inte i närheten anser jag...
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2019-08-31 kl. 13:57.
Citera
2019-08-31, 14:11
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du tror inte att en döv person kan hantera en telefon? Personen behöver inte alls en dövtolk, utan det enda som behövs är att hans telefon är kopplad till datorn så skriver datorn ut samtalet. Det kallas för Texttolkning. Om min bil kan läsa upp mina SMS kan även en datorn skriva ut tal. Du vet, de flesta döva kan läsa...
Om jag nekas ett arbete pga uteblivet certifikat inom en viss spjutspets, ska då inte en döv kunna bli nekad jobbet som receptionist? Du vet där det mest primära sinnet är hörsel idag.

Att det går att utföra jobbet till reducerad effektivitet förändrar inte situationen. Förstår inte vad du försöker poängtera här, att vi måste kvotera in ineffektiv personal för annars är det orättvist?
Citera
2019-08-31, 14:16
Medlem
Han drar alltså;
- bögkortet
- invandrarkortet
- handikappkortet.

Den kortleken är snart slut.
Citera
2019-08-31, 14:40
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Dock är det inte den döva killen eller ”dövcommunityt” som stämt arbetsgivaren - det är fackförbundet (Unionen).
Men det gör de väl knappast på eget bevåg? Det sker väl å medlemmens vägnar så att säga?
Citera
2019-08-31, 14:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men det gör de väl knappast på eget bevåg? Det sker väl å medlemmens vägnar så att säga?

Onekligen måste han ju ha vänt sig till facket och gnällt - jag har svårt att tro att de skulle vare sig fått reda på det, eller gjort något annars.. och facket måste ju ha gjort bedömningen att det är värt att stämma arbetsgivaren. Men handläggarna på facket kanske också är döva och kränkta homosexuella invandrare - vad vet jag
Citera
2019-08-31, 14:51
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Han drar alltså;
- bögkortet
- invandrarkortet
- handikappkortet.

Den kortleken är snart slut.
Finns kanske ett muslim-kort kvar.
Citera
2019-08-31, 14:54
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Onekligen måste han ju ha vänt sig till facket och gnällt - jag har svårt att tro att de skulle vare sig fått reda på det, eller gjort något annars.. och facket måste ju ha gjort bedömningen att det är värt att stämma arbetsgivaren. Men handläggarna på facket kanske också är döva och kränkta homosexuella invandrare - vad vet jag
Som en part på arbetsmarknaden kan det vara intressant för facken att veta hur lagens råmärken ser ut, därav kan de möjligtvis driva en sån här process om den kommer i deras händer. Men det är så klart spekulation från min sida, precis som mitt första inlägg.
Citera
2019-08-31, 15:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Som en part på arbetsmarknaden kan det vara intressant för facken att veta hur lagens råmärken ser ut, därav kan de möjligtvis driva en sån här process om den kommer i deras händer. Men det är så klart spekulation från min sida, precis som mitt första inlägg.

Ja det låter troligt. Dock skulle det ju kunna få rätt märkliga konsekvenser om de vinner - t.ex att alzheimerföreningen skulle kunna tvingas anställa folk som sen glömmer bort att de ens har ett jobb.
Citera
2019-08-31, 15:12
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Ni som gör jämförelsen typ lemlös kirurg eller blind flygledare har inte läst vad det handlar om.

Han skulle vara en av fyra i en reception på tolkcentralen. Tolkcentralen för bla. döv-stumma.
I receptioner generellt sett är det väldigt mycket jobb via datorn, inte bara via telefon.
Om en av de fyra arbetar dedikerat med e-post och jobb endast via datorn ger det de resterande tre möjlighet att sköta allt annat och se till att inte få eller försöka få så kort telefonkö som möjligt, det som gör kunder mest irriterade.

Lägg där till företagets värdegrund där de själva, med visst tolkningsföreträde (höhö), beskriver att de ska jobba för att just människor med funktionsnedsättning inte ska hindras från att jobba i företaget.

Ska bli intressant att följa.

Det här jävla värdegrundstramset har förstört Sverige. Man anställer de som klarar alla delar av jobbet. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in