2019-08-26, 15:28
Medlem
mjukmjukares avatar
Ingen nyare spaning att grönsaker, oavsett vilken roll de spelar, huvudroll eller garnityr på en krogtallrik skall vara och oftast serveras al dente. Tuggmotstånd.
Mycket skall bara doppas i det heta vattnet och skall snabbt läggas upp alt. kylas av i isbad etc.

Min åsikt att det då blir raw food. Och raw food är i sig en serveringsgenre. Och det tycker jag sällan om till bords.
Äter gärna en spritärtsskida, sommarsparris eller rädisa vid köksbänken eller ute i landet.

Men likt Edward Blom vill jag alltid ha lagom smaksatt genomkörda grönsaker på min tallrik och inget som inte är färdiglagat och igenom. (möjligen undantaget tomat/löksallad od).
Vet att detta icke är PK.
Men snälla till en medium rare lammfilé ge mig en genomkörd grönsakspalett.

Snart kommer väl potatisen, oavsett form och tillagningssätt med tuggmotstånd?

Citera
2019-08-26, 16:55
Medlem
TraXzmans avatar
Man får väl välja isf om man vill ha sin sallad av rotfrukter och baljväxter väl fövälld eller kokt eller rå ... Vet inte om det ligger en trend i att göra grönsaker oätliga med stora bitar av råa hårda tärnade, skivade grönsaker eller rent av inte anpassade till rätten som owokade grönsaker till en wokad rätt tex

Är för sällan ute på restaurang iofs men kina mat håller måttet iaf
Citera
2019-08-26, 18:17
Medlem
Du behöver ju inte äta garneringen utan den kan med fördel hamna i komposten så att miljöbussarna har lite rötgas att åka på.
Citera
2019-08-26, 22:18
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Du behöver ju inte äta garneringen utan den kan med fördel hamna i komposten så att miljöbussarna har lite rötgas att åka på.

Ja, nu är det inte i dessa tider, så enkelt.
Grönsaker är en betydande del av vad som på krogen ligger på en tallrik.
Hemma bestämmer jag ju själv.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in