• 1
  • 2
2019-08-26, 19:04
Medlem
ALZIRs avatar
Finns en del bra fakta på Swedishmatchs hemsida om man vill läsa på djupare!

"Endast 10-20 % av det nikotin som finns i snuset från början absorberas via munslemhinnan och tas upp i blodet. Detta betyder att endast 1-2 mg nikotin tas upp i blodet från en prilla på 1 gram innehållande ca 10 mg nikotin."

https://www.swedishmatch.com/sv/Snus...ikotinupptag-/
Citera
2019-08-26, 20:19
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det står inget på min dosa vad jag ser. Grov portion. Det står ”styrka: 2”. Om det är smak eller nikotinhalt vet jag inte. Med inget annat.

Införs märkliga lagar om snus titt som tätt, har för mig att det i samband med varningstext på sidan även bestämdes att det är förbjudet att ange nikotinhalt på förpackningen...
Citera
2019-08-26, 20:19
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hej! Jag snusar LYFT, smaken Freeze.

Är den stark jämför med andra snus sorter?
Jag vet att den inte innehåller tobak men den har fyra prickar som nikotinstyrka.

Jag är rätt nöjd med den, men som jämförelse med andra snus sorter, är den stark?

Vill inte ha med brun tobak.

Tack för seriösa svar!
Vad spelar färgen på tobaken för roll?
Citera
2019-08-26, 20:22
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Införs märkliga lagar om snus titt som tätt, har för mig att det i samband med varningstext på sidan även bestämdes att det är förbjudet att ange nikotinhalt på förpackningen...
Varför då?
Citera
2019-08-26, 20:24
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Varför då?

Enligt vad jag hört så var det för att tillverkare inte ska kunna "skryta" om hur ofarligt deras snus är på grund av lägre nikotinhalt.
Citera
2019-08-26, 20:25
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Enligt vad jag hört så var det för att tillverkare inte ska kunna "skryta" om hur ofarligt deras snus är på grund av lägre nikotinhalt.
Ja verkligen
Citera
2019-08-29, 18:59
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det står inget på min dosa vad jag ser. Grov portion. Det står ”styrka: 2”. Om det är smak eller nikotinhalt vet jag inte. Med inget annat.

Verkar vara jävligt bortgömt numera, man kan dock se nikotinhalten under "egenskaper" om man går in på ett specifikt Snus på Swedish Match:s hemsidor.

Grov portion har: Nikotinhalt: 0.85 %, Vikt/portion: 1 g, eller med andra ord 8.5 mg/portion

Samma gäller Ettan och General (Original portion i båda fallen).

Göteborgs Rapé är lite starkare, 1% nikotin per 1g portion, eller 10mg.

När har detta ändrats egentligen? Tidigare var dom 8mg/portion
Citera
2019-09-06, 15:38
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Nikkotinhalt på vanlig vit snus brukar vara 8 mg/g

Din 16 mg/g.

Men mg/g nikotin säger inte allt, du får kolla vikten per portion med. Finns vissa snussorter som är väldigt små. Men din nikkotinpåse verkar ok.

Lyft freeze = 0,7 gram per påse = 11,2 mg nikotin.

Edit: Kolla denna Zyn nikkotinpåse https://www.snusbolaget.se/zyn/ZYN-cool-mint-6mg
6 mg nikotin per portion och endast 8 gram på en hel dosa. Denna klasses också som extra stark 15 mg/gram L0l.

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till inte räcker det att stirra sig blind på nikotinhalten du kan snusa en general extra stark på 14 mg och den kan ge dig mer nikotin än tex oden med 16 mg/g just pga fritt nikotin, fuktighet material av påsen sortens tobak och då även om påsarnas innehåll är lika stora

Skulle dock säga att om du har samma mängd tobak i påsen så ger den påse som är störst något mer nikotin just för att tobaken är mer utspridd i påsen större yta för nikotinet att tas upp på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in