• 1
  • 2
2019-08-26, 15:12
Medlem
Rodjas avatar
Hej! Jag snusar LYFT, smaken Freeze.

Är den stark jämför med andra snus sorter?
Jag vet att den inte innehåller tobak men den har fyra prickar som nikotinstyrka.

Jag är rätt nöjd med den, men som jämförelse med andra snus sorter, är den stark?

Vill inte ha med brun tobak.

Tack för seriösa svar!
Citera
2019-08-26, 15:19
Medlem
zxcvb45s avatar
Det är väl bara att läsa på dosan hur mycket nikotin den innehåller??
Citera
2019-08-26, 15:19
Medlem
Strychnos avatar
Den har 16 mg/g nikotin, dvs som vanligt "extra starkt" snus, dvs det dubbla än standardsnus som brukar ha nikotinhalt på ca 8 mg/g.

Det är med andra ord inget jättenikotinstarkt snus.
Citera
2019-08-26, 15:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Den har 16 mg/g nikotin, dvs som vanligt "extra starkt" snus, dvs det dubbla än standardsnus som brukar ha nikotinhalt på ca 8 mg/g.

Det är med andra ord inget jättenikotinstarkt snus.

Ja lite över det normala. Vill TS ha ett starkt snus då det mer uppe i Siberia-klass där det är 43 mg/g. Om man ska testa det ska man dock inte t.ex köra bil. Det blir en rejäl kick om man tidigare snusat 8 eller 16 snus.
Citera
2019-08-26, 15:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hej! Jag snusar LYFT, smaken Freeze.

Är den stark jämför med andra snus sorter?
Jag vet att den inte innehåller tobak men den har fyra prickar som nikotinstyrka.

Jag är rätt nöjd med den, men som jämförelse med andra snus sorter, är den stark?

Vill inte ha med brun tobak.

Tack för seriösa svar!

Som Strychno skriver har LYFT Freeze 16 mg/g. Som jämförelse har General portion hälften, d.v.s 8 mg/g.

En prilla Lyft är dock inte dubbelt så stark, eftersom en lyftprilla är 0,7 g, medan en general är 1g.

En Generalprilla har alltså 8 mg nikotin, medan en Lyftprilla har 11,2 mg nikotin. En General Extra Starkprilla har 15,4 mg nikotin (14 mg/g och 1,1g).

Se https://www.snusbolaget.se/lyft/lyft-freeze-1-dosa
https://www.snusbolaget.se/general/g...k-portionssnus
https://www.snusbolaget.se/general/general-portionssnus
Citera
2019-08-26, 15:46
Medlem
VincentLels avatar
Nikkotinhalt på vanlig vit snus brukar vara 8 mg/g

Din 16 mg/g.

Men mg/g nikotin säger inte allt, du får kolla vikten per portion med. Finns vissa snussorter som är väldigt små. Men din nikkotinpåse verkar ok.

Lyft freeze = 0,7 gram per påse = 11,2 mg nikotin.

Edit: Kolla denna Zyn nikkotinpåse https://www.snusbolaget.se/zyn/ZYN-cool-mint-6mg
6 mg nikotin per portion och endast 8 gram på en hel dosa. Denna klasses också som extra stark 15 mg/gram L0l.
Senast redigerad av VincentLel 2019-08-26 kl. 15:59.
Citera
2019-08-26, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Nikkotinhalt på vanlig vit snus brukar vara 8 mg/g

Din 16 mg/g.

Men mg/g nikotin säger inte allt, du får kolla vikten per portion med. Finns vissa snussorter som är väldigt små. Men din nikkotinpåse verkar ok.

Lyft freeze = 0,7 gram per påse = 11,2 mg nikotin.

Edit: Kolla denna Zyn nikkotinpåse https://www.snusbolaget.se/zyn/ZYN-cool-mint-6mg
6 mg nikotin per portion och endast 8 gram på en hel dosa. Denna klasses också som extra stark 15 mg/gram L0l.

Precis dessa påsarna är ibland halvfulla eller tomma påsar och så ligger de strö i hela dosan.
Citera
2019-08-26, 16:30
Avstängd
Knivur-273s avatar
Hur vet man hur starkt snuset är ? Jag bytte för tio eller femton år sedan från grovsnus till generalsnus, det senare tyckte jag mig känna jag var starkare, inte bara i smaken.

Nu håller jag mig fortfarande till lös generalsnus och lungorna är ytterst glada för att jag inte röker. Från den rökning jag sysslade med förr, kan jag efter alla år känna mig säker att jag inte längre har utökad risk för cancer, dvs. >= 25 år.

Lungcancer är måhända inte den mest välkomna presenten, vilken rökningen med viss sannolikhet kan skicka med posten.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-08-26 kl. 16:41.
Citera
2019-08-26, 16:37
Medlem
Rodjas avatar
Tack så jättemycket för hittils inkommande svar
Citera
2019-08-26, 16:51
Medlem
Knucklehugss avatar
Är den god då? Jag brukar gå efter smaken och hur konsistensen är, rinning eller ej och huruvida nikotinhalten är hög eller inte är något som jag aldrig funderat på.

Men återigen starkhet, jag kan tycka att det thailändska siamsnus chili snus ligger på den högre halvan av starkhet även om den kanske inte har någon som helst nikotinhalt.. det är chili
Citera
2019-08-26, 17:40
Medlem
zammas avatar
Jag tycker lyft är precis smaklös. Är jag ensam om det? Smakar ingenting.
Senast redigerad av zamma 2019-08-26 kl. 18:16.
Citera
2019-08-26, 18:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Det är väl bara att läsa på dosan hur mycket nikotin den innehåller??
Det står inget på min dosa vad jag ser. Grov portion. Det står ”styrka: 2”. Om det är smak eller nikotinhalt vet jag inte. Med inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in