Citat:
Ursprungligen postat av
thetank
Nej jag menar inte Rumänien, i så fall hade jag skrivit det. Utbildningsnivån i Polen är dålig. Dessutom är de svenskar som söker dit, de som inte kommer in i Sverige. Så ja, låtsasläkare.
Bättre än läkare och sjuksköterskor utan någon som helst utbildning, med förfalskade papper.
När Expressen för något år sedan hittade bevis för att sjukvårdspersonal fått legitimationer på felaktiga grunder, hände ändå ingenting. Socialstyrelsen lät en sjuksköterska behålla sin legitimation med motiveringen att hon hade ju inte skadat någon, fastän universitetet, där hon påstår att hon utbildat sig på, svarat att de inte hade examinerat ut några som helst sjuksköterskor det år som hennes förfalskade papper påstod.
Så bara för att hon inte hade skadat någon, lät Socialstyrelsen henne behålla sin sjuksköterskelegitimation.
Läste i tidningen häromdagen att vi har många hundra läkare och sjuksköterskor som fått sina legitimationer på falska grunder. Alltså, utan utbildning.
Jag tar en läkare som faktiskt läst en läkarutbildning alla gånger över dessa charlataner.
Och att det finns kriminella som på öppen gata dödar vår vårdpersonal, det är helt oacceptabelt.
Jag kan inte låta bli att tänka att det kan vara relaterat till något som hänt på hennes arbetsplats. Det behöver inte vara mycket för att dessa människor ska känna sig kränkta. Det finns ju en anledning till att man låser dörrar på sjukhus, att sjukvårdspersonal täcker över sina namnbrickor och att man har skottsäkra glasrutor vid anmälan på akutmottagningar.