2019-09-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Många i Mellanöstern är kristna. Hon verkar dessutom ha begravts i en ickereligiös ceremoni så gissningsvis är familjen inte särskilt religiös.

Det är nog en bra gissning. Hon var ju själv inne på den vetenskapliga vägen iom hennes yrkesval inom medicin. Vetenskap och religion är lite utav motpoler kan man väl säga.
Citera
2019-09-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Många i Mellanöstern är kristna. Hon verkar dessutom ha begravts i en ickereligiös ceremoni så gissningsvis är familjen inte särskilt religiös.
Många iranier är ateister ellr konverterat till kristendomen. Så som hennes cermoni såg ut på begravningen med musik o kista å allt så verkar dem inte vara muslimer.
Citera
2019-09-22, 13:36
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är förmodligen osant att han inte vet vem som fick bilen men det är inte brottsligt att hemlighålla en mördares identitet. Brottet han är häktad för är han förmodligen oskyldig till. Varför skulle man berätta för den som skaffar bilen och riskerar att bli inplockad vad den ska användas till? Då blir han ju medskyldig till brottet istället för oskyldig och snart fri som han borde bli.

Möjligtvis blir han frikänd. Samtidigt vidhåller jag att en stulen bil varit smartare, inneburit färre inblandade och lämnat färre spår. Jag förstår inte hur mördarna tänkte.

Den häktade bilköparen riskerar också bli en måltavla. Han vet ju faktiskt saker....
Citera
2019-09-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ok. Rörigt nu. Men det är medhjälp vi pratar om?

Den första killen som greps 19 åringen från Helsingborg blev häktad på skälig misstanke och släpptes efter 1 vecka efter ett skrivtest.

23 åringen som nu är häktad sitter på sannolika skäl för medjälp till mord, grovt vapenbrott, försök till mord. Då han tydligen är den som skrivit 19 åringens namnteckning och köpt bilen av en person han inte sägs kunna namnge.

Hoppas det klarna lite nu😉
Citera
2019-09-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Den första killen som greps 19 åringen från Helsingborg blev häktad på skälig misstanke och släpptes efter 1 vecka efter ett skrivtest.

23 åringen som nu är häktad sitter på sannolika skäl för medjälp till mord, grovt vapenbrott, försök till mord. Då han tydligen är den som skrivit 19 åringens namnteckning och köpt bilen av en person han inte sägs kunna namnge.

Tack för sammanfattningen!

Det klarnade absolut!
Citera
2019-09-22, 15:30
Medlem
Citat:

Om han är häktad för det du säger, tyder inte det snarare på att han var med vid skjutningen på något sätt, förvarade vapnen eller liknande? Annars hade det väl varit typ urkundsförfalskning.
Citera
2019-09-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om han är häktad för det du säger, tyder inte det snarare på att han var med vid skjutningen på något sätt, förvarade vapnen eller liknande? Annars hade det väl varit typ urkundsförfalskning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/en-man-begars-haktad-misstankt-for-medhjalp-till-mord
Citera
2019-09-22, 17:26
Medlem
[quote=Kent62|68749529]Om det nu behövs förklaras. Eld är ett objekt som är passivt. "Gå för nära elden så blir du bränd". Att jämföra en man, (i detta fallet NA) som är ett subjekt som agerar, med eld som är ett passivt objekt är rimligtvis irrelevant.

Satslära lärs ut i högstadiet och rimligtvis borde du veta vad som åsyftas. Karolin brände sig inte på eld. Hon föll offer för en mans brutala handlingar.[/QUOT Klart att det är "hett" kring någon som är kriminell och umgås/är ihoo/skaffar barn med någon sådan är det stor risk att du själv blir bränd. Jag menade inget konstigare än så och förstår du inte det kan jag bara beklaga.
Citera
2019-09-22, 18:01
Medlem
Citat:

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/en-man-begars-haktad-misstankt-for-medhjalp-till-mord

Ja, det tyder ju på att han är rätt rejält insyltad.
Citera
2019-09-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, det tyder ju på att han är rätt rejält insyltad.

Ja verkligen!
Citera
2019-09-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraMassaBullshit
Ja, det kan jag hålla med om. Men har hört av flera personer att just Karolin var målet, för att straffa och göra allvar av hoten. Pengarna kan de nämnligen inte komma åt om han blir fimpad själv.

Varför de jagade honom förstod jag som att de ville få fått i honom. Gissar friskt och säger att de nog skilt när de inte fick det. Jag har inte alla detaljer. Och varken kan eller vill fråga runt efter de. Det är ett känsligt ämne även i skumma kretsar. Berättar mina bekanta när jag undrar hur illa det är så lyssnar jag, utan att i ifrågasätta. Är inte involverad i den världen mer än att jag råkar vara barndomsvän till flera som väljer att vara där.

Jag tror inte de trodde han hade pengar på sig, däremot är han nyckeln för att få ut de.

Finns definitivt luckor. Och även om gänget som enligt uppgift står bakom beställningen så har jag ingen koll på vem som faktiskt utfört det.

Vad gäller Karolin så kan hon inte ha stått helt utanför den kriminella världen. Hon visste att hennes man inte hade rent mjöl i påsen och har garanterat hjälpt till med både det ena och det andra. Däremot tror jag inte hon visste om alla detaljer.

Du har rätt, hon var säkert med brottsling. Klart hon visste vad hennes kriminella man gjorde, skyddade honom. Klart de inte skjuter manen med pengar. Hon sköts för att tysta henne. Detta vad jag tror.
Citera
2019-09-22, 22:15
Medlem
Det skulle inte sitta fel med en sammanfattning i trådstarten för oss mindre insatta, då tråden är rätt stor. Förutsatt att det här framkommit något matnyttigt, vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in