2019-09-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel/polen.html

De gamla reglerna för lån gällde KH, man fick låna max ca 350.000:- för undervisningsavgift. Läkarstudier i Polen kostar mellan 85-150.000 årligen. Utbildningen är sex år. Lånet via CSN kunde man disponera hur man ville under de sex år studierna pågick. Hon behövde pytsa in som över en halv miljon själv eller via andra långivare, eller som lägst räknat kanske 300.000:-.

Man kan förutsätta att KH hade en hel del skulder, som många studenter som utbildar sig utomlands, om de inte jobbar extra under studieåren. Vet inte om det är lätt att göra i Polen. Särskilt många hemresor per år tror jag varken att tid eller pengar medgav?

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/merkostnadslan/belopp-for-merkostnadslan-till-undervisningsavgift.html#expand:svid10_62fc105b15d decaf46f1576f

Påstår inte att hon gjort något fel, bara en bild av hur det kan se ut om man läst till läkare i Polen.
Senast redigerad av rappytt 2019-09-02 kl. 18:31.
Citera
2019-09-02, 18:54
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2018-10-12/skjutning-mot-villa-i-akarp-familj-evakuerad?redirected=1

Är det någon som kommer ihåg detta och om det blev uppklarat?? Mannen i den beskjutna familjen begick självmord 2 månader senare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De gamla reglerna för lån gällde KH, man fick låna max ca 350.000:- för undervisningsavgift. Läkarstudier i Polen kostar mellan 85-150.000 årligen. Utbildningen är sex år. Lånet via CSN kunde man disponera hur man ville under de sex år studierna pågick. Hon behövde pytsa in som över en halv miljon själv eller via andra långivare, eller som lägst räknat kanske 300.000:-.

Man kan förutsätta att KH hade en hel del skulder, som många studenter som utbildar sig utomlands, om de inte jobbar extra under studieåren. Vet inte om det är lätt att göra i Polen. Särskilt många hemresor per år tror jag varken att tid eller pengar medgav?

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/merkostnadslan/belopp-for-merkostnadslan-till-undervisningsavgift.html#expand:svid10_62fc105b15d decaf46f1576f

Påstår inte att hon gjort något fel, bara en bild av hur det kan se ut om man läst till läkare i Polen.
Hennes far kanske stod för fiolerna? Inte helt ovanligt att det är så. Vet flera fall där föräldrarna betalt sina barns studier.
Citera
Medlem
Citat:

Vad har det med avrättningen att göra 😡
Citera
2019-09-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Hennes far kanske stod för fiolerna? Inte helt ovanligt att det är så. Vet flera fall där föräldrarna betalt sina barns studier.
Va det CSN som skickade torpeder för att hon inte betala tillbaka lånet ? Omg vad har det med hennes avrättning att göra 😡
Citera
2019-09-02, 19:03
Medlem
Holdingbreaths avatar
Det är välkänt att kvinnor kan lockas till farliga män. Men oavsett hur oklokt dating en bankråner kan vara, såg hon förmodligen honom som en reformerad kriminell.

Idén att hennes huvud skjutits flera gånger är hemsk att föreställa sig. När patologerna är klara måste företagaren reparera offrets utseende om möjligt. Vidrigt.
Citera
2019-09-02, 19:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOMAREN99
Va det CSN som skickade torpeder för att hon inte betala tillbaka lånet ? Omg vad har det med hennes avrättning att göra 😡

Det vet vi inte. Men det kan ju vara så att hennes pojkvän hade en kontanthög att bidra med, vilket givetvis kan vara en anledning till hennes mord.
Citera
2019-09-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOMAREN99
Fattar inte vad du syftar på. Jag har inte nämnt något om varken CSN eller att jag kopplar hennes död till någon skuld.

Läs inlägget jag svarade på, så kanske du bättre greppar mitt inlägg.
Citera
2019-09-02, 19:08
Medlem
Trodde det handlade om vem o varför hon blev skjuten ! Inte om hur hon betalde sin utbildning 🤔 har ju inget med saken att göra 😡
Citera
2019-09-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag kan inte analysera löpstilar pga tidigare erfarenheter som er andra men i mina ögon har han korta ben därav löpstilen. Jag är inte 100% säker men jag låg inlagd på kirurgen i våras ca en vecka och tycker jag känner igen BO som en som vårdade mig. Snäll, duktig och lyhörd för min smärta. Men det var många olika sköterskor, läkare etc. Är det någon som vet om hon jobbade på kirurgen i våras? Tragiskt i vilket fall. R.I.P Mamman.

Ja, hon arbetade på kirurgi.
Citera
2019-09-02, 19:09
Medlem
Fattar inte varför den mördade kvinnan hyllas som ngn sorts hjälte och beskrivs dessutom som smart??? Skaffar barn med en tungt kriminell (lovar att ringa narkotikabrott o olovlig körning bara är toppen på isberget, har väl bara åkt fast för en bråkdel av det han pysslat med sedan han blev släppt 2015), poserar med ngn slags "duckface-min", äckligt mycket ögonsmink och stetoskop runt halsen, utbildad i Polen dessutom. Inte en läkare jag vill bli behandlad av, blotta tanken får mig att rysa. Oklart även om hon jobbade som läkare, av de första tidningsartiklarna står det att hon sökte AT-tjänst.
(Känner två pappskallar som fått sin läkarutbildning i Polen, skulle aldrig i livet anlita dem heller)
Citera
2019-09-02, 19:33
Medlem
Citat:

Hon fick allt från sin far vad hon ville ha. Andelslägenhet, utbildning, bil, allt.
Senast redigerad av Erobter 2019-09-02 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in