2019-09-02, 19:08
Medlem
Trodde det handlade om vem o varför hon blev skjuten ! Inte om hur hon betalde sin utbildning 🤔 har ju inget med saken att göra 😡
Citera
2019-09-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag kan inte analysera löpstilar pga tidigare erfarenheter som er andra men i mina ögon har han korta ben därav löpstilen. Jag är inte 100% säker men jag låg inlagd på kirurgen i våras ca en vecka och tycker jag känner igen BO som en som vårdade mig. Snäll, duktig och lyhörd för min smärta. Men det var många olika sköterskor, läkare etc. Är det någon som vet om hon jobbade på kirurgen i våras? Tragiskt i vilket fall. R.I.P Mamman.

Ja, hon arbetade på kirurgi.
Citera
2019-09-02, 19:09
Medlem
Fattar inte varför den mördade kvinnan hyllas som ngn sorts hjälte och beskrivs dessutom som smart??? Skaffar barn med en tungt kriminell (lovar att ringa narkotikabrott o olovlig körning bara är toppen på isberget, har väl bara åkt fast för en bråkdel av det han pysslat med sedan han blev släppt 2015), poserar med ngn slags "duckface-min", äckligt mycket ögonsmink och stetoskop runt halsen, utbildad i Polen dessutom. Inte en läkare jag vill bli behandlad av, blotta tanken får mig att rysa. Oklart även om hon jobbade som läkare, av de första tidningsartiklarna står det att hon sökte AT-tjänst.
(Känner två pappskallar som fått sin läkarutbildning i Polen, skulle aldrig i livet anlita dem heller)
Citera
2019-09-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De gamla reglerna för lån gällde KH, man fick låna max ca 350.000:- för undervisningsavgift. Läkarstudier i Polen kostar mellan 85-150.000 årligen. Utbildningen är sex år. Lånet via CSN kunde man disponera hur man ville under de sex år studierna pågick. Hon behövde pytsa in som över en halv miljon själv eller via andra långivare, eller som lägst räknat kanske 300.000:-.

Man kan förutsätta att KH hade en hel del skulder, som många studenter som utbildar sig utomlands, om de inte jobbar extra under studieåren. Vet inte om det är lätt att göra i Polen. Särskilt många hemresor per år tror jag varken att tid eller pengar medgav?

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/st...ddecaf46f1576f

Påstår inte att hon gjort något fel, bara en bild av hur det kan se ut om man läst till läkare i Polen.

Hon fick allt från sin far vad hon ville ha. Andelslägenhet, utbildning, bil, allt.
Senast redigerad av Erobter 2019-09-02 kl. 19:43.
Citera
2019-09-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Egentligen inte.

Om vi intar en lite mer positiv attityd till brottsoffren än den som alltför många uttrycker (och nu spekulerar jag):

Inget tyder på att BO var kriminell på något som helst sett. Allt tyder på att hon var en intelligent, flitig och driven kvinna, om än kanske lite busig i tonåren (vem var inte det). Hon hade fått ett bra jobb och ett litet barn.

Hennes pojkvän, barnets far, hade ett kriminellt förflutet med kopplingar till M-falangen. Utsläppt ur fängelset för fyra år sedan efter ett längre repa. Dömd för ett ringa narkotikabrott och en trafikförseelse efter muck, men inget allvarligt.

Det var säkert inte samma person som kom ut ur fängelset som den som åkte in. Han hade fått tid att växa upp och att tänka. Eftersom han kom från ordnade hemförhållanden, och träffade den kvinna han träffade (som också hade ordnade hemförhållanden), var hans förutsättningar att byta bana väldigt mycket bättre, än de nästan alla andra kriminella som muckar har. Han var nu dessutom nybliven småbarnsfar. Skulle inte alls förvåna mig om han höll på att läsa upp sina betyg eller gick någon annan utbildning.

Man måste nog se det som högst troligt att han började umgås med sina gamla vänner när han muckade, i större eller mindre omfattning. Vem skulle han annars umgås med? De flesta av dem är nog hyfsat hederliga i dag, men inte alla. Om han nu hade bestämt sig för att lämna det kriminella livet, kan detta säkerligen ha lett till konflikter. Han kan ha hamnat i gräl eller slagsmål med någon psykopat som bestämde sig för att klippa honom. Om någon kallade någons flickvän för ”hora” så kan det ha varit den tändande gnistan. Eftersom hans fru hade en god inkomst kan någon ha hittat på en skuld som han vägrade betala.

I tråden har det pekats i riktning mot en viss ”NIK”. Detta är en person med anknytning till Helsingborg. Han har varit misstänkt för flera skjutningar i Malmö och verkar vara en av dem som har störst våldskapital. En ledande person på Lindängen. Även han har bakgrund i M-falangen (men är 9 år yngre).

Bra skrivert. NA försökte lämna sitt gamla liv bakom sig och han fick äntligen som han ville. Träffade en toppen tjej som kom från ordnade familjeförhållanden. Han kommer själv från ordnade familjeförhållanden oavsett vad folk skriver. Tyvärr så inträffade det otänkbara och hans livs slogs i spillror. Jag lider med killen även om jag aldrig träffat eller känt honom. Hört via rykten att han lämnat det kriminella bakom sig. Det är inte alltid lätt att få in en fot i arbete om man har den cv:n som NA har. Må karolin vila i frid och att gud ger NA styrka i dessa svåra tider.
Citera
2019-09-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffins50
Håller med dig.. från att ha två föräldrar, till att bli i princip föräldralös.. tragiskt :/ ! Hoppas barnet får det bra hos jourfamiljen!

Ärligt talat så får barnet åtminstone en chans till ett normalt liv nu, vilket hon inte skulle fått med Pappa Gangster och Mamma dr Gangstergroupie. Eftersom soc inte ingripit och tagit barnet ifrån dem tidigare blev mordet flickans räddning från föräldrarnas dåliga inflytande.

Visst är det obehagligt att människor mördas mitt på dagen på allmän plats, men så länge de håller sig till att skjuta varandra är ingen större skada skedd. BO visste mycket väl att barnets far är vad han är och gjorde sitt val. Nu är hon död på grund av sitt val av partner, hon var alltså inte ett oskyldigt offer utan en del av problemet.
Citera
2019-09-02, 20:08
Medlem
Ska bli intressant och se om den nu häktade 19 åringen släpps i veckan eller det kommer upp till sannolika skäl.
Citera
2019-09-02, 20:13
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erobter
Hon fick allt från sin far, vad hon ville ha. Andelslägenhet, utbildning, bil, allt.

Det förstår jag, hon måste ha varit pappas stolthet. Inte dåligt att bli läkare om man kommer från en arbetarfamilj (kioskägare, mataffärsägare, försäljare od räknar jag som knegare dvs ickeakademiker).

Det är även så typiskt, när jag var ung (på 1900-talet ) var vi rätt många som växte upp i ett ett ”bättre område” (förort till Stockholm som börjar på L och slutar på Ö) med äldre föräldrar (oftast bara ett eller max två barn). Samtliga var vi sjukt bortskämda och fick alltid alldeles för mycket och för lätt för vårat eget bästa, det blir ofta så när föräldrarna har pengar att satsa i barnets/ens utbildning och framtid. Resultatet blev att nästa alla gifte sig med helt ”fel” partner och satsade på fel karriär ur ett socioekonomiskt perspektiv. Vi uppfyllde därmed inte den vision våra föräldrar haft under vår uppväxt, det var delvis för att jävlas för vi ville inte bli styrda. Det blev t om ett stående skämt på fester, att farsorna stod och bräckte varandra vems söner var den största besvikelsen.

BO var en mönsterdotter i allt som vi känner till, utom på en punkt, hon valde inte den typ av man som jag tror familjen hoppats på. Jag lider extra mycket med fadern då han säkert legat sömnlös många nätter over att ett sådant drägg vann hans vackra och ambitiösa dotters hjärta.

I BO fall är det ett lite ovanlig par, läkare brukar brinna för helt andra värden än en gatubuse, det är inte många som pallar en lång läkarutbildning bara för en hygglig framtida lön, hennes bröder tjänade enligt uppgift mer än det dubbla på telefonförsäljning. Jag gissar att de var lite high-school sweethearts och hon såg den snälla killen hon blev kär i och rationaliserade bort alla negativa karaktärsdrag. Pappan intalade sig säkert att det bara var en fas och att hon skulle ta sitt förnuft till fånga. Så händer detta när han precis blivit morfar, vilken kalldusch!

Jag tycker faktiskt det är jävligt tråkigt att hon dog så här medan det springer runt en massa andra svartskallar som inte gör något annat än rekrytera röster till SD.

Orättvist (även om det var en onödig risk hon medvetet valde att ta), jag tror inte hon visste hur illa det var. Frågan om ens han visste hur illa det var, små marginaler i den branschen.

När ska ny häktesförhandling senast ske, på onsdag eller torsdag?
Mitt stalltips: De håller säkert på det in i det längsta men släpper honom innan/utan förhandling.
Senast redigerad av Donald.Trams 2019-09-02 kl. 20:18.
Citera
2019-09-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Det är välkänt att kvinnor kan lockas till farliga män. Men oavsett hur oklokt dating en bankråner kan vara, såg hon förmodligen honom som en reformerad kriminell.

Idén att hennes huvud skjutits flera gånger är hemsk att föreställa sig. När patologerna är klara måste företagaren reparera offrets utseende om möjligt. Vidrigt.

Hur farlig var mannen, mot henne? Visst blir kvinnor ibland, av oförklarliga skäl, ihop med män som misshandlat och dödat sina exfruar och flickvänner, men det hade han väl inte gjort? Han kanske är en reformerad f.d. bankrånare. Men det gjorde väl inte honom farlig mot henne. Jag tycker att BO har fått onödigt mycket spott och spe i denna tråd. Jag förstår att det har sin grund i att hon inte härstammar från Gustav Vasa och det måste också vara jobbigt att svälja att hon, trots sin invandrarbakgrund, faktiskt var läkare.
Citera
2019-09-02, 20:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur farlig var mannen, mot henne?
Han blev hennes död, så ganska farlig.
Citera
2019-09-02, 21:01
Medlem
Precis det jag ville skriva. Tack för att du skrev det. Så slapp jag.
Då det är en gåta hur hon kan bli en ”martyr”.
Samma är med Jack i Vällingby. Som blev skjuten. 18 år ”gift med 35 åring som är kriminellt belastad”

Citat:
Ursprungligen postat av A-barn
Fattar inte varför den mördade kvinnan hyllas som ngn sorts hjälte och beskrivs dessutom som smart??? Skaffar barn med en tungt kriminell (lovar att ringa narkotikabrott o olovlig körning bara är toppen på isberget, har väl bara åkt fast för en bråkdel av det han pysslat med sedan han blev släppt 2015), poserar med ngn slags "duckface-min", äckligt mycket ögonsmink och stetoskop runt halsen, utbildad i Polen dessutom. Inte en läkare jag vill bli behandlad av, blotta tanken får mig att rysa. Oklart även om hon jobbade som läkare, av de första tidningsartiklarna står det att hon sökte AT-tjänst.
(Känner två pappskallar som fått sin läkarutbildning i Polen, skulle aldrig i livet anlita dem heller)
Citera
2019-09-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorrozorrozorro
Bra skrivert. NA försökte lämna sitt gamla liv bakom sig och han fick äntligen som han ville. Träffade en toppen tjej som kom från ordnade familjeförhållanden. Han kommer själv från ordnade familjeförhållanden oavsett vad folk skriver. Tyvärr så inträffade det otänkbara och hans livs slogs i spillror. Jag lider med killen även om jag aldrig träffat eller känt honom. Hört via rykten att han lämnat det kriminella bakom sig. Det är inte alltid lätt att få in en fot i arbete om man har den cv:n som NA har. Må karolin vila i frid och att gud ger NA styrka i dessa svåra tider.
Tror du på tomten???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in