Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Detta vill jag också veta. Det är lätt att stirra sig blind på den GM som fångades på film.
Intrycket jag fått är att det är två GM, de avlossar skott som tycks missa och träffa en skåpbil, som nu är omhändertagen.
NA reagerar snabbt som bara den och försvinner från sin fru och barn (det var fegt kan man tycka, men han kanske inte trodde att någon skulle röra en kvinna eller ett barn).
Han förföljs av GM 1, som avbryter jakten för att han tappar bort honom eller bestämmer sig för att det är för riskabelt att fortsätta (mycket folk kanske?).
GM 2 hinner upp Karolin med baby. Någon har sagt att hon hade snubblat och trillat framstupa med sitt barn. GM 2 ställer sig gränsle över kvinnan och skjuter henne i skallen. Därefter följer incidenten när GM 2 går till fel bil.
Han hittar till slut rätt och alla GMar åker iväg i en Merca som sedan bränns upp. Polisen lyckas få ut konkret info ur vraket vilket leder till gripandet av RS (kanske det var han som körde Mercan?). Denne man är nog inte någon GMarna, men har gömt den pistol som användes för att skjuta kvinnan.
Har jag fel här?
Tror att logiken kan vara något på spåren. Är dock mer och mer beredd, ju mer jag ser klippet, på att GM som "tar fel bil" försöker jaga någon. Studera klippet noga. Jag vill påstå att han vänder på huvudet, tittar bakom sig och vänder. Flyktbilen dyker upp och de ropar tillbaka honom?
BO och NA kommer ut ur porten 13 C, går över vägen och längs gångbanan bakom kiosken. GM1&2 dyker upp från ingenstans och börjar peka med pickadoller. NA drar längs gatan mot Ribban, hållet som paret kom ifrån, skott avlossas efter NA som endast träffar bilar, vittne hör BO ropa "nej sluta" och att hon "springer efter". BO kommer inte speciellt långt förrän hon skjuts ner på nära håll av GM1. Under
tiden GM2 tagit rygg på NA i ren ogenomtänkt reflex, syns på en film, kommer från gångbanan och ut mot vägen, flyktbil tutar och han vänder på klacken. Händelseförloppet är över på 20-30 sek och vittnens uppgifter om 7-8 skott uppdelade i två omgångar stämmer in.