2019-08-25, 13:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan ju belägga. Äter man mindre bygger man precis lika mycket som man äter mer. Det är vad du påstår så kom med bevis för istället för att hålla på som en surgubbe.
Nej. Det är inte vad jag påstår. Det fanns år av studier, enligt dig, att man måste äta 5000 kalorier för att bygga muskelmassa. Trams rakt igenom.
Citera
2019-08-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Äter 2000 kcal om dagen. Väger 90 kg. 4% kroppsfett. 43.5 cm armar, 124 cm bröstomfång, 72 cm midja, 135 cm axelomfång. Växer som ett djur.

Hahahahahaha, det var roligt sagt.

Citat:
Du kan ju belägga. Äter man mindre bygger man precis lika mycket som man äter mer. Det är vad du påstår så kom med bevis för istället för att hålla på som en surgubbe.

Med din logik borde man kanske äta 100 000 kalorier om dagen? Då växer man ju sjukt mycket, assåå tänk dig vad stor man skulle bli.
Citera
2019-08-25, 13:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Det är inte vad jag påstår. Det fanns år av studier, enligt dig, att man måste äta 5000 kalorier för att bygga muskelmassa. Trams rakt igenom.

Du tror alltså inte att om man äter mer bygger man mer. Det är inte ens trams du kommer utan ren idioti. Den här diskussionen är så löjlig så man vet inte vart man ska starta. Men OT till TS ta och käka mer så kommer du växa mer. Slut för mig i den här tråden.
Citera
2019-08-25, 13:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Du tror alltså inte att om man äter mer bygger man mer. Det är inte ens trams du kommer utan ren idioti. Den här diskussionen är så löjlig så man vet inte vart man ska starta. Men OT till TS ta och käka mer så kommer du växa mer. Slut för mig i den här tråden.
Är du inte läskunnig? Ditt påstående var att man måste äta minst 5000 kalorier för att bygga muskelmassa, och att det fanns år av studier bakom detta. Vill du jag ska citera dig så kanske det blir enklare?

Först skrev du:
Citat:
. Du måste komma upp i över 5000 kalorier om dagen.

Vidare skrev du:
Citat:
Från års av studier.

Och sedan
Citat:
Tror du ärligt att TS ska kunna bygga fin muskelmassa med lägre än 5000

Belägg för ovanstående, tack. Flera år av studier har ju visat att detta kaloriintag är ett måste för att bygga muskelmassa. Vore inte särskilt svårt att länka till dessa år av studier, inte sant?
Citera
2019-08-25, 13:29
Medlem
Marcens avatar
Jag uppskattar att TS dagliga energibehov ligger kring 2200-2300 kcal. Om TS vill öka i muskelmassa, dvs gå upp i vikt, krävs ett överskott av energi. Av min erfarenhet skulle jag säga att 300-500 kcal överskott räcker, i TS fall dvs kring 2500-2800 kcal per dag.

2500 kcal kan se ut såhär (källa: https://www.mmsports.se/kostprogram/2500-kalorier)

Frukost:
80 g havregryn
50 g blåbär/hallon eller lågkalorisylt
3 dl lättmjölk
3 kokta ägg (medium size)

Lunch:
200 g kycklingbröstfilé (2-3 % fett)
(kan bytas mot samma mängd av fläskfilé, tonfisk i vatten eller 260 g torskfilé)
90 g ris/pasta
100 g tomatsås med valfria kryddor

Middag:
250 g nötkött/nötfärs 5 % fett
300 g potatis/165 g sötpotatis
50 g kalorisnål sås

Beroende på hur stora portioner man föredrar kan detta givetvis spridas ut olika över dagen. Själv gillar jag t ex att äta stora portioner och hade i detta fall fastat över frukost och ökat mängden mat för lunch/middag. Handlar om preferenser.
Citera
2019-08-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om det kom fram som otrevligt. Det var inte min mening. Vi har olika åsikter om ämnet bara. Första boken jag läste av Andreas Cahling var det 5000 som nämndes. Man ska ligga där för att bulka, dvs öka.

Alright, inga problem!
Det beror ju dock helt på vad du väger från början. Någon på 100kg med bra muskelmassa behöver naturligtvis ligga på högre kcal vid en bulk än någon som är liten från början.

För mig skulle 5.000 säkert vara lagom men för TS är det onödigt mycket, han hade bara lagt på sig massor av fett direkt.
Citera
2019-08-25, 15:23
Medlem
budadis avatar
Ska du äta nyttigt så, massor. När jag tränade som mest räknade jag ut att jag behövde 3800 kcal för att ligga på kaloribalans, då vägde jag 76kg ungefär.

3-4k kcal nyttigt är mycket mat
3-4k onyttigt är enkelt.

Men såhär åt jag.

Frukost
1.5 portion gröt, 4 rostmackor (kanske inte jättenyttigt men..)
1 portion gainer
Totalt 1l mjölk till allt.

Mellanmål
1l fil, banan.

Lunch
Så mycket jag orkade, husmanskost. Alltid mjölk som dryck, minst 5dl.

Mellanmål
Stekt bacon 140g eller ett paket nudlar, ibland bägge. (det här såg jag som kcal-utfyllnad enbart)

Middag
Så mycket jag orkade, husmanskost. Alltid mjölk som dryck, minst 5dl

Sen tränade jag.

Sen åt jag middag igen plus gainer, ibland bara gainer.

Kvällsmat
Två tre mackor med keso typ.

Märk väl, jag drack aldrig läsk, inge godis, chips etc. Absolut ingen alkohol. Tränade enbart styrka.
Citera
2019-08-25, 15:31
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
2-3 inte så jättetunga träningspass i veckan, men en del pass blir tunga. Väger 70 kg. Måste enligt tabell käka runt 60-70 gram protein per dag.

Är van med att käka en macka eller tallrik flingor på morgonen, banan till lunch och 2x billys panpizza till middag. Räknar ihop proteinet på det och kommer upp i 45 gram. Käkar jag macka till frulle pratar vi om kanske 35 gram för dagen.

Så jag kompletterar, käkar en massa kött istället. 200 gram biff, dyrt att käka varje dag, men där har vi ca 40 gram protein. 25 gram till då.. och var fan ska jag få det ifrån? Måste käka en hel tallrik gröt och en rejäl ordentlig middag (dvs inte bara trycka i mig lite frukt, värma en billys och dricka en yoghurt).

Om man bara räknar protein i kött så behöver jag käka/köpa 350 gram om dagen. 150 gram av dessa kan jag byta ut mot typ 600 gram pasta för att få lika mycket protein.

Jag tycker bara att det verkar vansinnigt mycket man måste äta. Är/ska det verkligen vara på detta vis? Har aldrig annars haft problem med att leva på en macka på morgonen, en tallrik gröt till middag och typ en eller två billys till lunch.

En kycklingfilé tyckte jag räckte förut men nu måste jag äta två om dagen istället?

Räknar jag fel eller ställer jag orimligt höga krav på kosten?
Nej det du säger är helt rimligt. Mina träningsveckir kan se ut såhär;

Frukost; 4 ägg och macka, 600 kcal 40g protein
Lunch matlåda med 1000kcal varav 40g protein
Middag runt 1000 kcal och 50g protein
Och sen en kvarg utspridd över dagen.
Runda slängar 3000kcal 190g protein, man 188cm 105kg
Citera
2019-08-25, 15:46
Medlem
UgLyBastards avatar
Du gymmar och käkar Billys...där har du problemet.
Citera
2019-08-25, 16:51
Medlem
Citat:
Du kanske är en djävligt liten en då. 5000kcal är fan inte mycket. Om en på 70kg som TS vill växa är 5000kcal ett bra råd. Eller vad tror du? Kommer personen växa lika mycket med mindre kalorier?

Om ts börjar äta 5000kcal om dagen kommer han bli fet, inte stor.

Är man stor och tränar hårt så, visst, då är det en rimlig mängd kalorier, men för ts att bli större krävs bara ett måttligt kaloriöverskott om dagen så att han sakta men säkert bygger massa utan att få en massa bukfett, vilket han definitivt kommer få om han plötsligt börjar käka 5000 om dagen.
Citera
2019-08-25, 17:01
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Det räcker ju inte. Du måste komma upp i över 5000 kalorier om dagen. Sett till morgon. Ta havregrynsgröt. Det är billigt och bra. Två portioner det tillsammans med 5 ägg och ett par bananer och du har en redig frukost. Är du extrem och inne i fitnessmode käkar du bara äggvitan.
Jösses vilket svammel, killen väger 70 kg och tränar 2-3 gånger i veckan, inte någon strongman direkt. En bra fingervisning är en TDEE-kalkylator och enligt den skulle han behöva runt 3000 kalorier vid bulk med sin nuvarande aktivitetsutövning. Att man skulle tvingas överäta och bli fet bara för att kunna lägga på sig muskelmassa är en kontraproduktiv broscience-myt som så mycket annat nonsens man hör inom hälsa/fitness-branschen. Googla "positiv kvävebalans", Jeff Cavaliere på Athlean-X vet vad som gäller:
https://www.youtube.com/watch?v=Bz3AG-oCXTE

Till TS: Rekommenderade proteinmängden för muskelbyggnad brukar vara inom spektrumet 1,4-2,2 g per kilo kroppsvikt. Skippa proteinpulver och liknande trams, att få i sig den rekommenderade mängden protein via vanlig mat är inte särskilt svårt så länge du inte är anorektiker. Proteinpulver är bara en scam och innehåller ofta tungmetaller, BPA och andra läbbigheter vilka du inte vill få i dig. Överkonsumera inte rött kött, det är onödigt dyrt och hälsovådligt. Ät fisk (tonfisk och sardiner exempelvis, innehåller minst lika mycket protein som kött), kyckling, ägg, baljväxter som ärtor och bönor, kalkonkött, mejeriprodukter och mejerisubstitut, quorn etc.
Senast redigerad av Magnet83 2019-08-25 kl. 17:29.
Citera
2019-08-25, 19:01
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
En kycklingfilé tyckte jag räckte förut men nu måste jag äta två om dagen istället?

Seriöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in