2019-08-25, 02:32
Medlem
Diamant-vibbars avatar
(Till Mods: Om detta ämne ligger olämpligt så flytta det gärna till jakt och fiske eller nåt. Tack.)

Bear Grylls har blivit TV-apa i sin show. Denna britt som kränger på sig nyss urgröpta djurkroppar när det är kallt eller knivar en grizzly men ett snett leende på en kafferast .. typ. Och Chief scout är han dessutom, Scouternas levande skyddshelgon. Vi har en lite annan kategori i kände Les Stroud (Survivourman) Det är han som alltid säger sig vara helt ensam med sina kameror. Här hemma i Sverige har vi Lars Fält. Det var mannen som startade Försvarets överlevnadsskola 1989.
Min personliga favorit är en britt vid namn Ray Mears

https://www.youtube.com/watch?v=HwmBMoDuhMU

och han är väldigt naturlig och alls ingen linslus. Vilken överlevnadsexpert diggar du? Motivera gärna!
Det får vara vilken anledning som helst!
Citera
2019-08-25, 02:44
Medlem
Vad heter bröderna som brukar gå på TV? Den ena går permanent utan skor, han påstår att hans fötter är så härdade att han inte känner något. Festligt program tycker jag. Sen diggade jag verkligen Bear Grylls ett bra tag, blev ganska besviken när jag fick reda på till vilken grad programmen har varit uppgjorda redan från säsong 1.
Citera
2019-08-25, 03:04
Medlem
4yoonlys avatar
Du har listat de jag har :-)

Ray Mears först, exakt varför vet jag inte men verkar vara genuin på något sätt.
Les Stroud av lite samma skäl som Ray Mears...
Ed Stafford gillar jag skarpt (något av hans "ensam på en öde ö" avsnitt var helt otroligt!).

Sedan är det nog Bear Grylls, även om det han gör är scriptat så tvekar jag inte en sekund på att om det verkligen gällde så hade han löst det mesta för att överleva.

Hade jag varit ensam med någon av dem på en öde ö, så hade jag nog helst varit med Ray, Ed eller Bear. Enbart för konversationen, Les verkar inte lika rolig att konversera med även om han är duktig överlevare :-)

----edit

Apropå ingenting :-)

Såg någon show (flera säsonger) där dom satte ut 4-5 (eller fler) "survivalists" i Alaska (typ sommartid) och den som överlevde längst fick ett pris. Eller den som gav upp sist. Kommer inte ihåg vad denna serie hette dock. Den var riktigt underbar och se, för ingen av dem var typ kändisar.
Minns en "säsong" där en yngre person sade redan från början att han tänkte överleva genom att i princip göra så lite som möjligt. Medans alla andra hittills hade (givetvis) inställningen att göra så mycket som möjligt... Och minns att denna person vann den (han som gjorde väldigt lite) då de andra gav up.
Senast redigerad av 4yoonly 2019-08-25 kl. 03:08.
Citera
2019-08-25, 06:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du har listat de jag har :-)

Ray Mears först, exakt varför vet jag inte men verkar vara genuin på något sätt.
Les Stroud av lite samma skäl som Ray Mears...
Ed Stafford gillar jag skarpt (något av hans "ensam på en öde ö" avsnitt var helt otroligt!).

Sedan är det nog Bear Grylls, även om det han gör är scriptat så tvekar jag inte en sekund på att om det verkligen gällde så hade han löst det mesta för att överleva.

Hade jag varit ensam med någon av dem på en öde ö, så hade jag nog helst varit med Ray, Ed eller Bear. Enbart för konversationen, Les verkar inte lika rolig att konversera med även om han är duktig överlevare :-)

----edit

Apropå ingenting :-)

Såg någon show (flera säsonger) där dom satte ut 4-5 (eller fler) "survivalists" i Alaska (typ sommartid) och den som överlevde längst fick ett pris. Eller den som gav upp sist. Kommer inte ihåg vad denna serie hette dock. Den var riktigt underbar och se, för ingen av dem var typ kändisar.
Minns en "säsong" där en yngre person sade redan från början att han tänkte överleva genom att i princip göra så lite som möjligt. Medans alla andra hittills hade (givetvis) inställningen att göra så mycket som möjligt... Och minns att denna person vann den (han som gjorde väldigt lite) då de andra gav up.

Jo man ska inte underskatta den snubben. Han vet vad han gör. Tyvärr i takt med att programmen ska bli "bättre" så blir ju dock mycket scriptat. Men kommer det ner till att överleva har han skills.

En personlig favorit är ju annars Wil Willis. Visst mycket scriptat där också men sett till utbildning och kunskap om det sket sig så är det ju en person man skulle vilja ha vid sin sida.
Citera
2019-08-25, 07:14
Medlem
Les Hiddins, Dave Canterbury & Ray Mears.
Citera
2019-08-25, 08:46
Medlem
Knucklehugss avatar
Les Stroud gillar jag, Grylls känns alldeles för skitnödig för att få med sina kameravinklar. Hade Game2:winter sänts och inte varit en bluff, iscensatt av en rysk miljardär så hade vi nog fått sett ett gäng riktigt bra överlevare. Konceptet var bra, 9 månader survivor på en öde ö i ryska ödemarken.
Citera
2019-08-25, 08:48
Medlem
Snusfris avatar
Mig själv. Att överleva i detta PK samhälle är inte lätt.
Citera
2019-08-25, 10:57
Medlem
Mig själv, klarar mig ensam i vildmarken under väldigt lång tid genom att leva på naturens resurser.
Citera
2019-08-25, 11:36
Medlem
orrtupps avatar
Pälsjägarna i Happy People (finns på Youtube)
De är på riktigt och överlevnad är ingen hobby eller specialintresse utan deras vardag.

Därför skryter De inte eller försöker briljera när de ligger ute flera veckor i sträck i den sibiriska vintern, det är ju bara deras vardag, till skillnad från de uppmärksamhetstörstande och skrytsamma figurerna i alla dessa alaskaprogram som babblar om hur livsfarligt och tufft allting är så är dessa sibirier ödmjuka, lågmälda och hårda på det sätt jag gissar att många svenskar var för 100år sedan.

Inga tv-personligheter kan jämföra sig med invånarna vid floden Jenisej.
Citera
2019-08-25, 12:41
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Mig själv. Att överleva i detta PK samhälle är inte lätt.

Du har en poäng i det.
Citera
2019-08-25, 12:56
Medlem
”Överlevnad” men jag är lite kär i Tim Noonan
Grylls har jag aldrig direkt tyckt är bra
Citera
2019-08-25, 19:33
Medlem
XtraXs avatar
Naked and afraid är rätt bra dock är xl versionen att föredra. Roligare när det är fler än två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in