Citat:
Inte på grund av att universum är i rörelse, vilket jag inte vet vad du syftar till.
men tid krävs för att massenergi ska vara ett begrepp att kunna prata om då det måste sättas i relation till någonting.
Det måste mätas på något sätt, vilket kräver tid.
I ett specialfall i ett fält som kallas inflationsfältet så hade det en hög potential som sedan gick ner en nivå.
Att den hade en hög potential kan man bara säga om man kan sätta det i relation till någonting, som en förändring, eller andra energier där observationer och interaktioner måste ske, vilket kräver tid.
men tid krävs för att massenergi ska vara ett begrepp att kunna prata om då det måste sättas i relation till någonting.
Det måste mätas på något sätt, vilket kräver tid.
I ett specialfall i ett fält som kallas inflationsfältet så hade det en hög potential som sedan gick ner en nivå.
Att den hade en hög potential kan man bara säga om man kan sätta det i relation till någonting, som en förändring, eller andra energier där observationer och interaktioner måste ske, vilket kräver tid.
hela universum/tidsrummet är i rörelse.
allt med en temperatur.. över "den absoluta noll punkten" är i rörelse.
och skapar således en tidslinje > livslängd > cyckler > beräkningsbara relationer.
vilket är detsamma som att säga: "massa är energi för att universum är i rörelse"
massa är energi - för att universum har en tidslinje.
som du själv säger, tid krävs för att massenergi ska vara ett begrepp..
du säger i princip samma sak som jag gjorde.
noterbart:
högst troligt att dessa två monopoler, som vi existerar emellan, är under "den absoluta nollpunkten" och därmed också "tidslösa".
om detta tidslösa stadium är för att:
de är monopoler eller om de blir monopoler, av att ligga på under den aboluta 0-punkten..?
iallafall.. utan termodynamiken/temperatur, så skulle inte massa ha någon energi.
och har en enhet, ingen energi, så kan den inte ha en riktning.
OM systemet monopol ligger emot en motsatt monopol.
DÅ kan något som inte har en egen riktning, få en riktning - utan att det tillförs energi.
(utan inbördes ordning)
DÅ bildas ett termodynamiskt fält (och i längden ett kretslopp)
DÅ bildas periodiska systemet
DÅ bildas elektromagnetism
DÅ bildas ett kretslopp
DÅ bildas grundbulten för gravitation (om monopolerna är vad vi kallar "massa" och "energi")
DÅ bildas en tidslinje.
Citat:
nej jag har inte missat "samtliga" pusselbitar - om någon missar något, så är det du.
Du har missat i princip samtliga pusselbitar och fått allt om bakfoten. Wikipedia är inte dåligt, men det är inte lätt att förstå allt där.
Jag har försökt att förstå, men givet det du presenterat så varken går det att förstå eller funkar ihop med i princip någonting annat vi vet, eller har modeller som funkar bra för.
Jag har försökt att förstå, men givet det du presenterat så varken går det att förstå eller funkar ihop med i princip någonting annat vi vet, eller har modeller som funkar bra för.
Att vi inte har hittat spår av monopoler, i vårt universum belägger min hypotes starkt.
endast i ett "universum" som ligger emellan två motpoliga monopoler, kan vårt universum "ärva" naturlagar som automatiskt (med tid) skapar nord och sydpoler.
ett större "förälder" system med motpoler inom sig - kan inte skapa ett nytt avskilt system.
det kan såklart skapa ett system inom sig själv - som skulle ha samma nord/syd-poler som "föräldern".
MEN, att vårt universum existerar inuti något större system, ser vi väl inte några bevis för...???
DÄRFÖR antar jag att vi måste existera emellan två motpoliga monopol-system.
Citat:
Min goda natur, jag vill hjälpa er "bättre" människor att låsa upp universums hemligheter, jag skulle bli stolt om det var en svensk som gjorde det.
Citat:
Jo då. Det är rumtiden självt som har dessa egenskaper att vara elastiskt.
Varför är de varandras motsatser? Varför definieras dessa av tid? Vad har gravitationsfält med det att göra?
Där det inte är materia finns det fortfarande fält mer energier.
Varför skulle man inte kunna särskilja dem utan tid? Förutom att ingenting skulle kunna existera utan tid?
Varför är de varandras motsatser? Varför definieras dessa av tid? Vad har gravitationsfält med det att göra?
Där det inte är materia finns det fortfarande fält mer energier.
Varför skulle man inte kunna särskilja dem utan tid? Förutom att ingenting skulle kunna existera utan tid?
OKEY. det är klart att du inte har förstått hur jag tänker angående tid.
Jag förstår att utan "tid" skulle vi inte ha något universum..
MEN.. för att förstå universum, så måste vi glömma bort grundsten "tid" (som tillåter vår existens.)
i en avbildning av vårt universum - som saknar tid, så är rymd och massa, samma sak.
vi kan säga att vi inte kan veta något - för vi kan inte sätta ut "tidpunkt" - som du säger:
"en förändring, eller andra energier där observationer och interaktioner kräver tid"
MEN..
om vi har facit på (många, nästan alla) av våra förändringar/interaktioner/observationer, i vårt universum då kan vi även ställa upp en modell av dessa
- skulle vi göra det, utan att en tidsfaktorer
DÅ skulle våra modeller "inte funka" eftersom massa och rymd ligger på "samma" adress.
därför utgår jag ifrån att säga att rymd och massa är samma sak.
dvs, utan tid så kan vi välja att ha "ALLT" - eller "INGET".
1 eller 0.
Citat:
jag förbjuder monopoler i vårt universum!
Citat:
1. precis - b/r-förskjutning och längdförskjutning.. skickar ut "information" i alla riktningar.DVS vårt universum/tidsrum, har full kapacitet att skicka ut information till observatörer i 360 grader.
detta är en naturlag i vårt system/tidsrum... fast... vänta lite nu, denna kapacitet brister i ett avseende, nämligen längden på objektet som accelererar emot c.
medan höjden förblir oförändrad(!!) - det jag säger försöker förklara varför.
dvs objektet som accelererar skiftar "tidsrum" där den (okända) dimensionen som ger oss "höjd" -dvs den informationen mellan s/n-polerna har full "informations kapacitet" medan tids-avstånd dvs livslängd(materia med energi) har svårt att uppdatera vårt universum med korrekt information.
2. matematiska brister iom att de behövs ett tidsperspektiv.
3. nejdå, varje gång någon har kommit på ett "språk"/räknesätt, så tar vetenskapen ett gigantiskt kliv varje gång... och just nu är vetenskapen i en fas där algebra inte är tillräckligt för att ta nästa kliv.
Senast redigerad av Fittsill 2019-09-16 kl. 21:58.
Senast redigerad av Fittsill 2019-09-16 kl. 21:58.