Hej!
Pga. flytt har jag nu en ny mikrovågsugn. Tidigare hade jag en LG på 800 W från typ år 2008 och nu har jag en helt ny Husqvarna på 900 W. Tallrikarna i fråga är serien ARV från Ikea.
Sedan flytten och ny mikrovågsugn blir dock tallrikarna extremt varma. Tidigare kunde jag t.ex. göra gröt i mikron på högsta effekt i två minuter utan att tallriken ens blev nämnvärt varm. Nu för tiden blir den verkligen kokhet, får byta grepp konstant för att ens kunna hålla i den.
OBS! Sedan flytten har jag diskmaskin vilket jag inte hade innan, det kanske också kan spela in!
Mikrovågsugnen är även värdelös att göra mikropopcorn i då jag kan köra över tre minuter på högsta effekt utan att hela påsen är poppad. I min tidigare mikrovågsugn var allt klart på ganska precis två minuter.
Hittade dock en intressant lösning på problemet på Electrolux hemsida där man säger att problemet löses genom att:
1. Placera popcornpåsen på en
tallrik i mitten av mikrovågsugnen
2. Använd en tallrik som är mikrovågssäker
Har dock inte hunnit testa detta, men ytterst intressant om det nu löser problemet.
https://www.support.emea.electrolux.com/sv-se/Hot/Microwave/Mikrovagsugn_poppar_inte_popcorn
Nån som vet vad dessa fenomen beror på? Att jag diskar tallrikarna i diskmaskin kanske kan förklara att dom blir varma, men det förklarar ju inte på varför mikron är sämst på mikropopcorn och en eventuell lösning är att lägga påsen på just en tallrik?
//BLY