2019-08-24, 19:54
Medlem
BLYs avatar
Hej!

Pga. flytt har jag nu en ny mikrovågsugn. Tidigare hade jag en LG på 800 W från typ år 2008 och nu har jag en helt ny Husqvarna på 900 W. Tallrikarna i fråga är serien ARV från Ikea.

Sedan flytten och ny mikrovågsugn blir dock tallrikarna extremt varma. Tidigare kunde jag t.ex. göra gröt i mikron på högsta effekt i två minuter utan att tallriken ens blev nämnvärt varm. Nu för tiden blir den verkligen kokhet, får byta grepp konstant för att ens kunna hålla i den.
OBS! Sedan flytten har jag diskmaskin vilket jag inte hade innan, det kanske också kan spela in!

Mikrovågsugnen är även värdelös att göra mikropopcorn i då jag kan köra över tre minuter på högsta effekt utan att hela påsen är poppad. I min tidigare mikrovågsugn var allt klart på ganska precis två minuter.
Hittade dock en intressant lösning på problemet på Electrolux hemsida där man säger att problemet löses genom att:
1. Placera popcornpåsen på en tallrik i mitten av mikrovågsugnen
2. Använd en tallrik som är mikrovågssäker

Har dock inte hunnit testa detta, men ytterst intressant om det nu löser problemet.
https://www.support.emea.electrolux.com/sv-se/Hot/Microwave/Mikrovagsugn_poppar_inte_popcorn

Nån som vet vad dessa fenomen beror på? Att jag diskar tallrikarna i diskmaskin kanske kan förklara att dom blir varma, men det förklarar ju inte på varför mikron är sämst på mikropopcorn och en eventuell lösning är att lägga påsen på just en tallrik?

//BLY
Citera
2019-08-24, 19:56
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLY
Hej!

Pga. flytt har jag nu en ny mikrovågsugn. Tidigare hade jag en LG på 800 W från typ år 2008 och nu har jag en helt ny Husqvarna på 900 W. Tallrikarna i fråga är serien ARV från Ikea.

Sedan flytten och ny mikrovågsugn blir dock tallrikarna extremt varma. Tidigare kunde jag t.ex. göra gröt i mikron på högsta effekt i två minuter utan att tallriken ens blev nämnvärt varm. Nu för tiden blir den verkligen kokhet, får byta grepp konstant för att ens kunna hålla i den.
OBS! Sedan flytten har jag diskmaskin vilket jag inte hade innan, det kanske också kan spela in!

Mikrovågsugnen är även värdelös att göra mikropopcorn i då jag kan köra över tre minuter på högsta effekt utan att hela påsen är poppad. I min tidigare mikrovågsugn var allt klart på ganska precis två minuter.
Hittade dock en intressant lösning på problemet på Electrolux hemsida där man säger att problemet löses genom att:

Har dock inte hunnit testa detta, men ytterst intressant om det nu löser problemet.
https://www.support.emea.electrolux.com/sv-se/Hot/Microwave/Mikrovagsugn_poppar_inte_popcorn

Nån som vet vad dessa fenomen beror på? Att jag diskar tallrikarna i diskmaskin kanske kan förklara att dom blir varma, men det förklarar ju inte på varför mikron är sämst på mikropopcorn och en eventuell lösning är att lägga påsen på just en tallrik?

//BLY

Ööö mina tallrikar blir alltid varma i micron.
Citera
2019-08-24, 20:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Porslinstallrikar kan suga åt sig vatten som hettas upp i mikron, haft tallrikar som funkade bra som nya men problem efter en tid först hittills har jag inte hittat nånting som slår glas.
Citera
2019-08-24, 20:10
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ööö mina tallrikar blir alltid varma i micron.
Mina också..
Citera
2019-08-24, 20:23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
IKEAs porslin är inte premium, glaseringen spricker av värmen i diskmaskinen och det porösa inre suger vatten som sen värms i mikron. Lägg popcornen på en nydiskad IKEA-tallrik...
Citera
2019-08-24, 20:29
Medlem
ps870s avatar
Tallrikar blir varma i micron. Vi värmer ofta tallrikarna i micron innan maten.
Citera
2019-08-24, 20:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
IKEAs porslin är inte premium, glaseringen spricker av värmen i diskmaskinen och det porösa inre suger vatten som sen värms i mikron. Lägg popcornen på en nydiskad IKEA-tallrik...

Det beror på vad man köper på IKEA. Fältspatporslin är fältspatporslin, även om det kommer från Ikea. Det repar du inte i första taget om du inte aktivt försöker göra det.
Citera
2019-08-24, 21:40
Medlem
Citat:
Hej!

//BLY

Har din nya mikro möjligen en liten plattliknande tallrik som sitter i mikrovågsugnen?
Citera
2019-08-24, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Tallrikar blir varma i micron. Vi värmer ofta tallrikarna i micron innan maten.

Varför i helvete micra tallrikarna först?!
Citera
2019-08-24, 23:39
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Varför i helvete micra tallrikarna först?!

För att maten ska hålla sig varm längre, naturligtvis. Serverar man nylagad mat på kalla tallrikar kyls den av fort.
Citera
2019-08-24, 23:42
Medlem
2560ps avatar
Citat:

//BLY

2. Skulle gissa att påsen hamnar lite längre upp, och därmed mitt i "elektronstrålen", eller vad det nu kan tänkas heta.
Citera
2019-08-24, 23:54
Medlem
F.B.Dases avatar
Vissa material har högre halt av metalliska ämnen och värms då något i en micro.
Ikeas serviser består olika meterial, tex Dinera: stengods, Arv: flintgods och Upplaga: fältspatsporslin.
Min erfarenhet är att stengods alltid värms något i sig självt och inte bara genom värmesprodning från maten.
Däremot kan en gammal micro ha tappat en del i effekt, inget man märker eftersom det sker gradvis men skillnaden blir ju tydlig när man byter till en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in