Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-24, 10:15
Medlem
Belavias avatar
På 4chan är det randomiserade inlägg som gäller. Varje inlägg har ett nummer, men röjer inte skribenten bakom inlägget i form av ett användarnamn.

Jag har märkt att jag hanterar flashback som om det fungerade på samma sätt. Jag läser ofta inläggen noga, men lägger alltså inte märke till "vem" som skrivit.

Dock när det skrivs något som är särskilt intelligent eller särskilt dumt så tenderar jag ändå att notera "vem" som har skrivit. Men det handlar om max ca 5-10 konton(användarnamn) som jag knyter till någon form av personlighet/bildning/mental förmåga etc.

Jag känner dock igen MÅNGA användarnamn, men har egentligen ingen aning om hur de skriver då jag sällan (i huvudet) "länkar" inlägg jag läser till användarnamnen bakom.

Detta gör mig egentligen onödigt vilsen, då jag saknar en första indikation om inläggen jag står i begrepp att läsa kommer vara vettiga, roliga, ironiska, etcetera.

Fungerar ni på samma sätt, eller är det bara jag som har en märklig approach? IRL är jag istället något av en människokännare. Lite märkligt förhållningssätt från min sida när jag tänker efter.

Hur gör ni?
Senast redigerad av Belavia 2019-08-24 kl. 10:24.
Citera
2019-08-24, 10:23
Medlem
Samma för mig, läser aldrig namnen.
Citera
2019-08-24, 10:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
På 4chan är det randomiserade inlägg som gäller. Varje inlägg har ett nummer, men röjer inte skribenten bakom inlägget i form av ett användarnamn.

Jag har märkt att jag hanterar flashback som om det fungerade på samma sätt. Jag läser ofta inläggen noga, men lägger alltså inte märke till "vem" som skrivit.

Dock när det skrivs något som är särskilt intelligent eller särskilt dumt så tenderar jag ändå att notera "vem" som har skrivit. Men det handlar om max ca 5-10 konton(användarnamn) som jag knyter till någon form av personlighet/bildning/mental förmåga etc.

Jag känner dock igen MÅNGA användarnamn, men har egentligen ingen aning om hur de skriver då jag sällan (i huvudet) "länkar" inlägg jag läser till användarnamnen bakom.

Detta gör mig egentligen onödigt vilsen, då jag saknar en första indikation om inläggen jag står i begrepp att läsa kommer vara vettiga, roliga, ironiska, etcetera.

Fungerar ni på samma sätt, eller är det bara jag som har en märklig approach? IRL är jag istället något av en människokännare. Lite märkligt förhållningssätt från min sida när jag tänker efter.

Hur gör ni?

Jag fungerar precis likadant. Bryr mig inte om vem som skriver, utan om vad som skrivs. Sedan är det precis som du säger. Vissa idioter skiner alltid igenom, men det betyder inte att jag i dennes nästa (vettiga) inlägg inte svarar snällt på en fråga.
Citera
2019-08-24, 10:28
Medlem
Laxons avatar
Vissa användare sticker tydligt ut då de kontinuerligt och outtröttligt bidrar vissa fåtal subforum med kvalitativ information (se t.ex. DePaul i Mat, dryck & tobak-delen). Andra tycker jag man ser lite överallt hela tiden (se t.ex. Demon eller Arne.Anka) och dessa noteras också. Jag noterar alltså mer eller midre alltid, medvetet eller omedvetet, vem som skriver och tycker mig oftast känna igen och rentav komma ihåg den specifika användarens generella åsikter och ståndpunkter. Jag lägger oftast också märke till reg-året och antalet inlägg. Det är ju faktiskt en väldigt massa extra intryck jag utsätter hjärnan för varje gång jag flashbackar. Det hade nästan varit bättre att göra som dig, läsa forumet ur ett helt anonymt synsett.
Citera
2019-08-24, 10:33
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Vissa användare sticker tydligt ut då de kontinuerligt och outtröttligt bidrar vissa fåtal subforum med kvalitativ information (se t.ex. DePaul i Mat, dryck & tobak-delen). Andra tycker jag man ser lite överallt hela tiden (se t.ex. Demon eller Arne.Anka) och dessa noteras också. Jag noterar alltså mer eller midre alltid, medvetet eller omedvetet, vem som skriver och tycker mig oftast känna igen och rentav komma ihåg den specifika användarens generella åsikter och ståndpunkter. Jag lägger oftast också märke till reg-året och antalet inlägg. Det är ju faktiskt en väldigt massa extra intryck jag utsätter hjärnan för varje gång jag flashbackar. Det hade nästan varit bättre att göra som dig, läsa forumet ur ett helt anonymt synsett.

Intressant, bra inlägg. Registreringsår och antalet inlägg kan faktiskt ge en hint om kvaliteten, händer att jag sneglar på det. Det "färgar" ibland inläggen lite(Gör det lite enklare att läsa mellan raderna).
Senast redigerad av Belavia 2019-08-24 kl. 10:38.
Citera
2019-08-24, 10:35
Bannlyst
Så kan det vara. Jag noterar ofta skribentens användarnamn utan att tänka på det. Ibland känner man igen folk och vet att de är idioter så då hoppar man över deras inlägg Så slipper man bli förbannad...

Med vänlig hälsning
Citera
2019-08-24, 10:38
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Intressant, bra inlägg. Registreringsår och antalet inlägg kan ge en hint om kvaliteten, händer att jag sneglar på det. Det "färgar" liksom inläggen lite(Gör det enklare att läsa mellan raderna).

Exakt, så resonerer jag också. Tyvärr kan det även färga lite väl mycket. Jag menar, bara för att någon är reggad 2005 och har en post count på 30k ger inte det använderen högre tillförlitlighet, på samma sätt som en nyreggad med 20 inlägg inte behöver vara helt opålitlig. Man får vara långsam på att döma och läsa mellan raderna.
Citera
2019-08-24, 10:55
Medlem
Det beror ju lite på vilket användarnamn man har valt. Vissa kommer man lätt ihåg, andra inte. Angående Demon så finns även användarnamnen Denom och deman. Dessa kan vara lätta att förväxla, liksom admin2 - admin5. Annars kommer man ju snarare ihåg de som skriver mycket i samma trådar som en själv och de som har tydliga avatarer. Själv har jag ingen avatar på detta anonyma forum.
Citera
2019-08-24, 10:56
Medlem
Jag lägger märke till användarnamn och jag anpassar även hur jag skriver baserat på vem jag svarar. I den bästa av världar så skulle man inte göra det, utan bemöta enbart argumenten. Men tyvärr lever vi inte i den bästa av världar och att enbart titta på argumenten i den aktuella tråden är ofta inte det bästa.

Exempelvis finns det användare som ofta uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en susning om och aldrig kommer med en källa när man begär det. Det kan absolut vara värt att påpeka i trådar. Det är mycket effektivare än att börja om från början i varje tråd.

En liknande sak är användaren "Fri" som använder begreppet "exponentiell tillväxt" upprepade gånger i flera trådar utan att ha en susning om vad det faktiskt innebär. Istället för att ta allting från början så visar jag alla som läser tråden att det här är en användare som inte är värd att ta på allvar. Nedanstående quote visar starten på en sådan sak. Följ länken bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
text
Citera
2019-08-24, 10:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Hur gör ni?
Jag gör exakt som du gör.
Kallar inlägget oftast. Är inte av vikt för mig vem som skrivit vad. Det jag tittar mest på är om användaren vänder kappan efter vinden eller behåller sin åsikt, vem den än diskuterar med. Om jag nu finner den intressant på ett eller annat sätt.
Är det en användare som beter sig illa brukar det synas i dennes historik och tvärtom , är användaren intelligent syns även det.
Oftast tittar jag inte på historiken. Ytterst få användare som får mig att titta på deras historik samt användarnamn.
Läser allt. Hoppar aldrig över kommentarer.
Oavsett användarnamn eller beteende.
Alltid roligt att se olika individers beteende och åsikter.
Senast redigerad av gabrielle2 2019-08-24 kl. 10:58.
Citera
2019-08-24, 11:06
Medlem
svartenQQQs avatar
Citat:
Intressant, bra inlägg. Registreringsår och antalet inlägg kan faktiskt ge en hint om kvaliteten, händer att jag sneglar på det. Det "färgar" ibland inläggen lite(Gör det lite enklare att läsa mellan raderna).
Håller med dig på det...Gör ofta så...
Citera
2019-08-24, 11:16
Medlem
Gardiennes avatar
Eftersom jag läser från vänster till höger så hamnar alltid avataren och kanske namnet i skottgluggen när jag kommer till ett nytt inlägg. Jag är ungefär lika uppmärksam på användarnamnet här som i facebookdiskussiner. 4chan har jag ej besökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in