Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-02, 12:01
Medlem
Belavias avatar
How about to agree to disagree?

Förstår (och respekterar) alla era perspektiv. Det jag var nyfiken på var om vi förhåller oss på olika sätt till avatarer, signaturer och användarnamn.

Det gör vi uppenbarligen, vilket är intressant. Men varför hyser ni sådan aversion mot varandras synsätt?

Jag upplever inte att någon är illvillig genom sin attityd/förhållande till de "personliga" markörerna vi har att använda oss av här.

Känns inte som det finns någon täckning för konflikt riktigt. Kanske är det jag som missar något..
Senast redigerad av Belavia 2019-09-02 kl. 12:03.
Citera
2019-09-02, 15:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Förstår (och respekterar) alla era perspektiv. Det jag var nyfiken på var om vi förhåller oss på olika sätt till avatarer, signaturer och användarnamn.

Det gör vi uppenbarligen, vilket är intressant. Men varför hyser ni sådan aversion mot varandras synsätt?

Jag upplever inte att någon är illvillig genom sin attityd/förhållande till de "personliga" markörerna vi har att använda oss av här.

Känns inte som det finns någon täckning för konflikt riktigt. Kanske är det jag som missar något..
Det var min fråga om varför man har avatar själv, om man stänger av så att man inte ser andras, som tydligen ansågs vara både provocerande, idiotisk, inte helt med på noterna, komisk, bisarr, bitter och en halmgubbe.
Undrade faktiskt, för det tycker jag inte verkar vara riktigt konsekvent, eller iaf att inte riktigt leva som man lär. Men det visade sig ju ha en rationell förklaring.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-09-02 kl. 15:31.
Citera
2019-09-02, 17:57
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Fungerar ni på samma sätt, eller är det bara jag som har en märklig approach? IRL är jag istället något av en människokännare. Lite märkligt förhållningssätt från min sida när jag tänker efter.

Hur gör ni?

Gör en automatisk association mellan användarnamn och avatar i samband med att jag läser ett inlägg och med tiden uppstår ett igenkännande där man automatiskt identifierar användarnamn+avatar+inlägg=Stämmer överens. Det skapar väl förväntningar när man läser ett inlägg. Om användaren skulle skriva någonting som känns väldigt annorlunda sett till det vanliga innehållet och uttryckssätten så skulle jag dock dubbelkolla avatar+nick+registreringsdatum (som fastnar i minnet också).

Postcount lägger jag inte så mycket vikt vid, om användaren fastnar i minnet beror mer på en kombination av upplevd god kvalitet och hög kvantitet eller, i värsta fall, hög kvantitet men med bristande kvalitet sett till innehåll och språk, m.m. Vilket hamnar på en subjektiv upplevelsenivå för mig som användare.

TS kan jag däremot inte placera mer än att när jag ser användarnamnet så tänker jag omedelbart: "Den där användaren med flygplan som avatar." Självklart kan det också bli strul om användare har förväxlingsbara avatarer.
Citera
2019-09-03, 16:59
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Förutom att jag blev lite sur, fick jag iaf reda på allt jag ville veta om hur du tänker om detta: Du ÄR konsekvent och bryr dig varken om din egen avatar eller andras. Någon annan har lagt in den du har och du har inte brytt dig om att ta bort den. End of story.

Jag tycker nog faktiskt att det var rätt gulligt av dem att hitta just en bild på en Egeria Najas för dig. Passande för en Mod i biologi.
https://www.google.com/search?q=egeria+najas&tbm=isch&ved=2ahUKEwiI2s7v6r HkAhVGyyoKHeYOBGoQ2-cCegQIABAB&oq=egeria+najas&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3..0i19.55993.64048..64896...0.0..0.163.1007.1 2j1......0....1.........35i39j 0i8i30i19j0i30i19j0j0i7i30j0i8i7i30.3GbpUP0g74c&ei =KeJsXcihFsaWqwHmnZDQBg&bih=778&biw=412&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=ismvn#imgrc=fzXt7WQaMpfFVM
Vore jag du skulle jag nog iaf uppskatta omtanken och inte bitcha om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Jag är rätt godmodigt inställd till avatartvånget som moderator även om det kanske inte låter så... Eftersom jag inte behövde engagera mig själv och dom går att välja bort så är det helt ok. Och jag håller med om att det var ett bra val. Den är ju riktigt snygg dessutom om jag nu får säga det själv

Förutom att välja bort avatarer och signaturer så har jag valt temat som går i helt trist grått/svart/vitt. Min reaktion när jag går in på andra forum är oftast: "jösses vad det var färgglatt, skrikigt och distraherande är då!"

Men eftersom det ju här går att ställa in en hel del vad gäller läsupplevelsen (inlägg/sida, visning av avatarer/signaturer, redigerare, notifikationer, färgteman osv) så borde det ju de flestas önskemål kunna tillgodoses åtminstone till viss del.
Citera
2019-09-07, 16:42
Medlem
orrecrists avatar
Något som kan göra mig förvirrad är när någon byter avatarbild, speciellt när någon haft samma bild i många år, man liksom kopplar kontot till bilden & när han eller hon byter bild vet man inte längre vem personen är vid en första anblick.

Men det gäller såklart inte dom man pratar kontinuerligt med, inte heller gäller det dom med självklara namn speciellt inte dom med självklara namn som också hänger i samma trådar som en själv.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in